Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Wiadomo już, kto zbuduje nowoczesny dworzec w Lublinie. Prace mogą ruszyć jeszcze w tym roku

Wykonawca został wybrany, teraz dokumentację przetargową musi przejrzeć Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, w listopadzie podpisana zostanie umowa i będą mogły rozpocząć się prace. Dworzec metropolitalny ma powstać do 31 grudnia 2022 r.

We wtorek rozstrzygnięty został przetarg na budowę nowego dworca autobusowego w Lublinie. Nowoczesny obiekt ma powstać w rejonie dworca PKP, pomiędzy ul. Młyńską, Gazową i Dworcową. Jego oficjalna nazwa to Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jest to jednocześnie kluczowy oraz największy projekt unijny realizowany przez Miasto Lublin. Oprócz budowy samego budynku dworca projekt zakłada również rewitalizację okolicznych terenów oraz stworzenie nowej przestrzeni miejskiej, przyjaznej dla podróżnych oraz mieszkańców.

O zlecenie, na wykonanie którego miasto zarezerwowało 226,6 mln zł, walczyło sześć firm. Każda z ofert przekraczała jednak tą kwotę. Najtańszy był Budimex, który zaproponował 231,5 mln zł, Strabag wycenił swoje prace na kwotę 246,9 mln zł, konsorcjum firm Anna-Bud i PRD Lubartów zażądało 248,9 mln zł, zaś konsorcjum firm Trakcja SA i Marbud 261,5 mln zł. Oferta Mirbudu opiewała na kwotę 277,4 mln zł zaś najdrożej, gdyż na kwotę 288,8 mln zł, realizację zadania wyceniło konsorcjum firm Torpol i PBDiM Mińsk Mazowiecki. Miasto zdecydowało się dołożyć 5 mln złotych i wybrało ofertę Budimexu.

– Jesteśmy coraz bliżej rozpoczęcia realizacji tej kluczowej dla Miasta inwestycji. Po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych, będziemy mogli podpisać umowę na realizację tego zadania. W Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę XXI wieku, który z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat, ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu. Już w 2022 roku skorzystamy z zupełnie nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od dawna – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Sercem projektu jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej Będzie się on wyróżniał wobec innych tego typu obiektów. Przede wszystkim projektując budynek, postawiono na ekologiczne rozwiązania. Obiekt będzie ogrzewany energią pochodzącą z gruntowych pomp ciepła, która również będzie oszczędzana dzięki otoczeniu hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Na dachach nad stanowiskami autobusowymi zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne. Ich moc ma zostać tak dobrana, aby dworzec posiadał pełną samowystarczalność energetyczną. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Pod wpływem światła zawarty w niej dwutlenek tytanu będzie przekształcał toksyczne spaliny w nieszkodliwe dla zdrowia substancje. Na dachu parkingu, który pomieści 174 samochody, będą tereny zielone z roślinami oczyszczającymi powietrze. Z kolei specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych.

Dodatkowo wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Po przebudowie Placu Dworcowego, nie będzie można tam już wjeżdżać samochodami. Miejsce to zostanie przekształcone w ozdobny deptak połączony wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed budynkiem dworca PKP wyznaczone zostaną zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride. Na ul. 1 Maja pojawią się elementy małej architektury, miejsca postojowe i stojaki rowerowe, zostaną tez nasadzone nowe drzewa i krzewy. Modernizację przejdą ulice: Młyńska, Pocztowa i Gazowa, zaś ul. Krochmalna zostanie przebudowana. Przy tej ostatniej powstanie 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. Zaplanowano również budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca 1980 do ul. Dworcowej oraz wykonanie łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Z kolei dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji publicznej rondo Sportowców będzie rondem turbinowym.

(fot. UM Lublin)

32 komentarze

  1. A co szanowna Redakcjo ze starym dworcem przy Tysiąclecia może wiecie coś na ten temat ? Tam swojego czasu były chyba jakieś plany przebudowy i modernizacji tego prl-owskiego straszydła. Z góry dziękuję za odpowiedź pozdrawiam .

  2. Tam ma być przeniesione 30 + dyskoteka

  3. Noi bardzo dobrze. Takie miasto zasługuje na takie dworzec. Oczywiście dla Pisuar wszystko co zbuduje Prezydent Lublina jest źle.

  4. Nasze dzieci będą musiały spłacać te długi.

  5. wielbicielka krzyśa

    inspirator też wybrał nazwę -prawie centralny port komunikacyjny.Potrzebny jak rybie ręcznik. Ciekawe czy będzie bezpośrednie expresowe połączenie z placem buraczanym pod krasnymstawem

  6. DZIAŁEK CORAZ MNIEJ.
    Odnajdą się potomkowie dawnych właścicieli ziem po dworcu PKS i targu przy Zamku. „Chętni” na działki zaprzyjaźnieni developerzy-kolonizatorzy, postawią piękne metropolitalne biurowce, hotele, parcele, wszystko 15 tysi m2.
    OBŁUDA !

  7. To jest szansa że będzie to wyglądało chociaż podobnie jak na wizualizacji.

Z kraju