Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Przed laty produkowano tu samoloty. Trwa remont hangaru fabryki ,,Plage/Laśkiewicz” w Lublinie (zdjęcia)

Budynek dawnego hangaru przedwojennej fabryki samolotów w Lublinie przechodzi remont. Prace mają potrwać do 19 czerwca. Data ta jest nieprzypadkowa.

W ostatnim czasie przy charakterystycznym budynku u zbiegu Drogi Męczenników Majdanka i ul. Wrońskiej w Lublinie ustawione zostały rusztowania. Tym samym rozpoczął się planowany od kilku lat remont hangaru lotniczego, w którym przed wojną działała fabryka samolotów ,,Plage/Laśkiewicz”, należąca do Teofila Laśkiewicza i Kazimierza Arkuszewskiego. Obecnie budynki te są własnością prywatną. W 2017 roku ich właściciel przystąpił do planowania prac odtworzeniowo-adaptacyjnych.

Zadanie zostało zlecone lubelskiemu architektowi mgr inż. arch. Januszowi Szymankowi, który opracował dokumentację projektową. W założeniu od początku przyjęto, aby budynkowi hangaru przywrócić historyczny charakter. Inwestycja obejmuje m.in. oczyszczenie obiektu z wtórnych przybudówek, demontaż okładziny z blachy trapezowej oraz przywrócenie w elewacji północno-zachodniej wysokich, zamkniętych półkoliście otworów okiennych.

Dodatkowo w elewacji południowo-wschodniej, która pierwotnie była wyposażona w trzy szerokie wrota drewniane oraz górne doświetlenie, wprowadzono aluminiowe, przeszklone konstrukcje, mające je imitować swoją lokalizacją i kształtem. Drewniane elementy będą nawiązywać do dawnych rozsuwanych wrót hangaru lotniczego.

Obecnie prace związane z dachem obiektu zostały już zakończone. Rozpoczęto zaś remont ścian. Jak podkreśla Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków, pod nadzorem którego zadanie jest realizowane, na dzień dzisiejszy plany są takie, aby prace konserwatorskie i roboty budowlane zakończyć do 19 czerwca. Wszystko dlaczego, że tego dnia w 1921 roku pierwszy samolot w Lublinie wzbił się w powietrze. Co więcej, oprócz obecnie eksponowanych w hangarze archiwalnych fotografii związanych z historią zakładów lotniczych i modelu samolotu wywiadowczo-bombowego Ansaldo A.300, mają się w nim znaleźć makiety trzech produkowanych w Lublinie samolotów.

Przed laty produkowano tu samoloty. Trwa remont hangaru fabryki ,,Plage/Laśkiewicz” w Lublinie (zdjęcia)

Przed laty produkowano tu samoloty. Trwa remont hangaru fabryki ,,Plage/Laśkiewicz” w Lublinie (zdjęcia)

Przed laty produkowano tu samoloty. Trwa remont hangaru fabryki ,,Plage/Laśkiewicz” w Lublinie (zdjęcia)

Tak ma się prezentować hangar po zakończeniu prac:

Przed laty produkowano tu samoloty. Trwa remont hangaru fabryki ,,Plage/Laśkiewicz” w Lublinie (zdjęcia)

(fot. LWKZ)

15 komentarzy

  1. A co z ciuchlandem? 🙂

  2. Jest to kawał pięknej historii lubelskich przemysłowców związanych z kościołem Ewangelicko-Augsburskim, Fabryki Plage, młyn braci Krausse (dzisiejsza Lubella), browary Vetterów (dzisiejsza Perła) – Vetterowie jako jedyni w mieście ubezpieczali swoich pracowników, wygrywali wystawy międzynarodowe, a nawet eksportowali swoje wyroby do chińskiej dziś Mandżurii. Również fabryka wag Hessa czy zakłady produkcyjne maszyn rolniczych Moritza. Już nie pamiętam, który dokładnie ale Plage lub Frick użyczyli grunt pod budowę Kasy Przemysłowców Lubelskich i wspierali budowę budynku kasy (dziś Grand Hotel) było to niezwykle potrzebne do dalszego rozwoju miasta. To byli ludzie niezwykle zasymilowani ze społeczną, polską tkanką miasta, ba w drugim pokoleniu sami uważali siebie za Polaków. Przydaliby się tacy ludzie i dziś, zamiast tych wielkich magazynów i centrów handlowych, mogłoby powstać w Lublinie wiele zakładów produkcyjnych z prawdziwego zdarzenia! – bo tego w tym mieście niezwykle brakuje. Pozdrawiam

    • Najciekawszy komentarz jaki kiedykolwiek był tu zamieszczony! Brawo za wiedzę!

    • A no widzisz gdy w Polsce katolicy byli w mniejszości ws do protestantów to Polska kwitła nawet podbiła Moskwę
      Jak do głosu doszli Jezuci wszystko zaprzepaścili i naszły zabory
      Co teraz katolicki pis wyczynia to wszyscy widzą

    • W Zakładach E. Plage i T. Laśkiewicz w latach trzydziestych produkowane były, oprócz setek licencyjnych Potezów i rodzimych Lublinów, także trójsilnikowe Fokkery F.VIIb-3m. Wyprodukowano 27 takich samolotów. Były użytkowane zarówno przez PLL „LOT”, jak i lotnictwo wojskowe. Przed wprowadzeniem „Łosi” stanowiły podstawowy sprzęt eskadr bombowych (niszczycielskich). We Wrześniu 1939 roku do każdej eskadry „Łosi” i „Karasi” Brygady Bombowej przydzielony był jeden lub dwa Fokkery w charakterze samolotów transportowych. Prawie wszystkie uległy zniszczeniu. W książce W. Mazura „Samolot Fokker F.VIIb-3m” (Tom 64 Wielkiego Leksykonu Uzbrojenia) opisane są losy tych maszyn. Prawdopodobnie jedynym po nich śladem w Polsce jest zachowany w rękach prywatnych zbiornik olejowy z czytelną tabliczką znamionową.

  3. Inz. Plage wykupil grunta od wladciceli majatku Bronowice i podzieli na parcele po ok. 300 m2 i sprzedawal je miedzy innymi i swoim pracownikom aby ci mogli mieszkać we własnych domac, mieć kawałek ogródka . Prosze popatrzec na parcele pfzy ul. Majdan Tatarski jeszcze mozna zobaczyc kawałek historii.

  4. pis Im do pięt nie dorasta.

    • Po co tu nasrałeś, uniwersalny artykuł, ciekawy, dla wszystkich mieszkańców miasta. Nawet tych co nie są związani z Lublinem, a lubią historię.

  5. Niezidiociały mimo bulu

    A do czego Ty im dorastasz ????!!! Pytam bo mimo, że nie jestem pachołkiem ani jednych ani drugich trafia mnie na to jątrzenie i sianie fermentu między ludzi . Weż się i pokaż co potrafisz a dopiero zabieraj głos . Jak zwykle ten co nie zrobi nic dobrego najwięcej ma do powiedzenia . Filozofia była w cenie ale to już mija .

  6. Oby więcej takich naśladowców, zarówno takich którzy tworzyli przemysłową historię miasta jak i tych którym ta historia nie jest obojętna.

  7. samolotu wywiadowczo-bombowego, czy: samolotu zwiadowczo-bombowgo?

Z kraju