Młodzi kierowcy w 2018 roku byli sprawcami większości śmiertelnych wypadków drogowych

Polska Policja podsumowała 2018 rok na drogach w kraju. Niestety, to młodzi kierowcy powodują najwięcej zdarzeń drogowych, które mają tragiczne skutki.

W 2018 roku wydarzyło się na polskich drogach 2 638 wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Wynika z tego, że w prawie co dwunastym wypadku zginął co najmniej jeden człowiek. W porównaniu z rokiem ubiegłym, w którym zanotowano 2 623 wypadki ze skutkiem śmiertelnym, liczba zwiększyła się o 15 (+0,6%). W wypadkach zginęły 2 862 osoby, 67% zginęło na miejscu, a pozostałe (33%) to zgony w ciągu 30 dni od daty zaistnienia wypadku.

Analizując wypadki ze skutkiem śmiertelnym w podziale na obszar stwierdzić można, że liczba wypadków i liczba osób, które poniosły śmierć w obszarze niezabudowanym jest większa od liczby wypadków i ich ofiar w obszarze zabudowanym.

W 2018 roku najwięcej najtragiczniejszych zdarzeń miało miejsce w październiku – 294, tj.11,1% ogółu wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w sierpniu 262 (9,9%) oraz w grudniu 259 (9,8%). Najwięcej osób zginęło w październiku – 318 (11,1% ogółu) oraz w sierpniu 281 (9,8%).

Najwięcej wypadków śmiertelnych miało miejsce w piątki: 437 wypadków (16,6% ogółu) i 462 osoby zabite (16,1% ogółu) oraz w soboty – 417 wypadków (15,8% ogółu) i 465 osób zabitych (16,2 % ogółu).

Nasilenie wypadków ze skutkiem śmiertelnym następuje w godzinach największego natężenie ruchu, tj. w godzinach 16.00 – 20.00. W godzinach tych miało miejsce 745 wypadków (28,2% ogółu wypadków ze skutkiem śmiertelnym), w których zginęły 802 osoby (28,0% ogółu zabitych).


Najczęściej występującym rodzajem wypadku śmiertelnego, było zderzenia się pojazdów w ruchu, wypadków takich było 1 134, co stanowiło 43,0% ogółu wypadków śmiertelnych. W zdarzeniach tych śmierć poniosło 1 269 osób (44,3% wszystkich zabitych). Wśród zderzeń, najwięcej tragicznych wypadków to zderzenia boczne – 511 wypadków i 552 osoby zabite oraz zderzenia czołowe – 425 wypadków i 510 osób zabitych.
Następnym rodzajem wypadków drogowych za skutkiem śmiertelnym było najechanie na pieszego. Takich zdarzeń było 777 (29,5%), w ich wyniku zginęły 792 osoby (27,7%). Duży odsetek tragicznych wypadków to najechania na drzewo – odnotowano 361 wypadków (13,7% ogółu), zginęło w nich 411 osób (14,4% ogółu zabitych).

Największą liczbę wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w odniesieniu do populacji kategorii wiekowej, spowodowali kierujący w wieku 18-24 lata (siedmioletni przedział wiekowy) – 379 (19,1% ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących). Były to głównie: najechania na drzewo – 89 wypadków, 113 zabitych, zderzenia czołowe – 56 wypadków, 66 zabitych, najechania na pieszego – 59 wypadków, 60 zabitych, zderzenia
boczne – 64 wypadki, 72 zabite.

Główne przyczyny tych wypadków to:
– niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 196 wypadków, 228 zabitych,
– nieprawidłowe wyprzedzanie 44 wypadki, 50 zabitych,
– nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego 31 wypadków, 32 zabite,
– nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu 23 wypadki, 23 zabite.

Kierujący będący pod działaniem alkoholu byli sprawcami 179 wypadków ze skutkiem śmiertelnym (9% ogółu wypadków śmiertelnych z winy kierujących), w których zginęły 204 osoby (9,4% ogółu zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących). Zaś kierujący pod działaniem innego środka byli sprawcami 16 wypadków, które pociągnęły za sobą 19 ofiar śmiertelnych.

Piesi byli sprawcami 347 wypadków ze skutkiem śmiertelnym (13,1% wypadków ze skutkiem śmiertelnym) z następujących przyczyn:
– nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem – 148 zabitych,
– stanie, leżenie na jezdni – 70 zabitych,
– przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym – 53 zabite,
– chodzenie nieprawidłową strona drogi – 23 zabite.

Piesi będący pod działaniem alkoholu spowodowali 65 wypadków, w których zginęło 65 osób, głównie z powodu nieostrożnego wejścia na jezdnię – 30 wypadków (46,1% wypadków ze skutkiem śmiertelnym spowodowanych przez nietrzeźwych pieszych) oraz stania lub leżenia na jezdni – 20 wypadków (30,8%).

(fot. Policja)

27 komentarzy

  1. W Uk dla młodych kierowców jest bardzo duża Zwyżka. Co więcej jest dużo pojazdów których taki młody kierowca nie może ubezpieczyć ze względu na dużą moc silnika. W Polsce jeszcze nie jest tak źle. Tam nie każdego stać na utrzymanie samochodu… Wysokie składki dla młodych kierowców są wszędzie i nie jest to wymysł polskich ubezpieczycieli.

  2. Prawda jest tka że młody gówniarz sam samochodu sobie nie kupi , bo i niby za co ? Głupiej trawy przed domem nie chce się wykosic a co mówic zarobic na ,,fure ,, . winni są rodzice tylko i wyłącznie ….

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

Klimat mazurskich jezior w Opolu Lubelskim, czyli impreza „Szanty i ryby”
Żniwowanie w skansenie: W lnianych strojach i z kosami w dłoniach ruszą do pracy
Pokazy symulatora dachowania oraz wystrzału poduszki powietrznej
Koncert Marcina Stycznia w Parku Dźwięków. Będą też zajęcia o ziołach
Muzyka, leżaki, jedzenie, kawa i napoje: Chillout Festiwal 2021