Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Kolejarze przygotowani do nadchodzącej zimy

Stały monitoring sieci kolejowej, bieżąca informacja pasażerska, dostosowane do warunków zimowych wagony, zespoły szybkiego reagowania i sprzęt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do odśnieżania torów – tak kolejarze przygotowali się do zimy. PLK SA oraz przewoźnicy ustalili zasady współpracy w warunkach zimowych, aby zapewnić jak najlepsze warunki podróży.

Nad utrzymaniem odpowiedniego stanu torów czuwają pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Do pracy w warunkach zimowych wyznaczono 180 zespołów szybkiego reagowania. W dyspozycji jest 280 maszyn do odśnieżania m.in. pługi, odśnieżarki, kombajny. W akcjach zimowych uczestniczyć może 66 pociągów sieciowych PKP Energetyka, przystosowanych do odladzania sieci trakcyjnej. Przewidziano zabezpieczenie preparatem antyoblodzeniowym ponad 4 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach. Prawie 20 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu.

Utrzymaniem obiektów kolejowych w zimie m.in. kładek i peronów zajmują się firmy sprzątające. Do ich obowiązków należy odśnieżanie i usuwanie lodu. Częstotliwość działań dostosowywana jest do warunków pogodowych.

– W akcji zimowej prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. może uczestniczyć kilkanaście tysięcy osób. Wykorzystujemy monitoring warunków atmosferycznych, aby zespoły pracowników i sprzęt do odśnieżania jak najlepiej zapewniały przejezdność linii. Bieżąca współpraca z przewoźnikami ułatwia organizację podróży w przypadkach ewentualnych ograniczeń ruchu. W sytuacjach trudnych uruchamiamy zespoły zarządzania kryzysowego – mówi Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zimowym utrzymaniem PLK SA obejmują perony, kładki i dojścia dla pieszych, ponad 18 tys. km linii, blisko 25 tys. mostów i wiaduktów, ponad 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Rezerwowe wagony i regularne przeglądy taboru

PKP Intercity przygotowały cały tabor i stacje postojowe do eksploatacji w warunkach zimowych. W Warszawie działa nowa, w pełni zautomatyzowana ekologiczna myjnia, która w zimie zapewni sprawne przygotowanie pojazdów do podróży i przyspieszy czyszczenie.

– Kolej w Polsce przeżywa prawdziwy renesans. W tym roku przewieźliśmy już 50 milionów pasażerów, co jest rekordem w 20-letniej działalności spółki. Spodziewamy się, że ruch w okresie zimowym, zwłaszcza świąteczno-noworocznym i feryjnym nie osłabnie, a to oznacza dla nas ogromne wyzwanie. Zimą na wszelkie możliwe scenariusze będziemy przygotowani – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Od początku września do 21 listopada 2022 r. wykonano przeglądy wszystkich pojazdów, jakimi dysponuje spółka. W ramach przygotowania do zimy przeprowadzono przeglądy oraz dokonano weryfikacji stanów magazynowych podzespołów oraz części zamiennych, które mają służyć jak najszybszemu eliminowaniu potencjalnych usterek taboru.

Dworce czynne całodobowo

W okresie zimowym, gdy będą spadki temperatury poniżej -10°C wszystkie dworce czynne całodobowo nie będą zamykane na nocną przerwę techniczną. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.

7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. Pracownicy Centrum współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach, nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień CWK uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji.

(fot. pixabay.com\ilustracyjne)

4 komentarze

  1. ,,Stały monitoring sieci kolejowej, bieżąca informacja pasażerska, dostosowane do warunków zimowych wagony”
    – stały monitoring sieci jest od zawsze chyba że zamontowali kamery na każdym słupie,
    – informacja pasażerska to wtedy gdy zasypie jakiś skład i pasażer zadzwoni do pkp,
    – dostosowanie zimowe wagonów – dziury zabite dechami, watą poupychane okna i założone okiennice oraz wstawione piecyki blaszane i siekiera wisząca na gwoździu (do ew. pozyskiwania drewna).
    PODRÓŻNY wypiłeś – nie jedź, nie piłeś wypij!

    ,,Pracownicy Centrum współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach” – no Q sukces, to niebywałe. Oni tam jak dawniej nie trzeźwieją? (pyt. retoryczne).

  2. Drogowcy też tak mówili ?

  3. Drogowcy też byli przygotowsni kilka dni temu buhahahahahahaha

  4. Mają już pozakładane koła zimowe ?. Aby do pierwszego mocnego śniegu i stoimy….

Z kraju