Środa, 24 kwietnia 202424/04/2024
690 680 960
690 680 960

Jak założyć konto dla dziecka?

Jeszcze kilka lat temu rachunków dla młodszych dzieci było na rynku jak na lekarstwo, na szczęście w ostatnim czasie znacznie się to zmieniło. W bankach znajdziesz i zwykłe konta osobiste dla nieletnich, i konta oszczędnościowe, lokaty, a nawet rachunki walutowe. Sęk w tym, że ich otwarcie często nie jest tak proste jak w przypadku kont dla dorosłych. Przejście tego procesu będzie znacznie łatwiejsze, gdy odpowiednio się do niego przygotujesz.

Wiek dziecka ma znaczenie

Otwieranie konta dla nieletniego różni się w zależności od tego, czy dziecko ma już ukończone 13 lat, czy jeszcze nie. Nastolatek sam – za pozwoleniem rodzica – zakłada swój rachunek, wnioskuje o kartę i ewentualne dodatkowe produkty, np. o konto oszczędnościowe czy walutowe, jeśli bank je udostępnia. W przypadku młodszego dziecka wszystkie powyższe czynności musi wykonać rodzic (lub opiekun prawny), który w dodatku najczęściej sam musi być klientem danego banku.

Powyższe rozwiązania wynikają z przepisów polskiego wprawa, w myśl którego dopiero 13-latek ma już ograniczoną zdolność do czynności prawnych i sam podpisuje umowy, zaś młodsze dzieci nie mają jej w ogóle i muszą być zastępowane przez rodzica.

Kto może założyć dziecku konto?

W tej kwestii nie ma żadnych wątpliwości: do otwarcia konta dziecięcego lub młodzieżowego zawsze potrzebna jest zgoda opiekuna prawnego – najczęściej rodzica. Zgody nie może udzielić dziadek, ciocia czy pełnoletnia siostra, chyba że sprawuje formalną opiekę nad nieletnim.

Banki wymagają zgody tylko jednego opiekuna na otwarcie rachunku, nie trzeba więc iść do oddziału całą rodziną. Musisz jednak pamiętać, że w większości banków wyłącznie ten rodzic, który udzielił pełnomocnictwa, ma dostęp do konta dziecka i historii transakcji.

Co ciekawe, jeden rodzic może zgodzić się na założenie jednego konta, a drugi – kolejnego i to nawet w tym samym banku. Dzięki temu każde z nich może np. przelewać pociesze kieszonkowe na konto, do którego sam ma dostęp.

Zakładanie rachunku dziecka w oddziale czy przez Internet?

Przy otwieraniu konta nastolatkowi lepiej zarezerwuj sobie nieco czasu, jest bowiem prawdopodobne, że będziecie musieli oboje przejechać się do oddziału banku i tam złożyć swoje podpisy. Tylko nieliczne instytucje umożliwiają przeprowadzenie tego procesu niemal całkowicie zdalnie („niemal”, bo na końcu umowę trzeba podpisać przy kurierze), inne ograniczają się do udostępnienia wniosków online, po których złożenia należy odwiedzić placówkę, a w jeszcze innych „nie ma zmiłuj” obecność jednocześnie nastolatka i rodzica jest wymagana.

W przypadku młodszych dzieci sytuacja może wyglądać nieco inaczej, a to ze względu na charakter zakładanego rachunku. Jeśli to jest faktycznie osobne konto, zakładane na imię i nazwisko dziecka, to wizyta w oddziale będzie konieczna, choć większość banków nie będzie wymagała obecności małoletniego (z nielicznymi wyjątkami). Jest też możliwe, że korzystanie z takiego rachunku nie będzie wymagało posiadania ROR-u przez opiekuna.

Natomiast jeżeli konto dziecka jest rachunkiem dodatkowym prowadzonym w ramach konta rodzica, jest ono de facto ROR-em pełnoletniego, a sposób wnioskowania o rachunek nie różni się zasadniczo o wnioskowania o nowy produkt, np. o lokatę. Wtedy cały proces możesz przejść w bankowości elektronicznej, a konto dziecięce zostaje otwarte niemal od razu.

Idziesz do oddziału? To weź ze sobą!

W oddziale pracownik banku będzie musiał zweryfikować Waszą tożsamość. Rodzic musi mieć ze sobą odpowiedni dokument tożsamości (np. dowód lub paszport), niekiedy warto też zabrać ze sobą akt urodzenia dziecka, aby nie było wątpliwości, kto jest opiekunem (z taką koniecznością musisz się też liczyć, jeśli macie różne nazwiska).

To jeszcze nie wszystko. Bank będzie też wymagał dokumentów dziecka, np. legitymacji szkolnej, dowodu osobistego lub paszportu (w przypadku małych dzieci ten warunek nie jest wymagany). Z tymi dokumentami będziecie mieć ze sobą wszystko, co potrzebne, i konto dla dziecka zostanie założone już podczas pierwszej wizyty w banku.