Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Drogowcy zapewniają, że mają wystarczający zapas soli. Ma jej wystarczyć na całą zimę

Zarządcy dróg krajowych i wojewódzkich zapewniają, że podczas nadchodzącej zimy w naszym regionie nie będzie problemów ze śliskością nawierzchni. Soli w magazynach jest więcej, niż zużyto w ubiegłym roku.

W ostatnim czasie głośno się zrobiło na temat problemu z dostępnością soli drogowej. Ma to związek ze zbliżającym się okresem zimowym, w trakcie którego wykorzystuje się ją do zwalczania śliskości na jezdniach. Zapotrzebowanie jest bardzo duże, a zdolności produkcyjne polskich kopalń ograniczone.

Tylko w ubiegłym roku konieczny był import ponad 700 tys. ton soli drogowej. Jednak po wybuchu wojny na Ukrainie, dostawy z tego kraju, podobnie jak z Białorusi zostały wstrzymane. Zza naszej wschodniej granicy pochodziło ponad 60 proc. soli.

Poseł Koalicji Obywatelskiej Jacek Protas złożył nawet w tej sprawie interpelację poselską, w której piszę, że firmy zajmujące się sprowadzaniem soli drogowej do Polski szacują, iż w sezonie zimowym 2022/23 może zabraknąć od 500 do 800 tys. ton soli. To z kolei może doprowadzić do trudnych warunków drogowych i narazić Polaków na ogromne niebezpieczeństwo. Sól, jeżeli już się pojawia na rynku, to w trzykrotnie wyższych cenach, niż rok temu.

Drogowcy jednak zapewniają, iż mają wystarczające zapasy na zimę. Wszystko dlatego, że w magazynach zawsze gromadzi się jej więcej, niż wykorzystuje. To na wypadek długiej i obfitującej w opady śniegu zimy. Takich jednak w ostatnich latach nie ma. Dodatkowo przygotowania do okresu zimowego rozpoczynane są już wiosną, to dotyczy też właśnie uzupełniania magazynów soli.

– Na chwilę obecną zapełniliśmy solą drogową ok. 75 proc. naszej całkowitej pojemności magazynowej. To stanowi ponad 100 proc. zużycia soli w porównaniu do poprzedniego sezonu zimowego 2021/2022, a także średniego jej zużycia na sezon w ostatnim dziesięcioleciu. W ramach aktualnie trwających postępowań przetargowych środki do usuwania śliskości zimowej będą nadal sukcesywnie uzupełniane w celu należytego zabezpieczenia, zbliżającego się sezonu zimowego – wyjaśnia Łukasz Minkiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeżeli chodzi o drogi wojewódzkie, sytuacja jest podobna. W magazynach jest więcej soli, niż zużyto jej w ubiegłym roku. Dodatkowo Zarząd Dróg Wojewódzkich stara się zwiększyć zapasy. Jednak w ogłoszonym przetargu nie wpłynęła ani jedna oferta.

(fot. lublin112)

19 komentarzy

  1. A co z cukrem, już zjedzony, czy zapas na cały rok leży?

Z kraju