Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Czy dobry rower crossowy musi być drogi?

Rower crossowy powstał z potrzeby stworzenia uniwersalnego jednośladu do miasta i w teren. Umiejętne połączenie zalet roweru MTB i trekkingowego, wcale nie musi wiązać się z wygórowaną ceną crossa. Sprawdź, jak wybrać dobry rower crossowy za uczciwą cenę.

Rower crossowy powstał z potrzeby stworzenia uniwersalnego jednośladu do miasta i w teren. Umiejętne połączenie zalet roweru MTB i trekkingowego, wcale nie musi wiązać się z wygórowaną ceną crossa. Sprawdź, jak wybrać dobry rower crossowy za uczciwą cenę. 

 

Co to jest rower crossowy?

Kompozycja osprzętu i konstrukcja roweru crossowego to połączenie wytrzymałości i mocy roweru MTB z dobrym przyspieszeniem roweru trekkingowego. Jest to rower na dużych kołach i szerokich oponach, które oferują przyczepność w terenie i szybszą jazdę na gładkiej nawierzchni. Rower crossowy świetnie wpisuje się w potrzeby osób, które nie jeżdżą wyłącznie po mieście lub tylko w terenie.

Amortyzowany przedni widelec o skoku na poziomie 50 mm – 80 mm pozwala precyzyjnie manewrować na nierównościach i wygodnie pokonywać miejskie przeszkody. Wybierając rower crossowy zwróć uwagę na wydajność — ten parametr uzależniony jest od jakości osprzętu, w który wyposażony jest rower. Przełożenia w układzie 3 × 8 to optymalny wybór dla wszechstronnego roweru. Jazda będzie wygodna i łatwo znajdziesz przełożenie do wymagań trasy. Rower crossowy najczęściej budowany jest na aluminiowej ramie. Lekka konstrukcja zapewnia wygodną jazdę, dlatego warto zwrócić uwagę na technologię, w jakiej wyprodukowana została rama. 

Zalety roweru crossowego:

  • Uniwersalny charakter — rower może z powodzeniem służyć jako środek transportu w mieście i sprzęt na wycieczkę w teren.
  • Wygodna pozycja do jazdy — jeśli dodamy do tego odpowiednie siodełko i dobrze wyprofilowaną kierownicę, otrzymamy rower do jazdy na długich dystansach.
  • Konstrukcja ramy przystosowana do zainstalowania dodatkowych akcesoriów: pełnowymiarowych błotników i bagażnika.
  • Lekka rama — nie tylko zapewnia komfort prowadzenia roweru, ale też ułatwia jego przechowywanie. 
  • Duże koła — lepsze przyspieszenie niż w MTB i szybsza jazda po asfalcie.
  • Amortyzator z wydajnym tłumieniem — skok na poziomie 50 mm i więcej to bezpieczne pokonywanie przeszkód i wygodną jazdę na wyboistych trasach.

Rower crossowy jest wszechstronny. Sprawdzi się do jazdy rekreacyjnej i codziennych dojazdów do pracy lub na uczelnię. Jest przeznaczony dla każdej grupy wiekowej — od młodzieży po emerytów. Różne modele rowerów crossowych oferują kompozycje osprzętu, które odpowiadają różnym potrzebom rowerzystów. Zrzucisz na nim zbędne kilogramy. Jazda na rowerze pomoże Ci też dojść do pełnej sprawności po kontuzji.

 

Rower crossowy czy górski?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Rower trzeba dopasować do swoich potrzeb, techniki jazdy i tego, jakie trasy wybierasz najczęściej. Zarówno rower crossowy, jak i MTB mają swoje zalety. Na rowerze crossowym nie wygrasz zawodów MTB XC to jasne, nie będziesz też uprawiać downhillu. Zwolennicy pełnokrwistego MTB zgodzą się, że rower górski sprawdzi się też w mieście. Trzeba oczywiście liczyć się z mniejszą prędkością na asfalcie. Rower MTB wynagrodzi nam to podczas gorszej pogody lub gdy trzeba będzie pokonać trasę po kocich łbach. Z drugiej strony rowery crossowe mają większe koła, co przyspiesza przemieszczanie się na dłuższych dystansach. 

Podstawową różnicą pomiędzy crossem a MTB jest geometria ramy. Do roweru crossowego łatwiej dobrać akcesoria — bagażnik czy błotniki. Na ramie crossa znajdziesz otwory montażowe pod standardowe wyposażenie. Tym łatwiej jest spakować bagaż na dalszą wycieczkę czy zainstalować fotelik dla dziecka. Rowery górskie można kupić w wersjach z pełnym zawieszeniem — rower crossowy dla tyłu oferuje wyłącznie amortyzowaną sztycę podsiodłową. 

Osprzęt rowerów crossowych producenci dobierają z grup MTB. Dla rowerów z niższej półki będą to standardy z podstawowych grup osprzętu. Hamulce w rowerach crossowych to głównie V-brake. Za model z hamulcami tarczowymi hydraulicznymi trzeba zapłacić więcej.  

Jaki rower crossowy do 2000 zł wybrać?

W Polsce wciąż pokutuje przekonanie, że za dobry rower trzeba zapłacić tyle, co za używane auto. Nic bardziej mylnego — rower crossowy z dobrym wyposażeniem kosztuje ok. 2000 zł. Cena roweru zawsze uzależniona jest od jakości wyposażenia — im wyższa grupa osprzętu tym rower jest droższy. 

Czy dobry rower crossowy musi być drogi?

Interesującą ofertę rowerów crossowych prezentuje od kilku lat Tabou. W kategorii rowerów crossowych znajdziesz modele do jazdy rekreacyjnej i takie, którym bliżej do drapieżnego MTB. Firma buduje rowery na ramach z hydroformowanego aluminium i daje na nie dożywotnią gwarancję.