Wtorek, 30 kwietnia 202430/04/2024
690 680 960
690 680 960

Zakup 12 nowych składów dla województwa lubelskiego. Nowoczesny tabor może diametralnie zmienić jakość kolejowych przewozów pasażerskich

Rozdzielono unijne pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy na zakup nowego taboru kolejowego w Polsce – to duży sukces POLREGIO, ponieważ na 10 złożonych wniosków, wszystkie 10 zostało zaakceptowanych. Plan zakłada m.in. zakup 12 nowych składów dla województwa lubelskiego, na które otrzymano na chwilę obecną dofinansowanie na poziomie 26%, które prawdopodobnie zostanie zwiększone do 41%. Nowoczesny tabor może diametralnie zmienić jakość kolejowych przewozów pasażerskich w regionie.

W 2023 roku POLREGIO złożyło wniosek o pozyskanie z KPO dofinansowania na zakup taboru w województwie lubelskim. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), jako jednostka wspierająca Ministerstwo Infrastruktury w Krajowym Planie Odbudowy rozpatrzyło go pozytywnie, przydzielając spółce unijne wsparcie, nie ma jednak jeszcze ostatecznej informacji nt. poziomu wsparcia – rozmowy wciąż trwają.

Zarząd spółki zwrócił się do CUPT o zwiększenie poziomu dotacji, wskazując na potencjalne straty, z jakimi wiąże się obniżony próg wsparcia. Dodatkowo POLREGIO zwróciło uwagę na konieczność wydłużenia okresu rozliczenia dotacji o co najmniej dwa lata, ze względu na opóźnienia w rozdzieleniu środków z KPO.

Modernizacja taboru to kwestia egzystencjalna

Zakup nowego taboru to konieczność, gdy mowa o największym pasażerskim przewoźniku kolejowym w kraju, który tylko w ubiegłym roku obsłużył niemal 100 mln pasażerów, dojeżdżających codziennie do pracy, szkół, uczelni i szpitali. Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu ich podróży nie podlega kompromisom. Tymczasem średni wiek taboru spółki przekracza 40 lat, co czyni go jednym z najstarszych na rynku. Do 2035 roku około 150 najstarszych pojazdów zostanie wyłączonych z ruchu.

– Mamy do narobienia znacznie większy dystans niż̇ pozostali przewoźnicy, którzy uzupełniają̨ flotę̨ nowoczesnych pojazdów. Dla nas KPO i pozostałe źródła finansowania taboru to kwestia egzystencjalna. Potrzebujemy skokowej wymiany taboru – ocenia Adam Pawlik.

Dofinansowania zakupów nowych składów to niewątpliwie ogromny sukces spółki, która potrzebuje transformacji taborowej i była wyłączona w poprzedniej perspektywie unijnej z możliwością pozyskania środków unijnych.

– Cieszymy się, że wszystkie nasze wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, czym CUPT potwierdził, jak istotna jest wymiana taboru regionalnego. Doceniamy również̇ podejście CUPT do maksymalizacji liczby kupowanych w ramach konkursu pojazdów. Liczymy jednak na pewne zmiany, które pozwolą̨ w pełni, optymalnie wykorzystać́ przyznane środki – postuluje prezes Adam Pawlik.

– Zakwalifikowanie na listę̨ podstawową wniosków POLREGIO, dotyczących taboru na potrzeby regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w 9 województwach pokazuje, że wsparciem unijnym zostaną̨ objęte również̇ województwa, w których jest ono najbardziej potrzebne. To dobry znak, jeśli chodzi o równomierną̨ poprawę̨ jakości usług publicznych w całej Polsce – wskazuje Marcel Klinowski, wiceprezes POLREGIO S.A.

Korzystając z prawa do udziału w procesie konsultacji publicznych rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności prowadzonego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zarząd POLREGIO złożył wniosek o zwiększenie alokacji na regionalny tabor kolejowy w całym kraju o co najmniej 640 mln euro. Według argumentacji spółki, zwiększenie dofinansowania pozwoli na sfinalizowanie montażu finansowego przedsięwzięć, umożliwi zawarcie umów o dofinansowanie i zakontraktowanie wykonawców taboru, zwiększy liczbę pojazdów objętych wsparciem KPO. Zdaniem przewoźnika rewizja przydzielonego wsparcia wpłynie na poprawę jakości usług świadczonych przez przewoźników regionalnych, zwiększy dostępność transportu kolejowego i ograniczy problem wykluczenia transportowego. Rozpatrzenie wniosków nastąpi po 15 kwietnia br.

POLREGIO, we współpracy z samorządami wojewódzkimi, złożyło łącznie w ramach KPO 10 wniosków na zakup: 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w województwie małopolskim, po 14 pojazdów w województwach łódzkim i warmińsko-mazurskim, 12 składów w województwie lubelskim, po 10 sztuk w województwach pomorskim i lubuskim, 8 sztuk w wielkopolskim oraz po 5 pojazdów w województwach dolnośląskim i świętokrzyskim.

(Źródło: POLREGIO)

11 komentarzy

  1. Zaraz, teraz to sukces ? 13-03-2024 pisaliście ze to tragedia bo dofinansowanie za małe.

  2. Oh jaki sukces bo będą miały czym muchy podróżować bo ludziska jakoś z przymusu tylko jadą pociągami

  3. Dobrodziej frasobliwy

    Zakup 12 nowych składów dla województwa lubelskiego. Oj, będzie się działo na przejazdach kolejowych, może nawet jakiś śpioch się trafi….

  4. Przecież za dwa, trzy lata wojna z Rosją, to po co te inwestycje? Rakiety rozdupcą.
    No chyba że elita z wiejskiej się jednak rozmyśli.

    • Zwracam się do szacownych malkontentów piszących negatywne opinie: czy podróżują koleją ? bo ja tak na trasie Lublin – Chełm i widzę ogromną poprawę w obsłudze i taborze, a ci malkontenci albo mają problem ze wzrokiem albo są tak sfrustrowani że piszą by pisać a wystarczy być obiektywnym.

  5. Dobrze, jakby jeszcze tory pod te pociągi wybudowano.

  6. Infrastruktura jest, pociągi są, tylko tych połączeń regionalnych jakoś mało. Np. na linii Parczew – Lublin, odcinek Lubartów – Lublin. Liczba połączeń szynobusu która tam jest, to jest jakiś żart przy dostępnej infrastrukturze.

  7. EN57 miały swój klimat i po prostu były lepsze

  8. Napewno polepszy na trasie Zamość Lublin z jednym torem bez trakcji. Żenada goni żenadę.

  9. Jest w ogóle region w Polsce z gorzej zarządzanymi kolejami? Na Lublinie głównym od lat nie ma informacji pasażerskiej na peronach, schodów ruchomych, stacyjka ciasną, perony wąskie, śmieszna ilość połączeń w zasadzie na wszystkich liniach poza lk7

  10. Szkoda, że nie ma połączeń (torów), które przyciągnęły by turystów na Lubelszczyzne. Np. Na pojezierze łęczyńsko-włodawskie czyli okolice Łęcznej. Do Kazimierza Dolnego czy też jakieś szybsze połączenie na roztocze.

Dodaj komentarz

Z kraju