Zakup 12 nowych składów dla województwa lubelskiego. Nowoczesny tabor może diametralnie zmienić jakość kolejowych przewozów pasażerskich
08:00 03-04-2024 | Autor: redakcja
W 2023 roku POLREGIO złożyło wniosek o pozyskanie z KPO dofinansowania na zakup taboru w województwie lubelskim. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), jako jednostka wspierająca Ministerstwo Infrastruktury w Krajowym Planie Odbudowy rozpatrzyło go pozytywnie, przydzielając spółce unijne wsparcie, nie ma jednak jeszcze ostatecznej informacji nt. poziomu wsparcia – rozmowy wciąż trwają.
Zarząd spółki zwrócił się do CUPT o zwiększenie poziomu dotacji, wskazując na potencjalne straty, z jakimi wiąże się obniżony próg wsparcia. Dodatkowo POLREGIO zwróciło uwagę na konieczność wydłużenia okresu rozliczenia dotacji o co najmniej dwa lata, ze względu na opóźnienia w rozdzieleniu środków z KPO.
Modernizacja taboru to kwestia egzystencjalna
Zakup nowego taboru to konieczność, gdy mowa o największym pasażerskim przewoźniku kolejowym w kraju, który tylko w ubiegłym roku obsłużył niemal 100 mln pasażerów, dojeżdżających codziennie do pracy, szkół, uczelni i szpitali. Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu ich podróży nie podlega kompromisom. Tymczasem średni wiek taboru spółki przekracza 40 lat, co czyni go jednym z najstarszych na rynku. Do 2035 roku około 150 najstarszych pojazdów zostanie wyłączonych z ruchu.
– Mamy do narobienia znacznie większy dystans niż̇ pozostali przewoźnicy, którzy uzupełniają̨ flotę̨ nowoczesnych pojazdów. Dla nas KPO i pozostałe źródła finansowania taboru to kwestia egzystencjalna. Potrzebujemy skokowej wymiany taboru – ocenia Adam Pawlik.
Dofinansowania zakupów nowych składów to niewątpliwie ogromny sukces spółki, która potrzebuje transformacji taborowej i była wyłączona w poprzedniej perspektywie unijnej z możliwością pozyskania środków unijnych.
– Cieszymy się, że wszystkie nasze wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, czym CUPT potwierdził, jak istotna jest wymiana taboru regionalnego. Doceniamy również̇ podejście CUPT do maksymalizacji liczby kupowanych w ramach konkursu pojazdów. Liczymy jednak na pewne zmiany, które pozwolą̨ w pełni, optymalnie wykorzystać́ przyznane środki – postuluje prezes Adam Pawlik.
– Zakwalifikowanie na listę̨ podstawową wniosków POLREGIO, dotyczących taboru na potrzeby regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w 9 województwach pokazuje, że wsparciem unijnym zostaną̨ objęte również̇ województwa, w których jest ono najbardziej potrzebne. To dobry znak, jeśli chodzi o równomierną̨ poprawę̨ jakości usług publicznych w całej Polsce – wskazuje Marcel Klinowski, wiceprezes POLREGIO S.A.
Korzystając z prawa do udziału w procesie konsultacji publicznych rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności prowadzonego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zarząd POLREGIO złożył wniosek o zwiększenie alokacji na regionalny tabor kolejowy w całym kraju o co najmniej 640 mln euro. Według argumentacji spółki, zwiększenie dofinansowania pozwoli na sfinalizowanie montażu finansowego przedsięwzięć, umożliwi zawarcie umów o dofinansowanie i zakontraktowanie wykonawców taboru, zwiększy liczbę pojazdów objętych wsparciem KPO. Zdaniem przewoźnika rewizja przydzielonego wsparcia wpłynie na poprawę jakości usług świadczonych przez przewoźników regionalnych, zwiększy dostępność transportu kolejowego i ograniczy problem wykluczenia transportowego. Rozpatrzenie wniosków nastąpi po 15 kwietnia br.
POLREGIO, we współpracy z samorządami wojewódzkimi, złożyło łącznie w ramach KPO 10 wniosków na zakup: 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w województwie małopolskim, po 14 pojazdów w województwach łódzkim i warmińsko-mazurskim, 12 składów w województwie lubelskim, po 10 sztuk w województwach pomorskim i lubuskim, 8 sztuk w wielkopolskim oraz po 5 pojazdów w województwach dolnośląskim i świętokrzyskim.
Zaraz, teraz to sukces ? 13-03-2024 pisaliście ze to tragedia bo dofinansowanie za małe.
Oh jaki sukces bo będą miały czym muchy podróżować bo ludziska jakoś z przymusu tylko jadą pociągami
Zakup 12 nowych składów dla województwa lubelskiego. Oj, będzie się działo na przejazdach kolejowych, może nawet jakiś śpioch się trafi….
Przecież za dwa, trzy lata wojna z Rosją, to po co te inwestycje? Rakiety rozdupcą.
No chyba że elita z wiejskiej się jednak rozmyśli.
Zwracam się do szacownych malkontentów piszących negatywne opinie: czy podróżują koleją ? bo ja tak na trasie Lublin – Chełm i widzę ogromną poprawę w obsłudze i taborze, a ci malkontenci albo mają problem ze wzrokiem albo są tak sfrustrowani że piszą by pisać a wystarczy być obiektywnym.
Dobrze, jakby jeszcze tory pod te pociągi wybudowano.
Infrastruktura jest, pociągi są, tylko tych połączeń regionalnych jakoś mało. Np. na linii Parczew – Lublin, odcinek Lubartów – Lublin. Liczba połączeń szynobusu która tam jest, to jest jakiś żart przy dostępnej infrastrukturze.
EN57 miały swój klimat i po prostu były lepsze
Napewno polepszy na trasie Zamość Lublin z jednym torem bez trakcji. Żenada goni żenadę.
Jest w ogóle region w Polsce z gorzej zarządzanymi kolejami? Na Lublinie głównym od lat nie ma informacji pasażerskiej na peronach, schodów ruchomych, stacyjka ciasną, perony wąskie, śmieszna ilość połączeń w zasadzie na wszystkich liniach poza lk7
Szkoda, że nie ma połączeń (torów), które przyciągnęły by turystów na Lubelszczyzne. Np. Na pojezierze łęczyńsko-włodawskie czyli okolice Łęcznej. Do Kazimierza Dolnego czy też jakieś szybsze połączenie na roztocze.