Wtorek, 21 maja 202421/05/2024
690 680 960
690 680 960

Oszust rozesłał z jego konta społecznościowego prośbę do znajomych o opłacenie zamówienia

Młody mieszkaniec powiatu lubartowskiego stracił dostęp do swojego konta na portalu społecznościowym. Oszust, który włamał się na jego konto, skontaktował się z jego znajomymi, prosząc ich o dokonanie płatności za zamówienie poprzez przesłanie środków przez system BLIK. Niestety jedna osoba dała się oszukać.

Kilka dni temu do komendy w Lubartowie zgłosił się mieszkaniec Ostrowa Lubelskiego, którego konto na portalu społecznościowym zostało zhakowane przez oszusta.

Zgłaszający opisał, że nieznana osoba przejęła kontrolę nad jego kontem, zmieniając dane logowania, a następnie skorzystała z połączonego z portalem komunikatora, aby skontaktować się z jego znajomymi.

Oszust poprosił znajomych o przesłanie pieniędzy za zamówione przedmioty za pośrednictwem systemu BLIK. Jeden z przyjaciół 23-latka, w dobrej wierze, przekazał tysiąc złotych, sądząc, że pomaga. Dopiero później okazało się, że padł on ofiarą oszustwa.

Nie daj się oszukać! Pamiętaj!

– jeżeli przez portal kontaktuje się z nami znajomy i prosi o opłacenie zamówienia czy wysłanie Blika, zadzwońmy do niego osobiście z numeru telefonu, który mamy wpisany w telefonie,
– poinformujmy znajomych o utracie dostępu do konta,
– oszuści podszywają się także pod infolinie banków oraz ich pracowników i próbują wyłudzić nasze dane, informując np. o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku kredytowego,
– starannie zabezpieczajmy nasze hasła i loginy- twórzmy hasła, które ciężko jest ,,złamać” i zmieniajmy je w poszczególnych domenach. Nie ustawiajmy identycznych haseł do naszej poczty i konta na portalu społecznościowym czy rachunku bankowym,
– instalujmy programy antywirusowe na urządzeniach z których korzystamy,
– jeżeli korzystamy z publicznej sieci, bądź urządzeń zawsze wylogujmy się z naszego konta i nie zapamiętujmy danych,
– Gdy już dojdzie do oszustwa, jak najszybciej zgłośmy sprawę do najbliższej jednostki policji,

Oszuści często próbują wywrzeć na nas presję czasu a także informują, że pieniądze oddadzą niezwłocznie. Nic bardziej mylnego. Te zachowania mają na celu wymusić na nas reakcję i przesłanie środków. Nigdy nie wykonujmy żadnych pochopnych kroków.

(fot. pixabay.com)

Jeden komentarz

  1. „Gdy już dojdzie do oszustwa, jak najszybciej zgłośmy sprawę do najbliższej jednostki policji”
    W jakim celu mam marnować swój czas?
    Osobiście jestem zaznajomiona z dokładnie takim samy przypadkiem w Lublinie.
    Ofiara wpłaciła 1000zł. Na szczęście mąż „potrzebującej pieniędzy” w porę się zorientował o włamaniu i zdążył zmienić hasło do komunikatora. Niestety jedna koleżanka się dała naciągnąć. Oczywiście sprawa zgłoszona na Policję przez obie Panie, tą na której konto się włamano i tą , którą oszukano finansowo. Po miesiącu przyszło klasyczne umorzenie z powodu niewykrycia sprawcy.
    Ponawiam więc pytanie – w jakim celu mam marnować swój i jakże cenny czas przyjmujących zgłoszenie, skoro mają to daleko w d.?