Nowy system biletu elektronicznego w Lublinie. Cztery firmy starają się o kontrakt z miastem
14:05 19-07-2019
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie zakończył przyjmowanie ofert od firm, zainteresowanych wdrożeniem nowego systemu biletu elektronicznego w komunikacji miejskiej. Projekt przewiduje uruchomienie nowoczesnych, a niedostępnych dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metod pobierania opłat. Pasażerowie będą mogli również korzystać z nowej oferty taryfowej. Możliwe będzie wprowadzenie taryfy w której pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni.
Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenie środków w celu zakupu biletów. Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacja mobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki niej będzie możliwość sprawdzenia wszelkich danych dotyczących konta, m.in. historii transakcji czy też stanu doładowania, skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerował najkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej oferty taryfowej. Nowy system uwzględnia również zakup 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych umożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.
Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącym obsługi transportu – głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się w przyszłości możliwość jego integracji z innymi usługami miejskimi. Co więcej ma on mieć tzw. „budowę kontocentryczną” co oznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, ewentualne punkty w programie lojalnościowym, zapisywane będą on-line w systemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będą jedynie identyfikatorem użytkownika.
W ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie przetargu wystartowały cztery firmy: Mennica Polska i Emtest, Mera Systemy i R&G Plus, Asseco Data Systems oraz Atos Polska i Avista. Rozbieżność cenowa ofert jest bardzo duża. O ile ZTM przeznaczył na realizację zadania 22,6 mln złotych, to wykonawcy żądają od 15,3 mln do 33,1 mln złotych. Tylko jedna oferta, jaką złożyło konsorcjum Mera Systemy i R&G Plus, mieści się w założonej kwocie. Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.
(fot. lublin112 – zdjęcie ilustracyjne)
Nie wiem dlaczego, ale mam wrażenie, że Lublin funkcjonuje tylko dzięki komunikacji miejskiej…
Zdjęcie z Warbusa z biletomatem Mery. To faktycznie najlepsze biletomaty
^ adam- od kiedy Warbus jeździ przegubowym Ursusem? To jest trolejbus z MPK.