Przejdź do treści
sobota, 10 października 2026
Kontakt do redakcji: 690 680 960 [email protected]
Wiadomości z Lublina i regionu
Kontakt do redakcji 690 680 960 [email protected]

Dorabiałeś do wcześniejszej emerytury lub renty? Powiadom ZUS o przychodach

Dorabiałeś w ubiegłym roku do wcześniejszej emerytury lub do renty? Do końca lutego masz czas na poinformowanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o dodatkowych przychodach. Obowiązek nie dotyczy emerytek, które skończyły 60 lat i emerytów, którzy mają co najmniej 65 lat.

fot. pixabay.com

Świadczeniobiorcy powinni powiadomić ZUS o przychodach, od których składki na ubezpieczenia społeczne są obowiązkowe. Chodzi więc między innymi o ubiegłoroczne wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy-zlecenia, przychody z tytułu bycia członkiem rady nadzorczej czy z prowadzenia działalności gospodarczej. Rozliczeniu podlegają również zarobki z pracy za granicą.

Świadczeniobiorcy powinni dostarczyć do ZUS zaświadczenia o swoich przychodach z 2024 roku w rozbiciu na poszczególne miesiące. Takie dokumenty wystawiają zakłady pracy. Osoby, które prowadzą własne firmy, piszą oświadczenie samodzielnie. Jako przychód wskazują w oświadczeniu zadeklarowaną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Informacje trzeba przesłać do ZUS do końca lutego.

Takie rozliczenie w ZUS jest konieczne, bo rencistów i wcześniejszych emerytów obowiązują limity w dorabianiu do świadczeń. Przekroczenie progu przychodów ma wpływ na wysokość świadczeń należnych za 2024 rok. Jeśli emeryt lub rencista dorobił w ubiegłym roku nie więcej niż 65 611,40 zł brutto, to świadczenie przysługiwało mu w całości. ZUS rozliczy ubiegłoroczne świadczenia według dwóch wariantów: miesięcznego i rocznego, i wybierze dla klienta korzystniejszą opcję.

Kto nie musi rozliczać przychodu w ZUS?

Emerytki, które mają co najmniej 60 lat i emeryci wieku co najmniej 65 lat, mogą dorabiać bez ograniczeń i nie muszą informować ZUS o wysokości swoich zarobków. To samo dotyczy seniorów, którzy pobierają rentę rodzinną, ale mają dodatkowo przyznane prawo do emerytury z ukończenia 60/65 lat. Świadczeniobiorca, który osiągnął wiek emerytalny w 2024 roku, rozlicza tylko przychody z miesięcy poprzedzających 60/65 urodziny.

5 komentarzy

  1. Golec (czyt. Bolec)
    Odpowiedz

    Jeżeli ktoś dorabiał legalnie to ZUS i tak wie jakie miał przychody. A jeżeli na czarno, to wiadomo, że lepiej się nie udzielać.

    1. fakt
      Odpowiedz

      Golec (czyt. Bolec) – ale zaświadczenie co roku i tak należy dostarczyć.
      Robił to pracodawca (na życzenie pracownika) lub sam pracownik.
      Tak było od lat i nic nagle się nie zmieniło.

  2. Robotnik
    Odpowiedz

    Ha, ha, ha Powiadom ZUS i zabiorą Ci część emerytury ! Co za fajny kRAJ ! z tysiącem JAJ !!!!!

  3. andy
    Odpowiedz

    szukają „piniendzy” na ubeckie emerytury

    1. Zuza
      Odpowiedz

      Nie każdy tatuś dostał ,,willę”.

Dodaj komentarz

Masz coś do dodania? Podziel się swoją opinią.

Dbaj o kulturę dyskusji. Publikując komentarz, akceptujesz regulamin komentarzy.

Z kraju

Lubelski biznes

Polityka

Społeczeństwo

Nauka i technologia

Nauka i technologie

Eksperci: zanim zapytasz AI, pomyśl sam

Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki zdobywamy wiedzę, podejmujemy decyzje i rozumiemy świat. Chatboty wyszukują informacje, piszą teksty, tworzą obrazy