Sygnał od Czytelnika. Zatrzymał się przed przejściem, na sąsiednim pasie przejechało trzech kierowców (wideo)

Tragiczne wypadki na przejściach dla pieszych nie trafiają do kierowców, którzy jeżdżą w ten sposób, jak na zaprezentowanym filmie. Nagranie otrzymaliśmy od naszego Czytelnika.

Pan Andrzej jechał al. Kompozytorów Polskich w Lublinie i widząc pieszą postanowił umożliwić jej pokonanie jezdni. Zwolnił więc i zatrzymał się przed przejściem. Niestety kierowcy jadący na sąsiednim pasie zignorowali ten fakt i przejechali obok pojazdu naszego Czytelnika.

– Ostatni wypadek w Warszawie na przejściu niczego chyba kierowców nie nauczył. Wyprzedzanie, omijanie przed przejściem dla pieszych. Takich sytuacji dziennie jest setki albo i tysiące – napisał Czytelnik.

 

Statystyki wypadków w 2018 r. z udziałem pieszych 

W 2018 roku w wypadkach drogowych poszkodowanych zostało 40 221 osób, w tym śmierć poniosły 2 862 osoby, a 37 359 zostało rannych (w tym 10 963 ciężko). Piesi stanowili 19,2% wszystkich poszkodowanych, co wynika z dużego udziału potrąceń w ogólnej liczbie wypadków (22,9% ogółu wypadków) oraz z prawidłowości, iż na styku pojazd-pieszy ten ostatni jest narażony na znacznie większe, niż kierujący, niebezpieczeństwo.

Piesi w 2018 roku byli sprawcami 347 wypadków ze skutkiem śmiertelnym (13,1% wypadków ze skutkiem śmiertelnym) z następujących przyczyn:

• nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem – 148 wypadków, 148 zabitych;
• stanie, leżenie na jezdni – 70 wypadków, 70 zabitych;
• przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym – 53 wypadki, 53 zabite;
• chodzenie nieprawidłową stroną drogi – 23 wypadki, 23 zabite.

Piesi, będący pod działaniem alkoholu, spowodowali 65 wypadków, w których zginęło 65 osób, głównie z powodu nieostrożnego wejścia na jezdnię – 30 wypadków (46,1% wypadków ze skutkiem śmiertelnym spowodowanych przez nietrzeźwych pieszych) oraz stania lub leżenia na jezdni – 20 wypadków (30,8%).

Przyczyny wypadków z udziałem pieszych

Głównymi przyczynami potrąceń pieszych w 2018 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściach dla pieszych. Zwrócić należy uwagę na to, że potrącenia pieszych, których przyczyną było niedostosowanie prędkości, charakteryzowały się tragicznymi skutkami, a w co piątym wypadku zginął człowiek.

W miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego odnotowano 6 229 wypadków, co stanowi 82,5% wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Śmierć poniosło 428 osób (53,3% ogółu zabitych pieszych), rannych zostało 6 008 osób (86,8% ogółu rannych pieszych).

 

(fot. wideo nadesłane Andrzej, grafika dane policja.pl)

51 komentarzy

  1. Zatrzymujący się (nagrywający) – OK
    Pieszy – OK
    Trzy Święte Krowy – do zamandatowania, o ile nie do powtórnego egzaminu. Zachodzi podejrzenie, że w Prawo Jazdy nabyły przed pomyłkę.

    • Cieee chorrroba !!!

      O ! Nareszcie konkretna propozycja dla filmującego.
      A co na to nasza, poświęcana przy byle okazji, policja ?
      Dostała już ten filmik

    • Jeszcze na zielonym się zatrzymaj i się rozglądaj bo może pały na bombach lecą na czerwonym na pełnym gazie a potem twoja wina będzie 😉

      • Niektórzy tak cenią swój czas, że nie tracą nawet chwili, żeby upewnić się, że pociąg nie nadjeżdża.
        Jak już masz zamiar się z kimś zderzać – to rób to z większymi.

  2. Jak zobaczysz się w lusterku to stwierdzisz, że to Ty masz zamienione miejscami te dwa organy. Tam są dwie jezdnie jednokierunkowe i zatrzymywanie na nich jest zabronione o ile nie wynika to z warunków ruchu (a nie wynikało !!!)

    • Parkowanie na tej drodze jest zabronione. Ale nie wynika ono z tego, że są to jezdnie jednokierunkowe, ale dlatego, że jest ona oznaczona znakami zakazu zatrzymywania się.
      Jeżeli trzymamy się przepisów i piszemy o tym, co jest zabronione, to o ile z zatrzymaniem się nagrywającego możemy dyskutować (czy było konieczne) to bez wątpienia wyprzedzanie czy omijanie zarejestrowane na filmie było z całą pewnością zabronione.

  3. Puknijcie się w głowy wszyscy ci którzy omijacie pojazd który się zatrzymał przed przejściem dla pieszych. Stojący na krawężniku pieszy sygnalizujący zamiar wejścia na przejście,spoglądający na pojazdy wyraźnie sygnalizuje że chce przejść na drugą stronę jezdni i obowiązkiem kierowcy jest zatrzymać się przed takim przejściem dywagacje typu zaproszenie do trumny są niepoważne i świadczą o braku kultury kierowcy. Na diamentowej w Lublinie można stać na krawężniku kilka minut i nikt nie ma zamiaru się zatrzymać żeby przepuścić pieszego. A na przejściu koło Lidla pojawiają się kolejne znicze.

  4. Za takie przewinienia powinny być zdecydowanie wyższe mandaty min. 1.000 zł, przy częstych kontrolach z np. kamer zainstalowych przy przejściach. Inaczej te wasze wypociny nic nie wniosą ! Komentarze o winie kierowcy który się zatrzymał mnie rozwalają – jak taki cep jedyn z drugim zdał egazmin na prawko !!

  5. Nie oceniam wyprzedzających i omijających, bo to ewidentne złamanie przepisów. Dlaczego tak wielu chwali głupotę prowokatora to aż dziw bierze. Zawsze mnie uczono że nie wystarczy nie być sprawcą wypadku/zdarzenia, ale sztuką jest myśleć za innych by w ogóle do takiej sytuacji nie dopuścić. Łatwo wyobrazić sobie co by się stało jeżeli pieszy wszedłby na przejście i nie rozejrzał się, a takich jest wielu. W takiej sytuacji brak uprzejmości jest bezpieczniejszy dla pieszych! Nie ma obowiązku wpuszczania pieszych na przejście więc nie róbcie jeżeli na sąsiednim pasie poruszają się auta. Obowiązek ten pojawia się z chwilą wejścia pieszego na zebrę. Polecam lekturę Kodeksu Ruchu Drogowego.

    • „Obowiązek ten pojawia się z chwilą wejścia pieszego na zebrę. Polecam lekturę Kodeksu Ruchu Drogowego.” – ale oprócz tego obowiązku jest jeszcze kilka innych zaleceń/zakazów służących głównie (albo wyłącznie temu) temu, że nikomu nie stała się krzywda.
      Także polecam lekturę Kodeksu Ruchu Drogowego, ale… wraz z powiązanymi rozporządzeniami w tym w szczególności rozporządzenie z z dnia 31 lipca 2002 r. „w sprawie znaków i sygnałów drogowych”.

      § 47. 4. „Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.”

      -jakoś nie mogę się doszukać informacji o wyjątkach od: § 47. 4, czyli, żeby pieszych którzy nie nabyli jeszcze pierwszeństwa (o którym piszesz) można było narażać na potrącenie

      • Zatem nie narażaj pieszych na potrącanie i nie wpuszczaj ich pod nadjeżdżające pojazdy. Nie masz pewności że pojazd obok ciebie się zatrzyma. Szczególna ostrożność wymaga od ciebie również unikania ryzyka związanego z taką sytuacją. Chyba nie masz zbyt długo PJ skoro takich rzeczy nie potrafisz zrozumieć. Chroń pieszych w taki sposób jak możesz, a za kierownicą masz wiele możliwości takiej ochrony. Minimalizacja ryzyka jest również ochroną.

  6. Kochani nasze prawo i przepisy sa do d –y pomyslcie na zdrowy rozum pieszy ma pierwszenstwo na przejsciu ok tylko pieszy moze zatrzymac sie na cito natomiast auto potrzebuje 15 -20m i to według bezpieczenstwa na logike powinien pieszy przepuscic pojazd a w tej chwili pieszy chodza jak swiete krowy , bez rozgladania wchodza na przejscie i problem gotowy

    • 1. Żeby zatrzymać ciężarówkę, albo autobus z pasażerami potrzeba jeszcze więcej czasu i długości niż żeby zatrzymać się osobówką. Jadąc na rolkach także nie jest łatwo wyhamować. Więc czy możesz podane przeze mnie przykłady uwzględnić w przepisach, które (jak się domyślam) przygotowujesz dla ministerstwa infrastruktury?
      2. Jak to jest możliwe, że kierującemu () udało się zatrzymać bezpiecznie/spokojnie przed przejściem?

    • 3. Wiesz jak ciężko jest wjechać rowerem pod górę?
      4. Wiesz jak ciężko jest iść z siatkami pełnymi zakupów.

      Proponuje zrobić wyjątki dla rowerzystów oraz kobiet z zakupami. Na logikę to oni powinni mieć pierwszeństwo, bo im ciężej.

    • 5. Czy możemy mówić na temat – tj. pieszego z filmiku (zachowującego się prawidłowo) oraz Świętych Krów kierujących samochodami, które zachowują się nieprawidłowo – jak np. na tym filmie.

  7. Wytłumaczcie ********* żeby tak nie robił bo kiedyś do piachu kogoś wyśle.

    • Raczej 3 idiotom. Jeden, nawet największy idiota, nie jest w stanie wyprzedzić/omijać kilkoma samochodami na raz.

      • Franiu,a może pan uprzejmy nie powinien siadać za köłko jak nie ogarnia co dookoła niego(patrz w lusterka),a może chciał nakręcić filmik lotu i lądowania(ciekawe jak się później z taką świadomością żyje).Ten filmik wskazał tylko poprawne zachowanie pieszego,który zresztą oczekiwał na przejście i zadbał sam o swoje bezpieczeństwo.Pan uprzejmy pieszemu tego nie zapewnił.Kto oddaje do użytku wielopasmówki z przejściami bez sygnalizacji.

  8. Niedźwiedzia przysługa
    Baranie naraziłeś pieszego na utratę zdrowia bądź życia

    • ale filmik jest i mozna sie pochwalic, brawa dla nagrywajacego !!! tak jak pisałem wczesniej jak sie nudzisz to posiedz w domu, zagraj w kule czy co tam bo nastepnym razem moze ktos zginac przez twoja nadgorliwosc

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

Mikołajki Folkowe 2021. Wszystkie wymiary kultury tradycyjnej. Sprawdź program
Zoomikołajki w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Lublinie
„Bezpieczna sobota z Mikołajem w ODTJ WORD w Lublinie”
Życie świętego Stanisława Papczyńskiego w formie rysunków na piasku
Superauta dla Hospicjum im. Małego Księcia w Lublinie