Wtorek, 11 lutego 202511/02/2025
690 680 960
690 680 960

Stoją na torach zamiast ruszyć do przodu i wyłamać rogatki. Dziś pokazano, jak to należy uczynić (zdjęcia, wideo)

Ciężko, w sposób logiczny, określić zachowanie kierowców, którzy po utknięciu między rogatkami machają do pociągu, aby ten się zatrzymał. Okazuje się jednak, że wiele osób nie wie, co w takiej sytuacji zrobić. Przedstawiciele PKP postanowili to dziś zaprezentować.

Wypadek, który miał miejsce w minionym miesiącu na przejeździe kolejowym w Nowej Suchej na Mazowszu wywołał ogromne kontrowersje. Dokładnie chodzi o zachowanie kierowcy ciężarówki. Utknął on na torach między rogatkami i jedyne, co przyszło mu do głowy, to wyjść z kabiny, stanąć i machać do nadjeżdżającego pociągu. Najprawdopodobniej liczył, iż ten… zdoła się zatrzymać. Tak się jednak nie stało i skład zderzył się z pojazdem.

W wypadku rannych zostało siedmioro pasażerów pociągu, a szkody wywołane zdarzeniem oszacowano na ok. 12 mln zł. Tymczasem jak zaznaczają pracownicy kolei, kierowca w takiej sytuacji powinien po prostu wyłamać rogatkę. Wówczas wartość uszkodzonej infrastruktury wyniosłaby…kilkadziesiąt złotych.

Podobnych sytuacji jest wiele. Spora część przejazdów kolejowych jest monitorowanych, dlatego też kamery, co pewien czas rejestrują poczynania kierowców, którzy utknęli na rogatkach. Po prostu często nie wiedzą oni, co mają zrobić. W związku z tym, zarządca infrastruktury kolejowej, czyli spółka PKP PLK postanowiła przeprowadzić akcję uświadamiającą.

Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei wyjaśniają, że niestety grzechów kierowców na przejazdach nie brakuje. Spora część z nich widząc podnoszące się rogatki rusza, nie czekając, aż przestanie być nadawany czerwony sygnał. Kolejni wjeżdżają na przejazd pomimo tego, że nie mają możliwości jego opuszczenia. Dlatego też tak bardzo ważne jest, aby każdy wiedział jak się zachować, kiedy już pojazd utknie między rogatkami.

Zaprezentowano to dziś przed południem na ul. Pszczelej w Lublinie. Powodów, dla których postanowiono zorganizować ów pokaz, jest wiele. Przede wszystkim chodzi o to, aby kierowca dowiedział się, w jaki sposób ma zjechać z przejazdu, aby tym samym uniknąć wypadku. Kolejna rzecz to uświadomienie społeczeństwa, że rogatka nie jest „pancerną rurą” lecz lekkim, wykonanym z kompozytu elementem, który podczas nacisku złamie się nie uszkadzając nawet auta.

Wówczas dyżurny ruchu otrzymuje też sygnał, że na danym przejeździe coś się wydarzyło i natychmiast alarmuje o tym maszynistów. Ci zaś zwalniają do prędkości 20 km/h, aby w razie potrzeby móc bez problemu zatrzymać pociąg. No i co ważne, by zamontować ponownie wyłamaną rogatkę należy wymienić bezpiecznik, którego koszt wynosi zaledwie 50 zł. Jego wymiana trwa zaś kilkanaście minut. W porównaniu do strat wywołanych wypadkiem są to dosłownie grosze. A co niezwykle warto wiedzieć, nie zawsze firma ubezpieczeniowa pokrywa wszystkie koszty. Te wówczas spadają na sprawcę zdarzenia.

– Standardowa polisa ubezpieczeniowa w przypadku szkód w mieniu opiewa na sumę gwarancyjną w wysokości ok. 6 mln zł 21 tys. 600 zł. Tyle też ubezpieczyciel może maksymalnie wypłacić w ramach odszkodowania. W sytuacjach, kiedy szkody są wyższe, najczęściej pokrzywdzony w drodze cywilnej domaga się od sprawcy pokrycia pozostałej kwoty – wyjaśnia nam adwokat Kacper Błaszczak z jednej z kancelarii adwokackich w Lublinie.

Jak wyjaśnia Anna Znajewska-Pawluk z PKP PLK, od początku roku na terenie województwa lubelskiego doszło do 16 wypadków i kolizji na przejazdach kolejowych, na skutek których 3 osoby poniosły śmierć. W całym kraju zanotowano aż 150 wypadków. Zginęły w nich 42 osoby.

28 komentarzy

  1. Ocena: 11

    Panie. Wiesz ile teraz malowanie zderzaka kosztuje?? A jeszcze jakby pękł….To już lepiej zginąć pod pociągiem.

  2. Ocena: 8

    Nie pokazujcie tego, bo jeszcze kierowcy wiedząc jak łatwo jest wyłamać rogatki przestaną się zatrzymywać przed przejazdami i zaczną wyłamywać te szlabany. Po co czekać jak można oszczędzić parę minut? A tak swoją drogą to wystarczyłoby umieścić bezpośrednio za torami pętle indykcyjne albo kamery i razie utknięcia samochodu na przejeździe automatycznie otwierałby się szlaban wyjazdowy.

  3. Ocena: 4

    KURLA ŻEBY TRZEBA BYŁO ROBIĆ INSTRUKCJĘ JAK WYŁAMAĆ ROGATKĘ XDDD INSTRUKCJA JEST TAKA JECHAĆ DO PRZODU XDDD

    • Ocena: 6

      Niestety dla wielu kierowców ważniejsze jest, żeby sobie nie porysować lakieru na swoim złomie niż rozwalenie pociągu.

      • Ocena: 0

        TYLE ŻE PARKOWANIE NA PRZEJEŹDZIE KOŃCZY SIĘ NA OGÓŁ ZNACZNIE POWAŻNIEJSZYMI KONSEKWENCJAMI NIŻ PORYSOWANIE LAKIERU XDD

        • Ocena: 6

          Ale kierowcy nie zdają sobie z tego sprawy. Lepiej próbować zatrzymać pociąg machając łapami. Poza tym krótki samochód może się zmieścić pomiędzy szlabanem oraz torami i wtedy bez wyłamywania wyjeżdżasz sobie po podniesieniu barier. I lakier cały.

          • To akurat nieco ryzykowne, jak będzie jechać coś szybkiego to sam pęd pchanego powietrza może „wciągnąć” pod pociąg.

  4. Chore przepisy.
    Gdyby nie pierwszeństwo samochodów na przejazdach kolejowych, to do wypadków na przejazdach by nie dochodziło. Bo wtedy kierujący bardziej by uważali, a nie jechali jak Święte Krowy.

  5. To powinni pokazywać w TV na każdym kanale, zamiast codziennych kłótni polityków.

  6. Samochodem to każdy głupi potrafi to wyłamać. Zademonstrujcie jak zrobić rowerem, albo hulajnogą.

    • Franiu – od jedzenia masła to sraanie jest lepsze a nie mózg.

    • Wystarczy podnieść ręką, bez wyłamywania. A jak już znajdziesz się w takiej sytuacj ze swoim rowerkiem, to możesz sobie bezpiecznie poczekać na otwarcie przejazdu, nawet po tej „niewłaściwej” stronie.

    • Twoją głową, mogę? Chodź.

  7. taką akcję powinni we wszystkich mediach udostępnić a tam tylko jaki to bezpartyjny Nawrocki albo gdzie ukrywa się polityk ? …..

  8. No nie tylko 50zł… trzeba doliczyć mandat 2000zł i 15 pkt karnych.

    • Jeżeli swoje życie cenisz taniej, to może przynajmniej straty w wysokości 12 mln PLN podpowiedzą Ci, że 2000 PLN to tanio.
      Za jazdę rowerem po 2 piwach jest więcej.

    • dobrze napisałeś ,tylko że kolega dostał 5000 zl

  9. Ten filmik jest w połowie ucięty czy źle widzę?

  10. Ocena: -1

    A może by tak nauczyć kolejarzy jak zamykać rogatki mignie trzy razy czerwone światło i opuszczają zapory przed nosem może by tak trochę dłużej pulsowało żeby każdy miał czas na ucieczkę z przejazdu

Dodaj komentarz

Z kraju

Biznes i handel

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia