Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Sprawdzają przejścia dla pieszych na głównych trasach regionu. Dwa z nich uznano za szczególnie niebezpieczne

Dwa lata będzie trwał audyt przejść dla pieszych zlokalizowanych na drogach krajowych. W pierwszym etapie sprawdzono w naszym regionie 66 przejść. Dwa z nich uznano za niebezpieczne.

W 2019 roku rozpoczął się audyt przejść dla pieszych zlokalizowanych na drogach krajowych na terenie całego kraju. Audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zwracali uwagę na: prawidłową lokalizację i geometrię przejścia, warunki widoczności zarówno w dzień i w nocy, stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego, stan nawierzchni na przejściu jak też przed przejściem, możliwość dojścia do przejść i stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście, prawidłowość odwodnienia obszaru przejścia a także prawidłowość oświetlenia samego przejścia, jak również miejsc oczekiwania pieszego na przejście przez drogę oraz odcinków dojazdowych do przejścia dla pieszych.

Celem działań jest poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych. W 2018 roku, na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, wypadki z udziałem pieszych stanowiły 14 proc. wszystkich zdarzeń. Co więcej, piesi stanowili aż 25,8 proc. wszystkich ofiar wypadków. W I etapie skontrolowano 682 przejścia na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg, w tym 66 na terenie województwa lubelskiego. Wynikiem audytu jest raport zawierający ranking przejść wraz z rekomendacją zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W naszym regionie dwa ze skontrolowanych przejść uznano za niebezpieczne dla pieszych. Oba znajdują się na drodze krajowej nr 19 Lublin – Kraśnik. Pierwsze w Niedrzwicy Dużej, drugie zaś w Niedrzwicy Kościelnej i jak stwierdzili audytorzy, występuje na nich duże ryzyko utraty zdrowia a nawet życia dla niechronionych użytkowników ruchu. Powodem jest m.in. brak oświetlenia jak również występujące braki części infrastruktury dla pieszych, takiej jak chodnik, czy bezpieczny azyl. Kolejnym zagrożeniem są poruszające się z nadmierną prędkością pojazdy. Teraz wyniki audyty poddawane będą analizie. Wiadomo już, że jeżeli będzie to możliwe, wprowadzane będą zmiany, mające na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych.

(fot. GDDKiA)

15 komentarzy

  1. „Kolejnym zagrożeniem są poruszające się z nadmierną prędkością pojazdy.” – a to czyja wina? Infrastruktury, pieszych czy projektantów, że w rejonie skrzyżowań/PdP wprowadzają ograniczenie prędkości? Czy też tego, że na każde podwórko nie prowadzi droga ekspresowa?

    • Zatrudnijcie mnie, jestem ekspertem od PdP. Dwa lata kontraktu, bez problemu zgadzam się już teraz.

    • Sprawa jest prosta. Przejść nie powinno się wyznaczać w miejscach gdzie pojazdy jeżdżą z nadmierną prędkością. Tak jest w całej Europie tylko nie w Polsce i w Rosji.

      • GDKiA pisze, że przejście dla pieszych stwarza zagrożenie dla pieszych i dlatego nie należy budować przejść!!!!!!!. Chodzi o DK nr 82. Ograniczanie prędkości w miejscach niebezpiecznych nie należy stosować, bo i tak kierowcy nie dostosowują się do ograniczeń prędkości!!!!. Należy zglosić problem do ITD, oni założą fotoradar. Poziom idiotyzmu w GDKiA przekracza granicę normalności.

        • Tak jest na zachodzie Europy. Widocznie wszyscy są idiotami tylko Rosjanie mają bezpieczne drogi.

  2. Dwa lata ? Dobrą fuchę ktoś wymyślił . A z ostatnich lat statystyki to ” beee” ? Teraz od nowa będą liczone m.innymi nowe trupy i ranni .

  3. Nic nie przebije PdP w Słupecznie… 😛

  4. A ja myślę ze po tych dwóch latach audytu ,nic się nie zmieni ,prócz stanu konta tych co ten audyt przeprowadzą

  5. po dwoch latach pieszy bedzie taki sam albo gorszy kaptur i caly zestaw plus prawo pirszenstwa

  6. Wystarczy lepsze oświetlenie nad przejściem dla pieszych w Niedrzwicy Dużej i Kościelnej . Trwają pracę nad obwodnicą tych miejscowości , nie długo będzie tam taki ruch jak w Piaskach, Garwolinie , Rykach i podobnych miejscowościach. Trochę za późno ktoś doszedł do takiego wniosku ! Jak przez tyle lat było bardzo niebezpieczne w tych miejscach to nikt nic nie zmienił dla poprawy bezpieczeństwa. Za około rok będzie obwodnica i wtedy ruch będzie mniejszy o 80 % wtedy poprawią oświetlenie itd. Gdzie tu sens i logika ? Chyba trochę późno obudziliście się gryzipiórki !

  7. W piaskach to dalej oświetlenie jest do d@@@@ tak nawiasem

  8. Ja na tej trasie wskazałbym dwa bardziej niebezpieczne przejścia w Wilkołazie przy stadionie ciemno dołek i wzniesienie oślepiający się kierowcy plus ninja na czarno ubrany często na %, drugie miejsce to o dziwo Pułankowice tam gdzie fotoradar! Ale jadąc od Kraśnika w stronę Lublina widoczność na przejściu jest fatalna w porze nocnej, deszczowej już kilka razy bym ninja potrącił, a do tego wymuszanie pierwszeństwa przez pojazdy wyjeżdżające od strony Zakrzówka.

  9. Przejścia dla pieszych już są na drogach poza terenem zabudowanym i to bez sygnalizacji, jak pieszy będzie miał bezwzględne pierwszeństwo i zostanie zwolniony z obowiązku rozglądania się to dopiero będzie masakra.
    Do tego wszystkiego brakuje tylko przejść dla pieszych na autostradach i ekspresówkach.

    • Ta zmiana zmusi przede wszystkim kierowców do przestrzegania przepisów juz istniejących acz notorycznie ignorowanych i mówię tu o RESPEKTOWANIU ograniczen predkosci bo te są respektowane moze przez 1% kierowców. Zmusi madrych kierowców BO winna potracenia przez kierowcę niestety ale bedzie juz bardziej oczywista niz do tej pory. Notorycznie teraz tłumaczą że pieszy wtargnął -rozumiem przy predkosci 60-90 kazdy pieszy wchodzący powoli dla kierowcy jest widmem które wbiega A TAK NAPRAWDĘ to kierowca jadący za szybko momentalnie dojeżdza do pdp a tu nagle PIESZY!!!! (ktorego z zasady wolałby żeby go nie było zawsze i wszędzie)

      • Mylisz się, ten przepis to tylko zrobienie z kierowcy zawsze winnego i dobry sposób na wyłudzanie odszkodowania przez niektórych pieszych oraz całkowite zwolnienie pieszych z obowiązku rozglądania się przed wejściem na jezdnię. Już teraz w niektórych szkołach uczy się dzieci żeby śmiało szły przez pasy nie zważając na nadjeżdżające pojazdy.

Z kraju