Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

Podpisano umowę na budowę trasy S19 Lublin – Lubartów. „Nazwisko Adamczyk powinno być wymawiane z wielkim szacunkiem” (zdjęcia)

Z udziałem licznych przedstawicieli rządu na parkingu stacji paliw w Niemcach odbyło się dzisiaj podpisanie umowy na budowę trasy S19 z Lublina do Lubartowa. Zakończenie robót zaplanowano na 2024 rok.

W piątek w Niemcach podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Lubartowem. W wydarzeniu wzięli udział m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Piotr Patkowski, wojewoda lubelski Lech Sprawka, marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski a także lokalni samorządowcy.

Do ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu przystąpiło 12 firm. Wygrała oferta złożona przez Mota-Engil Central Europe. Umowa o wartości 835,66 mln zł obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowę ok. 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa. Powstaną też m.in. cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– To ważne wydarzenie dla ziemi lubelskiej. Lubelszczyzna zasługuje na inwestycje. Jest droga, jest rozwój, jest nowoczesna sieć transportowa, jest rozwój kraju. Cieszę się, że możemy realizować przedsięwzięcia w każdym regionie naszego kraju. Polacy zasługują na dobre, bezpieczne drogi. Wybudujemy zwartą sieć komunikacyjną w naszym kraju. Dzisiaj mówimy o Via Carpatii, jakże ważnym projekcie. Obiecaliśmy Polakom Via Carpatię, i dzisiaj jest ona realizowana. Droga ekspresowa jest swoistym silnikiem rozwoju całych regionów. Via Carpatia to projekt międzynarodowy, to dzieło inwestycyjne, które napędzi rozwój gospodarczy całego regionu. Politycy zrobili to, co mieli do zrobienia. Dzisiaj sprawy w swoje ręce biorą inżynierowie i wykonawcy. Oddajemy wam naszą nadzieję, nadzieję Lubelszczyzny i Polaków, tych, którzy przez Polskę będą przejeżdżać tranzytem – mówił minister Andrzej Adamczyk.

Podpisana dzisiaj umowa jest już 18 jeżeli chodzi o poszczególne odcinki przyszłej Via Carpatii. W sumie obejmują one budowę blisko 210 km drogi ekspresowej S19. Do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze 7 przetargów na ok. 93 km trasy, a na ten rok zaplanowano ogłoszenie przetargów na kolejnych osiem odcinków, z czego sześć znajduje się w województwie lubelskim. Jeżeli chodzi o odcinek pomiędzy Lublinem a Lubartowem, to wykonawca od dzisiaj będzie miał 36 miesięcy na zrealizowanie inwestycji jak też na uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń w tym zarówno na budowę, jak też na użytkowanie trasy. Oznacza to, że zakończenie robót zaplanowano na 2024 rok.

– Na początku 2016 roku, kiedy byłem w rządzie i w sejmie, ty drogi ministrze mówiłeś, że na Lubelszczyźnie trasa nr 17 oraz Via Carpatia będą budowane, bo rząd na twój wniosek zmienił kierunek strumienia pieniędzy. To był 2016 rok, ja wtedy nie bardzo wierzyłem, że mogę dożyć do takich czasu, gdzie droga z Rzeszowa do Kraśnika i do Lublina jest już budowana w całości. Dlatego drogi Andrzeju ta aorta Lubelszczyzny, którą ty budujesz, jest nam bardzo potrzebna. Pamiętajmy, że jesteśmy nadal na ostatnim miejscu jeżeli chodzi o produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca, zarówno wśród regionów Polski jak i Europy. Chyba tylko 28 regionów jest od nas biedniejszych i to jest nam bardzo, bardzo potrzebne. Drogi ministrze, był Kazimierz Wielki, będzie Andrzej Adamczyk, z którymi Lubelszczyzna będzie kojarzona, dlatego wierzcie mi, że nazwisko Adamczyk powinno być na Lubelszczyźnie wymawiane z wielkim szacunkiem – mówił marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Droga krajowa nr 19 między Lublinem a Lubartowem jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w województwie lubelskim. Dzięki drodze ekspresowej usprawni się ruch na tym odcinku, zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców i podróżnych, a także komfort i czas jazdy. Przede wszystkim odetchną mieszkańcy Niemiec, którzy od wielu lat walczą o wyprowadzenie ruchu pojazdów z centrum miejscowości.

Droga ekspresowa będzie się rozpoczynała w Ciecierzynie za węzłem Lublin Rudnik, gdzie kończy się przedłużenie al. Spółdzielczości Pracy, zakończy zaś w Wincentowie za Lubartowem. Do końca dwupasmowej drogi w Ciecierzynie będzie biegła obecnym śladem, następnie ominie Niemce po stronie Jawidza, po czym nowym śladem połączy się w Annoborze z obecnym przebiegiem obwodnicy Lubartowa. Sama obwodnica Lubartowa zostanie przebudowana i poszerzona do dwóch pasów jezdni w każdym kierunku.

Podpisano umowę na budowę trasy S19 Lublin – Lubartów. „Nazwisko Adamczyk powinno być wymawiane z wielkim szacunkiem” (zdjęcia)

Podpisano umowę na budowę trasy S19 Lublin – Lubartów. „Nazwisko Adamczyk powinno być wymawiane z wielkim szacunkiem” (zdjęcia)

Podpisano umowę na budowę trasy S19 Lublin – Lubartów. „Nazwisko Adamczyk powinno być wymawiane z wielkim szacunkiem” (zdjęcia)

Podpisano umowę na budowę trasy S19 Lublin – Lubartów. „Nazwisko Adamczyk powinno być wymawiane z wielkim szacunkiem” (zdjęcia)

Podpisano umowę na budowę trasy S19 Lublin – Lubartów. „Nazwisko Adamczyk powinno być wymawiane z wielkim szacunkiem” (zdjęcia)

(fot. UW)

66 komentarzy

  1. Bo to parówy stare są

  2. Czy jest jakieś wideo z tej jakże ważnej i doniosłej uroczystości? Pragnę w pełni poddać się nastrojowi tamtych pięknych chwil,które z pewnością zasługują aby utrwalić je w historii regionu i kraju,aby uczono o nich w szkołach i na wyższych uczelniach w całej Polsce.

    • dobrze Waść prawisz…
      trzeba jakiś głaz, pomnik postawić aby upamiętnić doniosłą chwilę.
      Krzesełka, długopisy zachować, do muzeum najlepiej, w Kozłówce (?)

  3. To mówiłem ja Jarząbek.

Z kraju