Czwartek, 30 maja 202430/05/2024
690 680 960
690 680 960

Pociągi pojadą między Szastarką, Janowem Lubelskim i Biłgorajem. Jest podpis pod ważną umową

Janów Lubelski i Biłgoraj zyskają połączenia kolejowe z Lublinem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim dla budowy nowej linii. Dokumentacja za ponad 23 mln zł netto będzie zrealizowana w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”

Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny zyskają szybkie i wygodne połączenia kolejowe ze stolicą regionu. W ramach przygotowania dokumentacji projektowej o szacunkowej wartości ponad 23 mln zł pracami zostanie objęta nowa 18 km linia kolejowa Szastarka – Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowa linia kolejowa do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Powstanie także dokumentacja projektowa dla budowy oraz elektryfikacji 35 km odcinka jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski – Biłgoraj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą – Konsorcjum Mosty Katowice Sp. z o.o. (lider) oraz Arcadis Sp. z o.o.(partner).

– Podpisanie umowy na projekt linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski to bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców Lubelszczyzny, którzy zyskają dzięki temu połączenia do stolicy województwa. Konsekwentnie odbudowujemy polską kolej, walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym pasażerów w całej Polsce – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Ministerstwo Infrastruktury.

– Nowe i zmodernizowane linie kolejowe przygotują do 2029 r. w ramach Programu Kolej Plus PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z myślą o mieszkańcach województwa lubelskiego. Z transportu kolejowego oprócz mieszkańców Janowa Lubelskiego, Szastarki, Biłgoraja będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Łęcznej. Budowa linii kolejowej wpłynie na rozwój regionu, ułatwi podróże do szkół i pracy – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Obie trasy zostaną zelektryfikowane. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowę ok. 16 stacji i przystanków, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Proponowane lokalizacje przystanków to: Kraśnik Lasy, Kraśnik Miasto, Kraśnik Piaski, Kraśnik Fabryczny Modliborzyce, Laski lub Janów Lubelski Przemysłowy, Janów Lubelski, Zofianka Górna, Krzemień, Dzwola, Frampol, Sokołówka, Korytków Duży, Nadrzecze, Gromada, Biłgoraj Jana Pawła II.

Projekt „Budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w mieście Kraśnik” jest jednym z pięciu realizowanych w województwie lubelskim z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Wartość całego projektu to 906 mln zł.

Dokumentacja projektowa ma powstać do 2026 r., a w 2027 r. zaplanowano rozpoczęcie budowy.

Program Kolej+ w woj. lubelskim

Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie lubelskim zakwalifikowano 5 projektów. W ramach inwestycji, oprócz budowy linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik, zaplanowano utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizację połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa, elektryfikację linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin oraz modernizację i elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada.

10 komentarzy

  1. Jaa… cie… Będą tory do Fabrycznego? W tym samym miejscu co te rozebrane?

    • O ile mnie pamięć do map nie myli, to pierwotne prowadziły do FŁT z odnogą do „centrum” w okolicach obecnego Technikum. Po 40-50(?) latach ktoś się obudził? Gdzie ta stacja ma obecnie powstać? W miejscu jakiegoś lasu, czy wyburzy się trochę mieszkań?

  2. Tak rządzi PiS. Nie oddajmy Polski Tuskowi ani innym bo za rok będzie płacz nad trumnami naszych dzieci- zamordowanych przez islamistów. Ludzie to nie są żarty. Mieszkam w Niemczech i Niemcy ciągle o tym mówią, że jak wróci Tusk to oddadzą gwałcicieli Polakom.

    • Masz rację. Nie oddawajmy Polski Islamistom. Oddajmy ją Afrykanom, Azjatom. 350k wiz to trochę „mało” i za wcześnie się wydało, co obecna władziuchna kombinuje. Tu walniemy płotek i będziemy piali z zachwytu, jak to bronimy granic Unii, a po cichutku bierzemy przykład z Łukaszenki i pełną parą każdemu, kto ma pieniądze, oferujemy dostęp nie tylko do Polski, ale Europy. Wcale bym się nie zdziwiła, gdyby reperkusjami okazało się zamknięcie granicy z Polską przez UE.
      Czas na zmianę!

    • Jak to w Berlinie? U tych strasznych Niemców, zamiast tutaj z pisem odbudowywać ludową ojczyznę powszechnej szczęśliwości? No chyba że cichaczem rozkręcasz im tory aby nie mogli tu dowieźć tych tysięcy uchodźców o czym tak chętnie Cię poinformowali. Sam kanclerz Ci mówił, czy tylko zaprzyjaźnieni ministrowie?

  3. Do tego Krasnika Fabrycznego bedą po nowym śladzie, a pod S19 będzie tunel jakoś tego nie widzę. Proponuję przedłużyć dalej w stronę Wisły jak zrobić to z rozmachem…

    • To chyba tańszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie torów z Wilkołaza, bo tam są obecnie tory po odpowiedniej stronie ekspresówki. O ile się nie mylę, to Kraśnik obecnie liczy 40-50 (?) tysięcy mieszkańców. Wybudowano drogę ekspresową, a oni będą stację kolejową budować. Tak samo w Janowie, Biłgoraju. Dla kogo ta stacja z szacowanym czasem przejazdu 52 minuty do Lublina? Przecież w centrum jej nie zrobią i trzeba będzie do dworca jakoś dojechać, poświęcając kolejny czas. W zaokrągleniu 1,5 godziny do pracy w Lublinie w jedną stronę i 1,5 godziny w drugą.
      To chyba bym wolała zamieszkać w Lublinie…
      Przecież to nie ma logicznego sensu. Chyba, że chodzi o wyciągnięcie funduszy z tej „złej Unii”?

  4. Z Janowa do Lublina 10 kursów busów dziennie, w weekendy 5. Ostatni z Lublina o 19tej, do Lublina o 17.30. To jest ta osławiona walka z ograniczeniem komunikacyjnym. Teraz nowa ściema pod hasłem ułatwień dla suwerena. Już widzę te pomykająące często gęsto szynobusy. Gdzie stacje, jaki do nich dojazd, miejsca parkingowe. W rzeczywistości to takie CPK, które ma wylansować Moskala i zapewnić mi poselski stołek. Jeśliby ta kolej powstała (w co nie wierzę) to na pewno nie dla pasażerów tylko do cichego wywozu lasów janowskich.

Dodaj komentarz