Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Kolejowe przejście graniczne w Terespolu zostanie rozbudowane. Celem jest większa przepustowość pociągów z Azji

Niebawem mają ruszyć prace związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji kolejowej w Terespolu. Dzięki tej inwestycji przejście graniczne uzyska lepszą przepustowość, co z kolei ma się przełożyć na większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji kolejowej w Terespolu. W celu dostosowania infrastruktury do obsługi ciężkich pociągów o długości 1050 m i nacisku 25t/oś powstać ma tam dziesięć szerokich torów. Przewidziano również specjalny tor do odstawiania uszkodzonych wagonów z materiałami niebezpiecznymi. Dzięki temu będzie możliwość obsługi większej liczby pociągów również w zakresie kontroli celno-granicznej, która będzie się odbywała na nowej grupie torów. To zaś przełoży się na możliwość przyjmowania przez przejście graniczne większej ilości pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.

Z inwestycją tą powiązana jest modernizacja linii kolejowej Siedlce – Terespol co pozwoli na sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów. Podniesiony zostanie też komfort obsługi podróżnych i pociągów towarowych na stacjach: Małaszewicze, Biała Podlaska i Terespol. Z kolei lokalne centrum sterowania w Terespolu usprawni prowadzenie ruchu pociągów. Inwestycja o wartości ponad 555 mln zł netto jest realizowana w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace przy przebudowie przejscia w Terespolu mają być przeprowadzone w latach 2022 – 2024.

– Modernizacja stacji w Terespolu i trasy z Siedlec do Terespola wpłynie na lepszą dostępność i potencjał przeładunkowy stacji. Zwiększą się możliwości przesyłania towarów przez wschodnią granicę na szlaku tranzytowym Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Dzięki inwestycjom zyska także gospodarka regionu – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

To nie jedyne kolejowe przejście graniczne, na którym planowane jest przeprowadzenie modernizacji. W ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP PLK zamierza poprawić przepustowość również na przejściach: Skandawa – Żeleznodorożnyj, Medyka – Mościska, Braniewo – Mamonowo, Kuźnica Białostocka – Grodno, Siemianówka – Swisłocz, Dorohusk – Jagodzin i Werchrata – Rawa Ruska.

(fot. PKP PLK)

3 komentarze

  1. Wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją??? A może szybki rozładunek rosyjskiego wojska i uzbrojenia. Ktoś kłamie ale jaki ma w tym cel? Przecież nowy kolejowy jedwabny szlak biegnie i jest rozbudowywany przez Stambuł do Rotterdamu, a morski przez Kanał Sueski do Aten, Wenecji i Bremerhaven.

  2. wyngla, wincyj wyngla…

  3. Mark211 idz sie leczyc lepiej !!

Z kraju