Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Kolej sukcesywnie wypłaca pieniądze podwykonawcom Astaldi. Na razie nie będzie blokowania dróg

Zawieszona została planowana przez firmy pracujące przy przebudowie trasy kolejowej, blokada dróg w naszym regionie i warszawskiego metra. Kolej zaczęła wypłacać należne im pieniądze.

We wtorek wojewoda lubelski Przemysław Czarnek poinformował, że zawarte zostało wstępne porozumienie z protestującymi właścicielami firm, które pracowały jako podwykonawcy włoskiego konsorcjum Astaldi. Jak wyjaśnił, PKP Polskie Linie Kolejowe w przeciągu ostatnich dni wypłaciły firmom, które wykonywały przebudowę linii kolejowej Lublin – Dęblin, blisko 20 milionów złotych. Zapewniono również, że żaden z podwykonawców, nie zostanie pozostawiony bez zapłaty za usługi bądź dostawy, których dokonał.

W pierwszej kolejności środki były wypłacane firmom, które były zgłoszone do PKP jako podwykonawcy a ich faktury były bezsporne. Problem jest z firmami, które wbrew obowiązkowi, nie zostały zgłoszone do inwestora. W tym przypadku procedura będzie dłuższa, gdyż konieczne jest dokładne potwierdzenie wykonania usług lub dostaw. Jednak jak zapewnił wojewoda, niezwłocznie kiedy będzie to możliwe, pieniądze zostaną przelane na ich konta.

Jednocześnie Przemysław Czarnek poinformował, że otrzymał deklarację od protestujących, że zapowiadane przez nich blokady zostaną wstrzymane. W akcji protestacyjnej biorą udział 33 firmy. ich właściciele ustalili wspólnie, że jeżeli nie otrzymają należnych im środków, w środę zablokują drogi krajowe nr 17 i 19, inwestycje Astaldi na Zakopiance a także warszawskie metro. Do tego celu wykorzystać mieli m.in. posiadaną przez siebie flotę 230 pojazdów ciężarowych. Z przekazanych nam informacji wynika, że nie oznacza to końca protestu, gdyż będzie on trwał do czasu, kiedy nie zostaną rozliczone wszystkie należne im środki. Wstrzymano jednak zapowiadane blokady.

Podwykonawcy walczą o pieniądze od PKP po tym, jak generalny wykonawca modernizacji linii kolejowej łączącej Lublin z Dęblinem, firma Astaldi, zerwał kontrakt. Włosi od kilku miesięcy nie wypłacali należności firmom, które pracowały na ich zlecenie. Niektóre w wyniku tego zaczęły tracić płynność finansową, mają problemy z opłaceniem podatków, faktur za paliwo oraz wynagrodzeń dla pracowników. Jak tłumaczyli ich właściciele, już wcześniej zamierzali przerwać prace. Jednak otrzymali od inwestora, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnienie, iż jeżeli dojdzie do tego, że Astaldi przestanie płacić, kolej ureguluje zaległości w przeciągu 10 dni. Tak się jednak nie stało.

(fot. lublin112)

10 komentarzy

  1. No i gdzie te komentarze tak pyszczące na PiS? Paliwa nienawiści zabrakło? Ile ludzi poszło z torbami a ile odebrało sobie życie, jak za rządów PO/PSL stracili majątki przy budowie autostrad czy PGE Narodowy? Rząd się nimi nie przejmował. Teraz coś napiszcie, lub następnym razem, proponuję buzię trzymać zamkniętą.

    • Tak, sytuacja opanowana tory będą za kilka lat… SUKCES!!! jak zwykle…

      • Proponuję przeprowadzke do Warszawy i poruszanie się codziennie po mieście bez metra w chwili, gdy wszyscy inni też z niego nie będą mogli korzystać. Wtedy możesz wychwalać swój PiS, który akurat nie przyczynił się za nad to do poprawy komunikacji w stolicy.

  2. Towarzyszu Mietku nie denerwujcie się tak bardzo.
    Brak komentarzy „pyszczących na PIS”?
    Jak widać powoli zaczyna nam się udawać eliminowanie wrogiego elementu i powinien być to powód do dumy.
    Zmusimy wroga klasowego do emigracji do zgniłego kapitalizmu (obecnie tak zwanej UE).
    A na tych, którzy zostali aby jątrzyć mamy wreszcie wolne i niezależne sądy.
    Pozdrawiam prawie sprawiedliwie, zawsze i wszędzie.

  3. Widać że wybory idą i pan z PiSu się udziela. Proszę dokładnie przeczytać kto podpisywał kontrakty na przebudowę m.in. z Astaldi
    https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/warszawa-lublin-najwiekszy-projekt-kpk-rozpoczety-3389/

  4. Pisuarze Mietku, przeczytaj uważnie i ze zrozumieniem jeżeli potrafisz. Sukcesem uważasz to, ze po kilku miesiącach i obietnicach wypłaty należności dopiero po groźbie protestów bezpośrednio przed wyborami ZACZĘTO wypłacać pieniądze. Podejrzewam, że te 20 mln. to kropla w zaległościach. A to, że za ten chaos odpowiada PIS nawet ktoś taki jak ty nie może zaprzeczyć. A może pojedziesz chwalić kulawego Jarka i jego przydupasów tam, gdzie pociąg był jedynym cywilizowanym środkiem transportu? Polecam taką wycieczkę edukacyjną.

    • To dlaczego wcześniej nie protestowali, skoro od miesięcy kasy nie otrzymywali? Z kim mieli umowy? Z PiS? I kto tu bez zrozumienia przeczytał artykuł? Ci co mieli papiery na wykonane roboty, kasę od ręki otrzymali. Gdzie ty widzisz winę PiS? Gronkowiec też z tą firmą podpisała umowę na budowę metra, choć już wtedy było wiadomo, że Astaldi ma problemy finansowe. Ale was boli utrata władzy i przywilejów. Zapytam jeszcze raz. Jak szybko PO/PSL rozwiązało problem bankrutujących podwykonawców przy budowie dróg i czy wszyscy otrzymali należne im pieniądze? Czy utrzymali swoje firmy czy poszli z torbami bo kredyty ich zeżarły?

  5. Kolej jest inwestorem więc ponosi odpowiedzialność za nietrafionego wykonawcę made in makaronii, to po jaka cholerę blokować jakiekolwiek drogi? Tory zablokować – kolejowe!

  6. PiS i tylko PiS bo innej drogi nie ma

  7. Ciekawe kto teraz to dokończy …pewnie prędzej tory zarosną badylem ,niż ktoś to teraz dokończy …a podróżującym do warszawy ,przez lubartów i łuków pozostaje życzyć duzo cieprpliwosci i jak najktrótszych opóżnień ,które są normą na tej trasie

Z kraju