Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Inspekcja Transportu Drogowego: Pokrowce na halogenach w nieoznakowanych fordach. Żółty peugeot na ulicach Lublina

Odkąd na drogach naszego kraju pojawiły się nieoznakowane auta Inspekcji Transportu Drogowego rozgorzała dyskusja czy zamontowane w nich halogeny są legalne. Wszystkie media zgodnie informowały, że lampy halogenowe pod tablicą rejestracyjną umieszczono niezgodnie z przepisami.

Minister transportu, Sławomir Nowak zastosował odstępstwo, czyli zgodę na używanie przez inspektorów wadliwego sprzętu. Wszystko co związane z halogenami stało się „legalne”. Celem zamontowanych lamp było, nie oświetlanie drogi w czasie złej pogody, ale doświetlanie błyskiem zdjęcia, robionego np. o zmierzchu lub w nocy. Przepisy mówią jasno: – Pomiędzy lampami powinno być co najmniej 60 cm przerwy. W autach ITD ta odległość jest mniejsza. Auta z tak umieszczonymi lampami nie powinny przejść przeglądu diagnostycznego. Sugerowano wtedy, że halogeny zostały zamontowane przez inspekcję już po przeglądach aut.

Od razu, po pojawieniu się niejasności związanych z legalnością aut inspekcji w sprawie wypowiedział się dr inż. Alvin Gajadhur, rzecznik ITD. Na stronie ITD pojawiło się specjalne oświadczenie:

Oświadczenie w sprawie świateł w pojazdach ITD

„W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi dodatkowych świateł zamontowanych w pojazdach służbowych Inspekcji Transportu Drogowego, wyposażonych w mobilne urządzenia rejestrujące, informujemy, że światła te są jednym z elementów mobilnego urządzenia rejestrującego. W skład tego urządzenia wchodzą zarówno elementy zewnętrzne takie jak głowica dopplerowska oraz lampy błyskowe, a także części zainstalowane wewnątrz pojazdu m.in. kamera, panel sterujący, komputery urządzenia rejestrującego i integrującego itd.

Wspomniane powyżej światła nie stanowią wyposażenia pojazdu w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz. U. z 2003 r. Nr. 32, poz 262, z późn. zm.).

Działanie tych świateł nie jest uzależnione od działania (włączenia) innych świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu opisanych we wspomnianym rozporządzeniu. Światła te współpracują jedynie z pozostałymi elementami mobilnego urządzenia rejestrującego, zamontowanymi w pojeździe i tylko w przypadku działania tego urządzenia. Działanie świateł możliwe jest wyłącznie w przypadku pracy urządzenia w trybie rejestracji obrazu pojazdu naruszającego obowiązujące normy prawne.

Jednocześnie należy podkreślić, że zainstalowane w pojazdach Inspekcji Transportu Drogowego mobilne urządzenia rejestrujące posiadają ważną Decyzję Zatwierdzenia Typu wydaną przez Prezesa Głównego Urzędu Miar. Po zainstalowaniu ich w pojazdach przeszły pozytywnie badania prowadzone przez uprawnioną do tego instytucję, jaką jest Główny Urząd Miar, uzyskując świadectwo legalizacji.”

W świetle tej wypowiedzi ze stycznia tego roku zadziwiający jest fakt, że nieoznakowane auta Inspekcji Transportu Drogowego wyposażono ostatnio w pokrowce na halogeny.

Czy to zabieg, który ma zamknąć usta tym wszystkim, którzy nadal uważają, że lampy te są nielegalnie zamontowane? Skoro są one zainstalowane zgodnie z przepisami, dlaczego Inspekcja Transportu Drogowego je zasłoniła? Przy pracy dziennej system rejestrujący wykroczenia nie wymaga ich działania. Zapewne wieczorem pokrowce są ściągane z lamp, ale wtedy już nie widzimy po ciemku, czy coś tam nam mignęło na poboczu.

Od października 2012 polskie drogi są patrolowane przez nieoznakowane auta ITD. Oprócz fordów, na drogach pojawiły się również żółte peugeoty partnery, które pomalowano dosyć sugestywnie w żółte barwy. Podobnie są do aut jeżdżących w służbach drogowych. Wszystko w celu kamuflowania przeprowadzanej kontroli. Kierowcy pokonujący dużo kilometrów znają już te pojazdy.

Ostatnio na ulicach Lublina pojawił się peugeot partner należący do Delegatury Wschodniej ITD w Lublinie o numerach rejestracyjnych WE 204EC. Należy uważać na takie auto stojące na poboczu. Kiedy pojedziemy za szybko w pobliżu takiego żółtego auta możemy liczyć, że wkrótce dostaniemy informację o wykroczeniu. Tutaj pisaliśmy o tych pojazdach (kliknij).

Jeden komentarz

  1. Odległość 60 cm dotyczy tylko świateł do jazdy dziennej. Dla pozostałych rodzajów oświetlenia nie jest ustalona odległość. Zatem jak najbardziej lampy dodatkowe mogą być ustawione bliżej siebie. Halogeny są zasłaniane na dzien, ponieważ nie są potrzebne. Odsłaniane są tylko w warunkach niedostatecznej przejrzystości powietrza, aby doświetlić zdjęcie.

Z kraju