Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Drogowcy podsumowują kończący się rok. Zapowiadają, że nadchodzący też będzie obfitował w inwestycje

Jak tłumaczą przedstawiciele lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mijający rok był dla nich pracowity. Zapowiadają jednocześnie, że w przyszłym roku realizowanych będzie równie dużo ważnych dla mieszkańców naszego regionu inwestycji drogowych.

Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje mijający rok. Inwestycje prowadzone były nie tylko na terenie województwa lubelskiego, lecz również mazowieckiego. Wszystko dlatego, że lubelscy drogowcy odpowiadają za budowę trasy Lublin – Warszawa.

Drogi ekspresowe

Najważniejszymi inwestycjami, które znacząco wpływają na poprawę warunków podróżowania, a także znaczne skrócenie czasu przejazdu, są oczywiście drogi ekspresowe. Wśród nich jest trasa S17 Lublin – Warszawa. W tym roku oddanych do użytkowania zostało pięć odcinków od Kurowa do Kołbieli. Dzięki temu dostępny jest już 153-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17. Od Piask do Kołbieli można dojechać samochodem osobowym w około 80 minut. Po ukończeniu pozostałych odcinków trasy, podróż od Piask do obwodnicy Warszawy i autostrady A2 ma zająć ok. 100 minut. W tym roku ruszyła budowa kolejnej, ważnej dla naszego regionu drogi ekspresowej, tym razem S19. Połączy ona Lublin z Rzeszowem oraz zapewni stolicy Podkarpacia ekspresowe połączenie z Warszawą. Obecnie prace trwają już na wszystkich znajdujących się na terenie województwa lubelskiego odcinkach przyszłej trasy. Budowana jest także obwodnica Tomaszowa Lubelskiego.

Drogi krajowe

Oprócz budowy dróg ekspresowych, prowadzone były również prace na istniejącej sieci dróg krajowych. W grudniu zakończyła się gruntowna przebudowa drogi krajowej nr 48 pomiędzy Krępą a Kockiem. Był to ostatni fragment drogi krajowej nr 48 pomiędzy Moszczanką i Kockiem, który został dostosowany do nośności 11,5 tony na oś. W ramach inwestycji zwiększono szerokość istniejącej 6-metrowej nawierzchni o dodatkowy metr. Przebudowano skrzyżowania z drogami bocznymi, wykonano niezbędne korekty przebiegu drogi, przebudowano elementy odwodnienia, istniejące zatoki autobusowe oraz zbudowano nowe. Tam, gdzie było to konieczne, wybudowano drogi dojazdowe do obsługi ruchu lokalnego, a na skrzyżowaniach zainstalowano oświetlenie. W miejscu dawnego skrzyżowania z drogą krajową nr 19 powstało rondo, wyremontowano również trzy mosty.

Trwają również prace budowlane związane z rozbudową drogi krajowej nr 74 pomiędzy Frampolem a Gorajcem. Planowany termin zakończenia prac to październik 2020 roku. Ta inwestycja jest zapowiedzią gruntownych zmian jakie czekają trasę pomiędzy Janowem Lubelskim, a granicą z Ukrainą w Zosinie. W tym roku opracowywano dokumentację dla ponad 86 km drogi. Poza kontynuowanymi pracami projektowymi na odcinkach korekty przebiegu w Janowie Lubelskim, rozbudowy na odcinku od Janowa Lubelskiego do Frampola, korekty przebiegu w Gorajcu, rozbudowy na odcinku od Gorajca do Szczebrzeszyna, korekty przebiegu w Szczebrzeszynie i rozbudowy odcinka od Zamościa do Miączyna, podpisano też umowy z wykonawcami dokumentacji projektowej na opracowanie projektów rozbudowy drogi na odcinkach od Klemensowa do Zamościa, od Horyszowa do Hrubieszowa i od Hrubieszowa do Zosina.

To, czego nie widać

Trwają też przygotowania do budowy kolejnych dróg ekspresowych. W trakcie opracowywania są dokumentacje projektowe, koncepcje programowe oraz studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej na budowę dróg ekspresowych S12, S17 i S19 o łącznej długości ok. 332 km. Jeżeli chodzi o drogę S12 to obecnie trwają prace nad koncepcją programową dla obwodnicy Chełma, podpisano w tym roku też umowy na opracowanie koncepcji programowych dla pozostałych dwóch odcinków, od Piask do Chełma i od Chełma do Dorohuska. W rękach projektantów jest również opracowywane dokumentacji na blisko 120 km S17 od Piask do granicy z Ukrainą w Hrebennem. W przygotowaniu jest dokumentacja dla 138 km odcinka trasy S19 biegnącego na północ od Lublina do granicy z województwem podlaskim.

W opracowaniu są również dokumentacje projektowe dla rozbudowy drogi krajowej nr 48 na odcinku od Dęblina do Moszczanki, drogi krajowej nr 17 od Zamościa do Łabuń oraz drogi krajowej nr 63 od granicy województwa mazowieckiego do Łukowa. W listopadzie podpisana została umowa na rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 82 w Turce, gdzie na wyjeździe z osiedla Borek powstanie rondo turbinowe. Prace maja ruszyć na początku przyszłego roku i zakończyć się w październiku. Po latach oczekiwań powstaną również Miejsca Obsługi Podróżnych na trasie Lublin – Piaski. W tym roku wybrano wykonawcę prac, aktualnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Budowa ma się zakończyć w kwietniu 2021 roku.

Bezpieczeństwo

W ramach poprawy bezpieczeństwa oraz likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach krajowych w tym roku wymieniona została nawierzchnia na kilu odcinkach tras o łącznej długości 12,7 km. Zbudowano prawie 4 km ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi krajowej nr 12 pomiędzy Brzeziczkami a Kolonią Struża oraz trwa realizacja kolejnego odcinka w Białej przy drodze krajowej nr 63 Łuków – Radzyń Podlaski. Powstaje tam ścieżka rowerowa o długości 3,5 km oraz chodnik o długości 1,15 km. Planowany termin wykonania robót to 22 maja 2020 roku. Na drodze krajowej nr 82 na odcinku Lublin – Łęczna w miejscowości Zofiówka zbudowano dwie zatoki autobusowe wraz z dojściami i chodnikiem. Prowadzone są też prace projektowe nad dokumentacją ciągu pieszo-rowerowego o długości około 6,5 km wzdłuż drogi krajowej nr 19 na odcinku Turów – Radzyń Podlaski, które będą zakończone w 2020 roku.

Mosty

W listopadzie 2019 roku zakończył się remont mostu na drodze krajowej nr 2 w Woskrzenicach, a także wymiana nawierzchni chodnika na wiadukcie w ciągu drogi krajowej nr 19 w Niedrzwicy Dużej oraz remont gzymsów na moście przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 74 w Annopolu. Przebudowywany jest most na Wieprzu w ciągu drogi krajowej nr 74 w Szczebrzeszynie, a prace zakończą się w przyszłym roku. W grudniu podpisana została też umowa na przebudowę mostu na drodze krajowej nr 17 w miejscowości Potoki. W fazie projektowania jest dokumentacja dotycząca budowy nowego mostu na Wieprzu w Łęcznej, przebudowy mostu na Śwince w ciągu drogi krajowej nr 74 w Bodaczowie, przebudowy przepustu w ciągu drogi krajowej nr 82 w Wesołówce oraz przebudowy konstrukcji oporowych w ciągu drogi krajowej nr17 w Bełżcu. Planowany jest również remont mostu w Cycowie w ciągu drogi krajowej nr 82 oraz kładki dla pieszych w Janowie Lubelskim w ciągu drogi krajowej nr 19.

Wkracza nowoczesna technologia

Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest również w trakcie budowy Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem na drogach krajowych województwa lubelskiego wraz z Centrum Zarządzania Ruchem na obwodnicy Lublina w Dysie. Do nowego systemu włączone zostaną obecnie istniejące Systemy Zarządzania Ruchem na drogach ekspresowych S12, S17 i S19 oraz elementy ITS zlokalizowane przy drogach krajowych. Oprócz tego powstaną nowe urządzenia m.in. znaki o zmiennej treści, znaki pryzmatyczne do zarządzania objazdami, kamery do automatycznego wykrywania zdarzeń, kamery monitoringu, stacje pomiaru ruchu, nadajniki CB radia czy też czujniki oceny stanu nawierzchni. W ramach realizacji zadania na węzłach „Lublin Sławinek”, „Lublin Rudnik” i „Kurów Zachód” zostały już wykonane znaki pryzmatyczne kierunkowe do zarządzania objazdami oraz montowane są znaki pryzmatyczne przedstawiające schematy objazdów w przypadku zamknięcia poszczególnych odcinków międzywęzłowych drogi ekspresowej S12, S17 i S19. Ponadto na węzłach drogowych montowane są kamery automatycznego wykrywania zdarzeń takich jak: wypadki i kolizje drogowe, przypadków jazdy pod prąd, zatrzymania pojazdu, zatoru oraz pojawienia się pieszego na drodze. Docelowe wdrożenie systemu zostało zaplanowane na II kwartał 2020 r.

(fot. GDDKiA)

19 komentarzy

  1. A Niemce jak stały tak stoją

Z kraju