Piątek, 11 lipca 202511/07/2025
690 680 960
690 680 960

Co dalej z drogami ekspresowymi na Lubelszczyźnie? Są terminy dla kolejnych odcinków

Jeszcze w tym roku ma ruszyć budowa kolejnych odcinków dróg ekspresowych w województwie lubelskim. Na nowe trasy szybkiego ruchu trzeba jednak będzie jeszcze poczekać.

Oddana w 2014 roku z Lublina do Kurowa, a potem w 2019 roku do Warszawy droga ekspresowa S17 niezwykle usprawniła przejazd między miastami. Obecnie kierowcy nie wyobrażają sobie życia bez tej trasy. Trzy lata temu na Lubelszczyźnie doszła kolejna ekspresówka, czyli S19 do Rzeszowa. Jednak należy pamiętać, że plany co do budowy tego typu dróg są znacznie szersze. S17 ma być wydłużona przez Zamość i Tomaszów Lubelski do Hrebennego, a S19 do Białegostoku. Do tego dochodzi jeszcze trasa S12, która ma biec w jedną stronę do Dorohuska, w drugą zaś do Radomia i dalej w głąb kraju.

Jeżeli chodzi o drogę S17 obecnie dostępne dla kierowców jest ponad 180 km tej trasy od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, do węzła Piaski Wschód. Do tego dochodzi niespełna 10-kilometrowa obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Powstać ma jeszcze ok. 130 km, z czego oprócz ok. 16 km fragmentu Wschodniej Obwodnicy Warszawy, reszta w naszym regionie.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa trzech odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km. Rozpoczęcie prac w terenie będzie możliwe po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dobiegają końca też prace związane z przygotowaniem dokumentacji dla trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem o długości 39 km. Następnym krokiem będzie złożenie do wojewody wniosków o wydanie tych decyzji.

Problemem pozostają dwa odcinki o łącznej długości ponad 20 km: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, gdzie do tej pory nie ogłoszono nawet przetargu na realizację inwestycji. Jednak jak zapowiada GDDKiA, ma to nastąpić również w tym roku.

W przypadku trasy S19 w kierunku Białegostoku, tu widać już prowadzone prace. Szczególnie chodzi o odcinki Lublin – Lubartów, gdzie zaawansowanie budowy przekroczyło 15 proc. oraz obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej, na której wykonawca zrealizował ponad 60 proc. inwestycji. W pierwszym odcinku zakończenie budowy planowane jest na październik 2027 roku, w drugim na kwiecień 2026 roku.

Jeżeli chodzi o odcinek Lubartów–Kock, od lipca 2023 roku trwa oczekiwanie na decyzję ZRID. Wykonawca ma ją otrzymać w czerwcu, wówczas będzie mógł ruszyć z budową. Potrwa ona do lipca 2027 roku. Podobna sytuacja występuje na odcinku Kock – Radzyń Podlaski, planowany termin zakończenia również jest ten sam.

Z kolei w wakacje ma być decyzja ZRID dla odcinka Radzyń Podlaski – Międzyrzec Podlaski. Tu, zgodnie z umową, wykonawca ma zakończyć prace w sierpniu 2027 roku. Natomiast ostatni w naszym regionie odcinek, od Międzyrzeca Podlaskiego do granicy województw, jest już budowany. Prace rozpoczęły się w grudniu i obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 15 proc. Mają one potrwać do października 2027 roku.

W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje również rozpoczęcie budowy trzech odcinków drogi ekspresowej S12. Mowa o fragmentach Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm i Chełm – Dorohusk.

15 komentarzy

  1. Ocena: 11

    Jak narazie koło Zamościa kompletnie nic się nie dzieje a s17 dawno już potrzebna

  2. Ocena: 4

    Byle by do wyborów. Potem znajdzie się rzadkie żaby czy jakieś ślady archeologiczne i przetargi się anuluje.

    • Ocena: -1

      Rydzyk ci tak powiedział czy Rachoń ? Bo widzę, że cierpisz na ślepotę.

  3. Ocena: 4

    Poseł PO Witek w Polsacie na pytanie o obniżanie odmowę podpisywania podwyżek podatków przez Trzaskowskiego odpowiedział „Cóż szkodzi obiecać” Oto cały program PO i Trzaskowskiego. Obiecuję a potem Polacy kopniaka w d… i spadajcie na drzewo.

    • Ocena: 1

      Ja w wieku 18-22 lat też byłem naiwnym wyznawcą PO i Tuska. Ale potem przyszło otrzeźwienie i głębsza analiza działań tego rządu w kontekście gospodarki, geopolityki, polityki historycznej, wojskowości, polityki socjalnej, siły Polski na arenie międzynarodowej, patriotyzmu, poprawy bezpieczeństwa na drogach, konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej wyznawanych wartości i w ogólnym rozrachunku jeżeli chodzi profesjonalizm.
      No i i niestety bilans jest taki, że wypadają bardzo mizernie.

      Wykonanie takiego bilansu i porównania radzę zrobić każdemu. Wtedy można mówić czy dana partia jest „głupia”. Swoją drogą to infantylne porównanie. Ale przynajmniej wtedy będziemy bardziej odporni na manipulacje danych partii i zaczniemy myśleć samodzielnie.

      Przestaniemy grać w ich grę. To oni w końcu zaczną grać dla nas.

  4. Ocena: 4

    Qwa najpierw zajmijcie się drogami w Lublinie. Ich stan w 90% jest tragiczny, wstyd przed innymi miastami. Jakość nawierzchni w mieście to jakiś przekręt finansowy, a przecież wszyscy płacimy w cenie paliwa na te drogi

  5. Gdyby nie pisiory to dalej byśmy nawet do kraśnika gównie mieli

  6. zamiast budować nowe drogi powinno się dobudować dodatkowy pas dla kierowców bmw i całej reszty co jedzie szybko ale bezpiecznie

  7. Ocena: 1

    Oj wiadomo, że s17 powstanie za 20 lat. Kolesiostwo za poprzedniej władzy i obecnej jest takie samo, różnią się tylko osoby. Niekompetentni ludzie na stanowiskach. Droga Lublin- Krasnystaw- Zamosc jest już bardzo zatłoczona i mało przejezdna. Ta eska jest potrzebna regionowi jak tlen do życia.

  8. Ocena: -6

    Głosujcie dalej na ,,prawicę” to będzie cię jeździć doo pom po nirheblowanej desce. Sovietzka mentalność chłopów pańszczyźnianych

    • Ocena: 3

      Bardziej bezsensownego komentarza nie mogłeś napisać. Dzieciaku ogarnij się trochę na temat historii Polski i europy, geopolityki, zarządzania projektami oraz wos-u. Masz bardzo duże braki. Myślenie i wyciąganie wniosków nie boli. Wystarczy zadawać dużo pytań a nie powielać to co się zasłyszy w social mediach bez weryfikacji informacji. Na głupotę jest lek. Trzeba zacząć myśleć samodzielnie i wyrażać swoje opinie po głębszej analizie tematu.

      Twoje myślenie jest błędne. Odpowiedz sobie na pytanie w jakich latach zbudowano tunel po Świną, powstał plan budowy i była realizowana trasa Via Carpatia, Via Baltica. Dlaczego i po co rozpoczęto ten projekt?

    • zmień tabletki głąbie

    • Ocena: -6

      jest i pierwszy leming

  9. Ocena: -15

    Prawaki i katoliki powinni mieć głos tylko w kościołach. To nie są ludzie normalni.

Dodaj komentarz

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Sport

Polityka

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia