Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Wzrośnie liczba fotoradarów na drogach w kraju. Również w regionie

Liczba fotoradarów w naszym kraju zmienia się cyklicznie. Z roku na rok przybywa nowych urządzeń, a część starych jest demontowana lub wyłączana z użytku. Infrastruktura wspierająca bezpieczeństwo na polskich drogach powiększy się o 100 nowych urządzeń, jednak jeszcze nie w tym roku. Aktualnie trwają testy fotoradarów, ale to nie koniec planów na wzmocnienie skuteczności systemu zwiększającego bezpieczeństwo nad ruchem drogowym.

Ile jest fotoradarów w Polsce?

Liczba mierników prędkości w naszym kraju zmienia się z roku na rok. Według danych z systemu Yanosik w 2022 roku kierowców kontrolowało ponad 500 fotoradarów.

– W naszej bazie liczba fotoradarów jest aktualizowana na bieżąco. Według naszych danych obecnie na polskich drogach jest już 515 fotoradarów. W porównaniu z danymi z sierpnia 2021 roku, ich liczba wzrosła o 70 nowych urządzeń. Najwięcej z nich znalazło się na drogach w województwie pomorskim, mazowieckim i wielkopolskim – informuje Julia Langa, Yanosik.

Wzrośnie liczba fotoradarów na drogach w kraju. Również w regionie

Dane z systemu Yanosik wykazują, że nowe fotoradary znalazły się w województwie pomorskim (+14), mazowieckim (+9), wielkopolskim (+8), podlaskim (+6), śląskim (+4), łódzkim (+4), lubelskim (+4), małopolskim (+4), kujawsko-pomorskim (+4), dolnośląskim (+3), podkarpackim (+3), zachodniopomorskim (+3), warmińsko-mazurskim (+3), a w lubuskim (+1). Ich liczba nie zmieniła się jednak w opolskim (10) oraz w świętokrzyskim (15).

GITD będzie wymieniać stare urządzenia

Zgodnie z informacjami CANARD, aktualnie trwają testy najlepszego fotoradaru na lotnisku w Borsku. Wykonawca wybranego przez komisję urządzenia będzie miał 52 tygodnie na zamontowanie 100 nowych mierników w lokalizacjach, w których dziś pracują wyeksploatowane fotoradary. Oznacza to, że już w przyszłym roku stare mierniki zostaną zastąpione nowszymi modelami.

Testy przeprowadzane są w warunkach zbliżonych do rzeczywistych warunków drogowych. Symulowane są naruszenia przepisów drogowych w zakresie przekroczeń prędkości różnymi typami pojazdów. Komisja ocenia prawidłowość pomiarów oraz skuteczność rozpoznawania wizerunku kierowcy. Próbne zdjęcia są oceniane przez specjalistów z CANARD.

To nie koniec planów rozwoju infrastruktury fotoradarów!

Już wkrótce rozpocznie się kolejny przetarg na 147 nowych fotoradarów. Nowe urządzenia zastąpią dotychczas używane mierniki, co ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego w najbardziej newralgicznych miejscach w Polsce. Nowe mierniki będą wyposażone w nowoczesną technologię, która znacznie poprawi skuteczność i efektywność systemu.

– Nowe fotoradary mają zdolność wykonywania pomiarów na kilku pasach jednocześnie, a jakość zdjęć pozwala na bezproblemowe zidentyfikowanie kierującego pojazdem oraz odczytanie numeru tablicy rejestracyjnej, bez względu na warunki pogodowe. Niektóre z urządzeń CANARD mają również możliwość rozróżniania typów pojazdów, a także są doposażone w kamery rejestrujące zsynchronizowany obraz tyłu pojazdu, który będzie namierzony przez miernik prędkości – tłumaczy Julia Langa, Yanosik

Co na to kierowcy?

– Większość kierowców widząc na trasie fotoradar redukuje prędkość nawet o 20 km/h w stosunku do aktualnego limitu. Już w pierwszych dniach stycznia tego roku, po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów, zauważyliśmy zmniejszenie udziału przekroczeń prędkości o 6,54% na obszarze zabudowanym i niezabudowanym, w porównaniu do ubiegłego roku. Wymiana starych fotoradarów na nowocześniejsze urządzenia zapewne również przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach – informuje Julia Langa, Yanosik

Nowe urządzenia kontrolujące prędkość kierowców na trasie już działają w nowych lokalizacjach w Polsce. Największy efekt odniosły mierniki w Warszawie, na moście Poniatowskiego oraz OPP w warszawskim tunelu S2, a także fotoradar na ul. Hetmańskiej w Poznaniu.

– Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrowały fotoradary na warszawskim moście Poniatowskiego oraz odcinkowe pomiary prędkości na Południowej Obwodnicy Warszawy. Pierwszy miesiąc pracy fotoradarów na moście Poniatowskiego zakończył się zarejestrowaniem prawie 13 tys. przekroczeń prędkości, z kolei OPP w tunelu S2 zarejestrował 8 tys. naruszeń prędkości. W większości przypadków kierowcy jechali o 10-20 km/h szybciej niż wskazuje aktualny limit prędkości – informuje Julia Langa, Yanosik

Zwiększająca się liczba fotoradarów w Polsce oraz nowy taryfikator mandatów to skuteczne narzędzia w poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zwłaszcza nowe stawki mandatów wstrzymują kierowców przed przekraczaniem prędkości. Wymiana starych mierników na nowoczesne urządzenia z pewnością jeszcze mocniej wpłynie na poprawność jazdy zmotoryzowanych Polaków. Możemy się spodziewać, że 100 nowych urządzeń już od przyszłego roku będzie sukcesywnie wyłapywać piratów drogowych.

(fot. lublin112.pl)

26 komentarzy

  1. Poprawią się wpływy do budżetu.Na patologiczne „plusy” i uchodźców kasa się przyda.
    ***** ***

    • kierownik paleciaka

      A czemu ujadasz? Wystarczy zwolnic do przepisowej prędkości. Za trudne żeby ogarnąć?

  2. więcej świateł typu „poczekajka” gdzie stado czeka aż powietrze przejedzie

  3. I tak się broni pieniądze – można, da się.
    Mają rozmach sk…….y

  4. budżet trzeba ratować, ciekawe co się dzieje z zdjec radiowozów i aut polityków, też pewnie mandaty dostają xD
    PANSTWO Z KARTONU!!!!

  5. Radary nie przeszkadzają ale zamiast szukać bata na kierowców może podać marchewkę?
    Gdyby tak zacząć promować przepisową jazdę, gdzie każdy kierujący rejestrowałby każdą przejechaną trasę ze śladem GPS.
    A za każdy przepisowo przejechany km w roku, np. ulga w ubezpieczeniu OC lub inne „marchewki”.
    Yanosik ma już zadatek na taką aplikację.

  6. Kaczy dudek i pinokio juz liczą zyski.
    To podziekowanie za glosowanie na nich.

  7. Pis da
    Więcej radarów Polakom
    Co za chojność .
    Pis da.

Z kraju