Sobota, 13 kwietnia 202413/04/2024
690 680 960
690 680 960

W Lublinie został zaprezentowany autobus wodorowy. Pojazd przejdzie testy na ulicach miasta (zdjęcia)

We wtorek rano przed lubelskim Ratuszem został zaprezentowany autobus wodorowy. Pojazd ma 12 metrów długości, zużywa maksymalnie 6 kg paliwa na 100 km i nie emituje żadnych szkodliwych substancji.

Zaprezentowany we wtorek przed lubelskim Ratuszem autobus wodorowy wyprodukowany został przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów. Jego testy potrwają do 12 listopada.

– Rozpoczynające się dzisiaj testy autobusu wodorowego umożliwią zdobycie doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji tego rodzaju środka transportu w warunkach lubelskich. To szczególnie ważne, ponieważ od lat rozwijamy zrównoważoną oraz ekologiczną komunikację miejska, a w przyszłym roku na ulice Lublina wyjedzie pierwszy autobus napędzany wodorem. Ten rodzaj paliwa jest aktualnie najczystszym, jakie jest w użyciu w wielu krajach całego świata. Chcemy, żeby Lublin był jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linie komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Dane techniczne pojazdu

Autobus wodorowy ARTHUR H2 BUS napędzany jest silnikiem wodorowym i zużywa nie więcej niż 6 kg paliwa na 100 km. Jego zasięg przy pełnym tankowaniu to ponad 500 km. Autobus jest w pełni ekologiczny i ma dwie kluczowe zalety: podczas jazdy nie emituje żadnych trujących substancji do atmosfery i przyczynia się do znacznego ograniczenia hałasu w obszarach miejskich. Pojazd jest niskopodłogowy i przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami, w pełni klimatyzowany. Autobus może pomieścić 78 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących.

– Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilność. Ważne jest projektowanie rozwiązań, które są nie tylko ekologiczne, ale także zachęcają mieszkańców miast do większego korzystania z transportu publicznego — mówi Philipp Glonner, Dyrektor Generalny i współzałożyciel firmy ARTHUR.

ARTHUR H2 BUS po raz pierwszy został zaprezentowany w kwietniu 2022 r. na targach branżowych Bus2Bus w Berlinie, natomiast swoją polską premierę miał podczas październikowych targów TRANSEXPO w Kielcach. Pojazd był testowany już m.in. w Berlinie, Monachium, Norymberdze, Żywcu. Wiśle, Katowicach, Bielsku-Białej, Sosnowcu i Cieszynie. W Lublinie będzie testowany od 8 do 12 listopada przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

W sierpniu 2023 r. Lublin będzie miał własny autobus wodorowy

21 września br. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie i firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. podpisały umowę na zakup i dostawę autobusu wodorowego do obsługi linii komunikacji miejskiej. Zamawiany autobus wodorowy to 12-metrowy fabrycznie nowy pojazd, klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów, a więc o standardach znanych już pasażerom komunikacji miejskiej.

Pojazd na pokład będzie mógł zabrać 85 pasażerów. Zakres zamówienia obejmuje również zakup i dostawę ładowarki mobilnej wchodzącej w skład wyposażenia autobusu o mocy większej lub równej 20 kW przeznaczonej do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Wartość autobusu wodorowego to ponad 3,7 mln zł brutto. Jego zakup jest współfinansowany z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Dzisiaj (8 listopada) w Ratuszu podpisano również trójstronne porozumienie o współpracy pomiędzy spółką ARTHUR, Politechniką Lubelską oraz MPK Lublin. W dokumencie, strony deklarują m.in. gotowość do współpracy w zakresie kształcenia i pozyskiwania wykwalifikowanych kadr poprzez organizację praktyk studenckich, uczestnictwo w targach pracy organizowanych przez Politechnikę Lubelską, a także w zakresie nauki poprzez wspólne prowadzenie badań naukowych.

ARTHUR to innowacyjna firma z sektora szeroko pojętej mobilności. Gerhard Mey i Philipp Glonner założyli firmę w 2021 r. dzięki wspólnej wizji kształtowania przyszłości mobilności bezemisyjnej. W ciągu zaledwie dwunastu miesięcy zespół ARTHUR zaprojektował oraz zbudował innowacyjny, bezemisyjny autobus wodorowy, który wyróżnia się na tle podobnych pojazdów niskim zużyciem energetycznym i co za tym idzie najwyższą opłacalnością eksploatacji. Kolejne produkty są w fazie opracowywania.

(fot. lublin112.pl)

29 komentarzy

  1. Specjalistom jestem

    Niech MPK nie sprzedaje starych jelczy którymi zastępuje trolejbusy z powodów kosztów. Będzie miało tu zastępstwo jak znalazł !!

  2. Stare Jelcze czy neoplany niech zostaną jako rezerwa. Myślę, że się przydadzą jeszcze nie raz.

  3. W lublinie zrobiony na niemieckiej rejestracji.

  4. W tej całej ekologii nie chodzi o środowisko tylko o mamonę

  5. no i więcej takich aut i nie będziemy mieli czym oddychać!! wiecie o czym mówię !! chyba nie

  6. Pojeździ, póki go nie rozbije jakiś szofer hamujący klaksonem. Kilka dni i będzie po zabawie.

  7. Jaką ten autobus ma rejestracje? Nie lubelską?!

Z kraju