Sobota, 27 kwietnia 202427/04/2024
690 680 960
690 680 960

Usłyszała w słuchawce, że ktoś chce wypłacić z jej konta pieniądze. Popełniła ważny błąd

Mieszkanka Chełma w wyniku działania oszustów straciła z konta ponad 19 tys. złotych. Kobieta za namową oszusta zainstalowała aplikację umożliwiająca zdalną obsługę jej urządzenia.

W miniony weekend chełmscy policjanci otrzymali zgłoszenie od 42-letniej chełmianki, z którego wynikało, że doszło do oszustwa metodą „na pracownika banku”. Kobieta relacjonowała, że zadzwonił do niej mężczyzna i przekazał informację, że z jej konta próbowano zrealizować nieautoryzowaną wypłatę na kilkaset złotych. W rozmowie poinformował, że należy zablokować środki, aby nie zostały wypłacone. Jeszcze podczas połączenia kobieta zweryfikowała, że numer, z którego dzwoni ma należeć do banku, w którym posiada rachunek.

42-latka zgodnie z instrukcją oszusta zainstalowała aplikację, która umożliwiła zdalną obsługę telefonu, na którym logowała się do bankowości mobilnej. W międzyczasie otrzymywała informacje, które miały dotyczyć blokady środków i zatwierdziła kilka przysłanych jej kodów. W pewnym momencie zorientowała się, że może to być oszustwo. Po sprawdzeniu rachunku okazało się, że z konta zniknęło ponad 19 tysięcy złotych. Okoliczności tej sprawy są wyjaśniane.

Uwaga na spoofing!

Kobieta padła ofiarą spoofingu telefonicznego, który polega na tym, że oszuści podszywając się pod różne osoby kontaktują się z numerów telefonów znanych instytucji i banków. To jedna z najczęstszych i najbardziej popularnych metod oszustwa, którą wykorzystują cyberprzestępcy w celu wyłudzenia danych. Mogą to być loginy, hasła, dane osobowe czy też dane bankowe.

W przypadku otrzymania tego typu telefonu nie działajmy pochopnie i zweryfikujmy przekazywane nam informacje. Pod żadnym pozorem, na sugestie tych osób, nie instalujmy dodatkowych aplikacji i oprogramowania, gdyż mogą być one wykorzystane do zdalnej obsługi naszych telefonów czy też innych elektronicznych urządzeń.

(fot. pixabay.com)

15 komentarzy

  1. Katamaran na asfalcie

    Los łatwo dawał szybko wziął. I pewnie u niej by tak leżały a inni szybciutko wydadzą.

  2. I tak jest dużo ja mam tylko 13tysi oszczędności , a pewnie większość ma ponad 100tysi.

  3. Nikt nie gani przestępcy, tylko wyśmiewa się z pokrzywdzonej? Sam miałem kiedyś telefony, żeby zmienić sobie rachunek o mniejszych kosztach obsługi. Sprawdziłem numer telefonu i zgadzał się z tym w centrali bankowej. Tożsame było też nazwisko dzwoniącego. Mimo tych potwierdzeń z internetowej strony, odpowiedziałem, że dziękuję, ale udam się do placówki bankowej. Nawet jeśli było wszystko prawdą, to i tak propozycja zawierała pułapkę niekorzystną finansowo.

Z kraju