Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Trzy lata i ponad 7 tys. rozwiązanych problemów. Mieszkańcy Lublina zgłaszają je przez internet

Wspólny projekt warszawskiej Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Urzędu Miasta i lubelskiego Stowarzyszenia Homo Faber, czyli serwis „NaprawmyTo” okazał się sukcesem. Udało się naprawić ponad 7 tysięcy problemów, uprzykrzających na co dzień życie mieszkańcom Lublina.

Serwis „NaprawmyTo” działa w Lublinie od września 2012 roku. Dzięki niemu, mieszkańcy mogą zgłaszać wszystko to, co należy naprawić w miejskiej przestrzeni. Po zauważeniu np. dzikiego wysypiska śmieci, wyrwy w jezdni, zdewastowanej infrastruktury itp. nie trzeba już poszukiwać, komu trzeba to zgłosić, by się tym problemem zajęły odpowiednie służby. Wystarczy tylko wejść na stronę internetową lub aplikację w telefonie, wybrać odpowiednią kategorię i w kilku zdaniach opisać problem. Każdego dnia, sygnały te trafiają do odpowiednich urzędników. Co ważne, w systemie umieszczane są później informacje, w jaki sposób zgłoszenia są załatwiane.

W Lubelskiej odsłonie „NaprawmyTo” są 23 kategorie. Do każdej z nich przypisane są odpowiednie służby odpowiedzialne za naprawę. Dzięki temu system wie do kogo powinien dane zgłoszenie wysłać. Na przykład w kategorii „Bezpieczeństwo/uszkodzona studzienka” mogą znaleźć się uszkodzone włazy do studzienek zarówno kanalizacyjnych jak i technicznych. W Lublinie właścicielem studzienki może być jedna z 3 instytucji: Zarząd Dróg i Mostów, Orange lub Netia, dlatego zgłoszenie wysyłane jest do nich wszystkich. Jeżeli użytkownik ma problem z określeniem kategorii usterki, może ją dodać do „Inne”. Opiekun serwisu przypisze alert do odpowiedniej kategorii.

Większość zgłoszeń naprawiana jest wciągu kilku dni. Jeżeli jednak usunięcie usterki zajmie służbom więcej czasu to alert ma status „w trakcie naprawy”. Jednak nie wszystkimi zgłoszeniami urzędnicy się zajmują. Miesięcznie do serwisu „NaprawmyTo” wpływa od 300 do 400 zgłoszeń, z czego około 30 z nich otrzymuje status „Nie zostanie naprawiony”. Te problemy najczęściej dotyczą nieprawidłowo parkujących aut, właścicieli wyprowadzających psy bez smyczy lub kagańca czy też zgłoszenia typu remont całej ulicy lub montaż sygnalizacji świetlnej.

-Po prawie 3 latach działalności serwisu, za jego pomocą udało naprawić się w Lublinie ponad 7000 problemów. Były to drobne usterki elementów już istniejących w przestrzeni miejskiej, czyli na przykład urwany kosz, zepsuta latarnia czy brak rozkładu na przystanku komunikacji miejskiej. Sukces ten byłby niemożliwy bez współpracy z wieloma jednostkami organizacyjnymi Urzędu Miasta. Są to między innymi Zarząd Transportu Miejskiego, Straż Miejska, Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, Zarząd Dróg i Mostów oraz Komenda Miejska Policji. Mimo dużej ilości zgłoszeń, służbom miejskim udaje się rozwiązywać ponad 300 problemów miesięcznie – wyjaśnia Krzysztof Janiak, opiekun serwisu „NaprawmyTo”.

(fot. NaprawmyTo)
2015-07-28 08:00:28

5 komentarzy

  1. Homo… i wszystko wiadomo…

  2. Czy problem usunięcia szkodnika z Ratusza ,zadłużającego Lublin do katastrofalnych rozmiarów, ma szansę uzyskania statusu „naprawiono”, czy tylko i wyłącznie „nie zostanie naprawiony”?

  3. lublin112 – zgłosiłem im 1,5 roku temu 2 miejsca z niezgodnym z przepisami oznaczeniem na drogach….kilka miesięcy sprawdzałem zgłoszenia …. 0 reakcji…teraz o nich przypomnieliście, to znów tam zajrzałem…zgłoszenia wyparowały, a nieprawidłowe oznaczenie dalej trwa…

  4. Pomysł jest jak najbardziej ok. Z realizacją bywa różnie, ale generalnie pozytywnie. 3 z 4 spraw załatwione. Brakuje kategorii „nie działający przycisk na sygnalizacji świetlnej”. Z tym to jest masakra czasami trzeba czekać aż ktoś z drugiej strony wciśnie bo akurat nie działa i czeka się parę cykli świateł.

Z kraju