Teren zabudowany, dzień i prosty odcinek drogi powiatowej. Wtedy najczęściej dochodzi do wypadków
15:30 29-01-2023
Policjanci podsumowali ubiegły rok pod względem bezpieczeństwa na drogach naszego regionu. Od początku stycznia do końca grudnia na terenie województwa lubelskiego doszło do 799 wypadków, w których , których 828 zostało rannych a 122 osoby zginęły. W porównaniu do roku poprzedniego, liczba wypadków spadła o 9 proc, podobnie jak ich ofiar. Tendencja ta utrzymuje się od pięciu lat. W 2018 roku zanotowano 1214 takich zdarzeń, w których zginęło 179 osób, w 2019 roku było to już odpowiednio 1128 i 170, w 2020 roku 921 i 156, zaś w 2021 roku miało miejsce 878 wypadków, w których śmierć poniosło 135 uczestników.
Najwięcej wypadków, gdyż 195, zanotowano w Lublinie i powiecie lubelskim, na drugim miejscu jest Biała Podlaska i powiat bialski – 87, a na trzecim Zamość i powiat zamojski – 56 wypadków. Najmniej takich zdarzeń było w Parczewie i powiecie parczewskim – 14, we Włodawie i powiecie włodawskim 15, oraz w Janowie Lubelskim i powiecie janowskim a także Hrubieszowie i powiecie hrubieszowskim – po 19. Patrząc na ofiary, najwięcej osób zginęło w Lublinie i powiecie lubelskim – 13, w Białej Podlaskiej i powiecie bialskim – 12 oraz w Łukowie i powiecie łukowskim – 11. Żadnego wypadku ze skutkiem śmiertelnym nie było w Janowie Lubelskim i powiecie janowskim, w Łęcznej i Opolu Lubelskim oraz tych powiatach zanotowano po 2 takie zdarzenia zaś w Rykach, Świdniku i Włodawie oraz powiatach po 3 tragiczne w skutkach wypadki.
Najczęściej do wypadków dochodziło na terenie zabudowanym, przy dobrych warunkach atmosferycznych, na prostym odcinku drogi. Patrząc na rodzaj drogi, to najniebezpieczniejsze są powiatowe. Jeżeli chodzi o dni tygodnia, to najbardziej wypadkowy jest piątek, a najmniej niedziela. W przypadku pory, to największe zagrożenie wypadkami występuje między 18:00 a 19:00, a najmniejsze między 1:00 a 2:00. Najczęściej dochodzi do bocznego zderzenia pojazdów. Wśród głównych przyczyn wypadków niezmiennie od lat królują: niedostosowanie prędkości, nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu. Natomiast w przypadku pieszych: wejście na jezdnię przed jadący pojazd, stanie lub leżenie na jezdni oraz chodzenie nieprawidłową stroną drogi.
W ubiegłym roku piesi uczestniczyli w 174 wypadkach drogowych w wyniku których 27 poniosło śmierć a 146 doznało obrażeń ciała. Jest to o 17 proc. mniej takich wypadków a liczba ofiar spadła aż o 40 proc. 18 wypadków drogowych spowodowały dzieci do lat 14, tu wzrost jest o blisko 10 proc. Sprawcami 132 wypadków były osoby w wieku 18 – 24 lata. Rowerzyści uczestniczyli w 159 wypadkach drogowych, w wyniku których 13 z nich poniosło śmierć, a 139 osób doznało obrażeń. Tu również widać spory wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Takich zdarzeń było więcej o blisko 17 proc, a ofiar aż o 30 proc. Sami rowerzyści byli sprawcami 66 wypadków, co oznacza wzrost o 8 proc. Mniej za to było wypadków z udziałem motocyklistów. Uczestniczyli oni w 72 zdarzeniach, 8 kierujących jednośladami poniosło śmierć a 61 osób doznało obrażeń ciała.
Pijani kierowcy doprowadzili do 103 wypadków, w których 18 osób poniosło śmierć a 112 zostało rannych. Liczba tych zdarzeń wzrosła o ponad 8 proc.
(fot. lublin112)
Komentarze wyłączone