Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Radni zgodzili się z mieszkańcami. Dodatkowy przystanek przy osiedlu jest potrzebny

Lubelscy radni uznali, że tak jak wskazywali mieszkańcy w swojej petycji, dodatkowy przystanek przy ul. Jana Pawła II jest potrzebny. Jednak na razie nie wiadomo, kiedy powstanie.

W czwartek lubelscy radni pochylili się nad petycją mieszkańców Węglina Południowego, którzy od dłuższego czasu apelują o stworzenie dodatkowego przystanku komunikacji miejskiej przy ul. Jana Pawła II. Wskazują, że odległość od przystanku przy ul. Gęsiej do kolejnego, zlokalizowanego za skrzyżowaniem z ul. Jantarową wynosi 800 metrów. Tymczasem między nimi powstało duże osiedle, które wciąż się rozbudowuje. Osoby mieszkające w najbardziej oddalonych blokach muszą pokonać około kilometr, aby dotrzeć do autobusu.

Petycja w tej sprawie trafiła do miasta jeszcze w ubiegłym roku. Wskazano w niej, że dzięki nowemu przystankowi tysiące mieszkańców będzie mogło szybciej dostać się do swojego miejsca zamieszkania, pracy czy nauki. Przy czym wniosek dotyczy budowy przystanku tylko po jednej stronie ulicy, przy jezdni prowadzącej w kierunku centrum.

Radni stanęli po stronie mieszkańców i uznali, że między ul. Gęsią a Roztocze rzeczywiście istnieje potrzeba wybudowania dodatkowego przystanku autobusowego. Jak wyjaśniali, jest to jedna z najszybciej rosnących dzielnic Lublina, która jednocześnie ma zdecydowanie zbyt ubogą dostępność komunikacji miejskiej. W związku z tym inwestycja o jaką apelują mieszkańcy jest jak najbardziej potrzebna.

Jednak z uwagi, iż ul. Jana Pawła II jest jedną z głównych ulic miasta, aby autobusy mogły zatrzymywać się w dodatkowym miejscu, konieczna jest budowa zatoki autobusowej. To z kolei wymaga zapewnienia środków finansowych na opracowanie dokumentacji projektowej, a także realizację robót budowlanych, których miasto obecnie nie posiada w budżecie. Jest jednak nadzieja na zdobycie dofinansowania, gdyż zadanie to można wykonać przy udziale środków europejskich, dokładnie w ramach projektu z zakresu mobilności miejskiej obejmującego m.in. budowę, przebudowę i modernizację przystanków komunikacji miejskiej wraz z infrastrukturą przystankową i okołoprzystankową. Program ten jest planowany do realizacji w nowej perspektywie finansowej.

Jeżeli chodzi o przystanek z drugiej strony ulicy, czyli przy jezdni prowadzącej w stronę al. Kraśnickiej, jego budowa jest już zaplanowana. W tym przypadku inwestycja leży w gestii firmy, która tuż obok realizuje budowę centrum handlowego. Na swój koszt ma również poszerzyć ulicę o dodatkowe pasy jezdni do skrętu, stworzyć przejście dla pieszych oraz właśnie zatokę przystankową.

(fot. GSV)

26 komentarzy

  1. jeszcze do głównej ulicy trzeba dojść

  2. Wez sie za robotę Franiu bo z tego co widzę jestes najmądrzejszy na calym swiecie . Zamknij twarz i niekomentuj.

  3. Metro niech im od razu wybudują.

  4. Z całym szacunkiem niech się wezmą za lepsze skomunikowanie tak dużego osiedla.
    Mieszka tu tak dużo młodych ludzi ,rodzin i dzieci jeżdżących do szkół min komunikacją miejską.
    Naprawde uciążliwe jest dochodzenie w głębiej położonych wewnątrz osiedla ulic do samego Jana Pawła nie mówiąc drałowanie tych 800m-900m do oddalonego przystanka.
    Co z budową Granatowej i większą ilością dojeżdżających na osiedle Węglin autobusów.Tak dużo osób zmuszonych jest jechać na Granitową i przesiadać się tam na pętli końcowej w inne autobusy by ruszyć dalej w stronę Węglina bo na Węglin dojeżdżają nieliczne autobusy.
    Warto chociaż puść tam linie 159,31, 160 to już by rozwiązało również problem mieszkańców.

    • Skoro jest napisane że odległość od przystanku do przystanku to 800 metrów to najdalej do przystanku jest 400 metrów jeżeli wyjdziesz w połowie. Jeśli nie to do jednego masz mniej, załóżmy 200 metrów a do drugiego 600 metrów. Co ile ma być przystanek co 100 m żeby było do przejścia maksymalnie 50 metrow czy może co 10 kroków żeby aż tak daleko nie chodzić…

  5. Miedzy przystankami Gęsia-Roztocze i odwrotnie był przystanek o nazwie „OWCZA”. Dlaczego został on zlikwidowany. Pisałam w tej sprawie do Firmy zarządzającej przystankami, uzyskałam odpowiedź negatywną. Odnosi się wrażenie, po to aby wybudować przystanek blisko Centrum Handlowego?. Przystanek „OWCZA” był dla mieszkańców osiedla bardzo wygodny. Według informacji udzielonej mi przez pracowników MPK, przystanki powinny być umieszczane w odległości 300 metrów jeden od drugiego, w wyjątkowych sytuacjach – tam gdzie nie ma zabudowań – do 350 metrów. W 300-320 metrowej odległości są przystanki w Lublinie, m.in. przy osiedlu Marii Konopnickiej: ZUS-Ignacego Rzeckiego dalej ulica Sympatyczna-Fantastyczna-Kościół pw. św. Rodziny, czy Globus-osiedle Piastowskie, czy Park Akademicki-Pana Tadeusza, czy Głęboka-Henryka Wiercieńskiego i wiele innych. Tam gdzie nie ma budynków mieszkalnych – rozumiemy, mogą być przystanki w większej odległości, ale przy naszym osiedlu jest to konieczne.

Z kraju