Sobota, 15 marca 202515/03/2025
690 680 960
690 680 960

Radni apelują o poprawę bezpieczeństwa pieszych w rejonie ul. Pogodnej i Grabskiego

Dwójka radnych Miasta Lublin, Kamila Florek oraz Piotr Choduń, wystosowała interpelację do prezydenta Miasta Lublin w sprawie poprawy bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych zlokalizowanym w rejonie skrzyżowania ulic Pogodnej i Grabskiego. W piśmie zwrócili uwagę na rosnące zagrożenie, zwłaszcza dla dzieci, w tej okolicy.

– Od jakiegoś czasu docierają do nas sygnały o powstawaniu sytuacji mogących w przyszłości doprowadzić do niebezpiecznych zdarzeń w tym rejonie – czytamy w interpelacji.

Radni zauważają, że ulica Grabskiego jest popularnym skrótem pomiędzy ulicami Droga Męczenników Majdanka i Witosa, stanowiącym jednocześnie dojazd do kilku dyskontów handlowych. Dodatkowo, szerokość tej drogi sprzyja nadmiernemu przekraczaniu dozwolonych prędkości, a także wydłuża czas przejścia dla pieszych, co zwiększa ryzyko wypadków.

Z kolei w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania znajdują się ważne placówki edukacyjne – Szkoła Podstawowa nr 33 oraz Przedszkole Integracyjne „Bajkowy Dworek”. Z racji dużego natężenia ruchu pieszego, szczególnie dzieci i młodzieży, oraz rosnącego ruchu pojazdów w godzinach szczytu, radni wskazują na konieczność podjęcia działań w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

– Ruch pieszy, zwłaszcza dzieci i młodzieży w tym rejonie jest bardzo duży, a nakładając na to także duży ruch pojazdów dochodzi do zagrożeń bezpieczeństwa – piszą radni w interpelacji.

Zwracają się oni z prośbą o podjęcie działań mających na celu ograniczenie ryzyka wypadków, które mogą wynikać z dotychczasowego stanu bezpieczeństwa w tej części Lublina. Radni liczą na pozytywne rozpatrzenie ich interpelacji oraz podjęcie niezbędnych działań w celu poprawy bezpieczeństwa mieszkańców.

25 komentarzy

  1. Ocena: 17

    Jeśli radni są tylko od 'apelowania’ to bym się mocno zastanowił nad skutecznością i ich obecnością w urzędzie. Może wygaszenie kilkudziesięciu takich 'etatów’ pozwoli na odłożenie w kasie budżetu miasta właśnie oszczędności na takie i inne sprawy chociażby w kwestii bezpieczeństwa mieszkańców.

  2. W głowach wam się przewraca!
    Ocena: 11

    Przenieść ulicę Grabskiego i Pogodną do Wilczopola. Tam nie ma takiego ruchu.

  3. Zapraszam miejskich radnych spoza Lublina pod szkołę na Smyczkowej. To zobaczycie co robią kierowcy na chodniku pomiedzy dziećmi idącymi do szkoły. Wybory wybory wybory :/

  4. Ja bym proponował likwidację przejść dla pieszych przy Pogodnej.
    Skoro żaden geniusz nie wpadł, że do groźnych sytuacji dochodzi tam, bo przejście po stronie Witosa jest tak zamaskowane, że idących od strony Gilowej/Słowiczej (itd.) i w drugą stronę po prostu nie widać i warto by było oświetlić je i wyciąć te krzaki dookoła, to bezpieczniej będzie zlikwidować te przejścia, niż narażać pieszych na wejście pod koła.
    Wielokrotnie staję tu po stronie pieszych, ale akurat na Grabskiego to jest przegięcie, żeby te przejścia były tak badziewnie widoczne.
    Co do szerokości jezdni – też kulą w płot, bo gdzieś 1/3 z tej szerokości zajmują pasy rowerowe, więc przestrzeń dostępna dla samochodów nie różni się znacząco od innych miejsc.

    A co do Pogodnej, to tam zawsze z widocznością pieszych jest problem. Tyle, że nie przez źle zaprojektowane przejścia, a przez niewydolną Straż Miejską. Przejechałaby raz dziennie przez kilka miesięcy, pozakładała blokady parkującym przy samych przejściach (albo nawet na przejściach), to może i bezpieczeństwo pieszych by się poprawiło (zresztą podobna uwaga dotyczy większości starszych osiedli Bronowic, aż po Przyjaźni – tam na wysokości przedszkola i XVIII LO ostatnio mało mi bolciarz w prezydenta nie wjechał, jak przyhamowałem przed kompletnie zastawionym przejściem – jak się okazało, słusznie, bo właśnie się kilku nastolatków pomiędzy samochodami przeciskało na przejście).

    • Rolnik spod granicy
      Ocena: 4

      Dokładnie. Likwidacja niektórych przejść dla pieszych spowoduje statystyczny spadek potencjalnych wypadków na tych przejściach do zera czyli jakby nie liczył o 100%. Nie ma doskonalszego rozwiązania na poprawę bezpieczeństwa na przejściach.

      • Ocena: -1

        Może usuńmy pieszych zmiasta? Bo samochodziarze są biedni i nie stać ich na klocki hamulcowe i paliwo.
        Miasto powinna wprowadzać wizję zero na wzór Jaworzna. Jeżeli jest niebezpiecznie dla pieszych to ruch powinien być wyciszany. Miasto jest dla wszystkich a zwłaszcza dla tych najsłabiej chronionych. Jeżeli ktoś tego nie rozumie i jest to kierowca to powinien z miejsca stracić uprawnienia
        Pieszym tzw NURDem jest twoja matka, dziadek, żona, dziecko ma wycieczce ze żłobka lub przedszkola.

    • Ocena: -1

      Samochodoza a miasto inspiracji i radni zajmują straz miejską analizą nagrań z kamer bo jednak pani boi się dziennnikarz robi jej zdjęcia aparatem .

      • Przejedź się po dowolnym holenderskim mieście i policz przejścia dla pieszych. Potem zrób to samo w Lublinie.
        A akurat Holandii nie da się oskarżyć o samochodozę, bo na 1000 mieszkańców ma dużo mniej samochodów niż Polska (w Polsce prawie 600, w Holandii poniżej 500).

  5. Ocena: 5

    Może niech piesi zaczną się rozglądać przed wejściem na pdp tak jak kiedyś uczyli, przed pociąg nie można wchodzić, przed tramwaj też nie można to po co się pchać pod samochód. Pdp jest zlokalizowane na drodze dla samochodów nie odwrotnie – to pieszy ma zachować szczególną ostrożność, to on wchodzi na drogę gdzie jeżdzą samochody.
    Zaraz będzie tu 100 minusów ale taka jest prawda 🙁

    • Ocena: 0

      Napisz ten sam komentarz jak złamiesz nogę albo skręcisz kolano. Lub będziesz stary i niedolężny. Idź to powiedz swojemu dziadkowi i babce.
      Miasto mam być przyjazne dla wszystkich. Zwłaszcza pieszych.

  6. Ocena: 5

    Należy przenieść szkołę do Snopkowa i zagrożenie dla dzieci minie.

  7. … dobre. jest apel radnych i tyle, a prezydent ma rozwiązać problem dużego natężenia ruchu. takich niebezpiecznych miejsc jest mnóstwo i apelujcie do kierujących o patrzenie na drogę a nie w telefonik

    • Popatrz na drogę na Grabskiego, a potem niech ci na przejście przed Pogodną wjedzie dzieciak na hulajce, zza tych krzaków. Powodzenia.
      Albo niech ci ktoś wejdzie prosto pod koła na Pogodnej, zza busa zaparkowanego prawie na przejściu.
      W tamtych miejscach to nie kierujący są problemem, a projekt i niedoświetlenie przejść i parkujący.

      • Ocena: -3

        Dlatego stosuje się artykul 26 pord. A poza tym bandytów drogowych trzeba karać bardzo surowo no ale policja ma inne zadania

  8. Ocena: 2

    Gdyby sobie policja stanęła przy Lidlu tak o 14, to do 17 mieliby cały czas klientów. A to wjazd na skrzyżowanie (Grabskiego/Łabędzia) bez możliwości zjechania i blokowanie ruchu przez brak możliwości skrętu z Grabskiego w lewo w Łabędzią, a to piesi idący jak święte krowy mimo że przejście ze światłami jest kilkadziesiąt metrów dalej…

  9. Ocena: 1

    Najprostsze i najtańsze rozwiązanie to likwidacja przejść dla pieszych.
    Ale niestety nasze społeczeństwo jest za głupie na poprawę bezpieczeństwa.

    • Ilość przejść dla pieszych jest w tym kraju absurdalna, tu się zgodzę.
      W Niemczech, nawet w centrach miast, przejście jest wyjątkiem, a nie regułą.
      A u nas?
      Weźmy Wieniawską za przykład – króciutka (250 metrów), świeżo wyremontowana ulica w centrum miasta.
      Ilość przejść dla pieszych na 250-metrowym odcinku? 4 (z czego dwa z ruchem kierowanym).

      Ale chyba najjaskrawszy przykład „przejściozy” widzę w Świdniku na Wyszyńskiego.
      Tam na odcinku od kościoła po Starostwo jest 10 przejść (z czego część z przejazdami dla rowerów) i tylko jedno z ruchem kierowanym. Średnio jedno co 80 metrów. Albo Nałkowskich/Romera na Wrotkowie – ruchliwa ulica, a od Żeglarskiej po Diamentową przejście co kilkadziesiąt metrów.

      • Ocena: 2

        (((W Niemczech, nawet w centrach miast, przejście jest wyjątkiem, a nie regułą.))) tam pieszy ma pirszenstwo na pasach al tylko w centrum gdzie max predkosc jest 30km/h w pozostalych miejscach tzw brody poziome linie ghdzie peiszy moze przejsc ale nei ma pierszenstwa a w pozozstalych przypadkach sa sygnalizatory na przezjsciach nie ma przejsc bez poza wyjatkiem wq centrum

        • Nie tyle „brody”, co „przejścia sugerowane”, co do reszty zgoda – akurat w Niemczech też się często samochodem poruszam, bo tam bywam i wiem, że tam piesi są dużo bezpieczniejsi niż u nas (zresztą potwierdzają to statystyki).

      • Ocena: -2

        Masz artykul 26 pord. Co to za problem jechać powoli i zachowywać szczególną ostrożność. Ja z tym problemu nie mam najmniejszego. Jeżeli nie radzisz sobie psychicznie w takiej sytuacji nie powinieneś być kierowca. Posiadanie prawa jazdy to nie przywilej ale obowiązki. Nie musisz być kierowcą a takie wypowiedzi publiczne powinno być traktowane jako zrzekniecie się uprawnień

        • Ależ ja sobie radzę, patrzę, zwalniam, przewiduję.
          Nie radzi sobie młody smark z Bolta, który mi ostatnio na Przyjaźni zatrzymał się 3cm za tylnym zderzakiem (przejrzałem potem nagranie z kamerki, bo mam i z tyłu) i jeszcze trąbił.
          Co więcej – z satysfakcją odnotowuje, że tak zachowawczo jak ja jeździ w rejonie przejść dla pieszych coraz więcej osób.
          Tylko gdybym przed tym Boltem, niecały tydzień temu, nie jechał po Przyjaźni, to on by ludzi na przejściu potrącił.

          A szanse na to, że on się czegoś nauczy są zerowe, bo po pierwsze tam tych przejść nas_ane jest co kilkadziesiąt metrów (czekaj, sprawdziłem na mapach – od przedszkola do rozwidlenia łącznie 5 przejść na odcinku 250 metrów, co jest jakimś kuriozum), nikt nie robi nic z zaparkowanymi nieprawidłowo samochodami, które dodatkowo ograniczają widoczność – postaw „na zachodzie” gdzieś auto w niedozwolonym miejscu, przy przejściu dla pieszych, to najpóźniej w pół godziny poczujesz „różnicę w podejściu” i nikt mu nic nie zrobi, nawet jak kogoś na pasach rozjedzie (bo ile będzie trzeźwy, to co najwyżej wyrok w zawiasach dostanie – nawet odebranie uprawnień nie będzie wtedy obligatoryjne, a więc skoro utrzymuje się z przewozu osób, to mu ich nie zabiorą).

  10. NIE MNIEJ JAK 100M

Dodaj komentarz

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia