Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Podróże pociągami będą droższe. PKP Intercity zapowiedziało wzrost cen biletów nawet o 18 proc.

Dokładnie rok temu, w styczniu 2022 roku, PKP Intercity tłumaczyło, że musi dostosować ceny biletów do sytuacji na rynku. W przyszłym tygodniu czeka nas kolejna podwyżka, wyjaśnienia są te same.

Jeszcze w tym miesiącu wzrosną ceny biletów na pociągi PKP Intercity. Przewoźnik poinformował, że wraz z dniem 11 stycznia zaktualizowany zostanie cennik. Wiadomo już, że najbardziej podrożeją przejazdy pociągami kategorii Express Intercity Premium, czyli na trasach obsługiwanych przez składy Pendolino. Średnio za bilet zapłacić trzeba będzie 17,8 proc. więcej niż obecnie.

W przypadku pociągów kategorii EIC, czyli Express Intercity, będzie to 17,4 proc. natomiast bilety na składy TLK oraz IC będą droższe o 11,8 proc. Wyższe ceny będą też dotyczyły m.in. biletów odcinkowych czy też kart Intercity.

Kolejowa spółka wyjaśnia, że jedynie dostosowuje ceny do sytuacji jaka występuje obecnie na rynku przewozów dalekobieżnych. Wpływ na taką decyzję mają zaś mieć wysokość otrzymywanych rachunków za prąd, rosnąca inflacja a także poziom stóp procentowych. Przy czym to właśnie koszt zakupu energii elektrycznej ma być głównym czynnikiem, który doprowadził do wzrostu cen biletów.

Wskazano tu, iż w porównaniu ze styczniem 2021 roku prąd na Towarowej Giełdzie Energii podrożał o 62,18 proc. przedstawiciele PKP Intercity podkreślają jednocześnie, że podwyżka nie zrekompensuje w całości kosztów prowadzenia działalności, a jedynie częściowo je złagodzi.

W przypadku podróży z Lublina do Warszawy obecnie za bilet trzeba zapłacić od 42 do – 43,35 zł. Po podwyżce będzie to 47-48 zł. Bilet do Łodzi zdrożeje z obecnych 69 zł do 77 zł, do Krakowa z 51 do 57 zł a do Rzeszowa z 32,5 do 36,5 zł. Natomiast wyjazd nad morze, pociągiem kursującym do Świnoujścia, będzie kosztowała 117 zł zamiast obecnych 104 zł.

Należy jednak pamiętać, że przewoźnik wskazuje na średnią podwyżkę, dlatego też w przypadku jednych połączeń może być ona niższa, a w innych wyższa. Podane ceny mogą być różne, gdyż PKP IC stosuje dynamiczny system sprzedaży, zgodnie z którym bilety są tym droższe, im wyższa jest frekwencja w pociągu. Do tego na niektórych trasach stosowane są ulgi handlowe. W powyższych przypadkach będzie to najniższa z podwyżek, gdyż z Lublina kursują jedynie pociągi kategorii IC i TLK.

PKP Intercity chwali się jednocześnie rekordową od ponad dekady liczbą podróżnych. W ubiegłym roku z usług przewoźnika skorzystało niemal 59 milionów osób.

(fot. lublin112)
 

 

16 komentarzy

  1. I inwalidzi, i uczniowie, i kombatanci, i z Kartą Dużej Rodziny. I to z twoich podatków! Co masz zamiar z tym zrobić? Podpowiem, że po ew. zmianie władzy te ulgi nie znikną, podobnie jak inflacja.

  2. Szoszo dalej za friko?

Z kraju