Niedziela, 19 maja 202419/05/2024
690 680 960
690 680 960

Do Polski wjechał pierwszy pociąg z Chin po szerokich torach. Przejazd trwał 12 dni

W niedzielę w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS dotarł pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Skład wyruszył 24 grudnia 2019 r. z Xi’an położonego w środkowej części kraju i po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej.

Wczoraj w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, po 12 dniach jazdy, dotarł pierwszy tą trasą pociąg z 45 kontenerami z Chin. Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W „Euroterminalu Sławków” kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych.

– Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.

– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał „Euroterminala Sławków”. To hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Droga pociągu wiodła przez Chiny, Kazachstan, Rosję oraz Ukrainę i wyniosła 9477 km. Miasto, z którego wyruszył pociąg, liczy 13 mln mieszkańców i jest ważnym ośrodkiem gospodarczym, a także dawną stolicą Chin.

Transport towarów koleją z Chin do Polski jest szybszy niż statkiem i tańszy niż samolotem, dlatego rośnie nim zainteresowanie. Kiedy drogą morską kontener do naszego kraju dociera w czasie od 35 do nawet 50 dni to koleją zajmuje to od 11 do 14 dni. Od kilku lat kontenery z Chin docierają przez przejście graniczne Terespol-Brześć. Muszą jednak zostać przeładowane w terminalu w Małaszewicach. W ten sposób obecnie do naszego kraju dociera 20 pociągów tygodniowo. Z tego 75 proc. jedzie dalej, do Europy Zachodniej, reszta zostaje w Polsce. Linia Hutnicza Szerokotorowa chce rozwijać transport towarów z Chin po swoich torach wykorzystując atut, jakim jest brak konieczności przeładunku kontenerów na granicy.

(fot. LHS)

20 komentarzy

  1. Teraz chińskie śmieci szybciej będą w Polsce.

  2. Najlepszy tekst: Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W „Euroterminalu Sławków” kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. A następny: Linia Hutnicza Szerokotorowa chce rozwijać transport towarów z Chin po swoich torach wykorzystując atut, jakim jest brak konieczności przeładunku kontenerów na granicy. To w końcu będą przeladowane czy jest brak konieczności przeładowania i co ma wspólnego terminal w malaszewiczach że to samo się robi przy granicy jak to samo się odbywa co na euroterminalu Sławków. Także to już żadna nowość