Pierwszy asfalt już leży. Mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego w końcu odetchną od ciężarówek (zdjęcia)
18:56 11-11-2019 | Autor: redakcja
Trwają prace związane z budową obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Przyszła droga ekspresowa o długości ok. 9,6 km powstaje po wschodniej stronie miasta. W jej przebiegu zaplanowano dwa węzły. Pierwszy, Tomaszów Północ, znajdzie się na przecięciu z drogą wojewódzką nr 850, drugi, Tomaszów Południe, na włączeniu do przebiegu z drogą krajową nr 17.
Z kolei nad doliną rzeki Sołokiji trasa pobiegnie niemal 300-metrowej długości estakadą. Powstaną również nowe drogi dojazdowe o łącznej długości 13,8 km, którymi będzie się odbywał ruch lokalny. Obwodnica będzie przebiegała przez grunty miejscowości Dąbrowa, Rogóźno Sabaudia, Łaszczówka, Łaszczówka Kolonia i Jeziernia.
Oficjalnie prace rozpoczęły się 17 maja a obecnie zaawansowanie robót wynosi ok. 30 procent. Na niemal połowie długości trasy głównej położono już pierwsze warstwy nawierzchni bitumiczne.
Przebudowano większość sieci energetycznej kolidującej z inwestycją, podobnie jak sieć telekomunikacyjną, wodociągową oraz gazową. Wykonano fundamenty niemal 90 proc. obiektów inżynierskich i obecnie trwają prace przy elementach konstrukcyjnych mostów. Gotowych jest także niemal 90 proc. przepustów i przejść dla zwierząt o konstrukcji żelbetowej lub stalowej. W branży drogowej wykonano ok. 65 proc. prac ziemnych, ok. 30 proc. podbudowy. W kilku miejscach na nasypach pojawiły się warstwy przeciążeniowe, których zadaniem jest skonsolidowanie podłoża.
Mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego, jak też kierowcy korzystający z drogi krajowej nr 17 od lat oczekują na budowę tej trasy. Obecnie cały ruch odbywa się przez centrum Tomaszowa Lubelskiego, co stanowi utrudnienie dla podróżnych oraz stałe zagrożenie dla mieszkańców miasta. Zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie każdej doby przez Tomaszów Lubelski przejeżdża ponad 20 tys. samochodów osobowych i ciężarowych, z czego blisko połowa to ruch tranzytowy. W ciągu ostatnich 10 lat ruch ten wzrósł 1,5 krotnie. Natężenie ruchu pojazdów coraz bardziej niszczy infrastrukturę miasta oraz zabudowę objętą nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie.
Galeria zdjęć
(fot. Krzysztof Nalewajko)
Komentarze wyłączone