Orange wysyłało klientom niechciane SMS-y. Operator ma zapłacić 9 mln złotych kary

Wiadomości SMS, jakie operator wysyłał swoim abonentom sprawiły, że firma ma teraz zapłacić ponad 9 mln złotych kary. Powodem jest brak zgody klientów, na otrzymywanie informacji marketingowych.

Wielomilionową karą dla Orange Polska zakończyła się skarga jednego z klientów. Zgłosił on bowiem do Urzędu Komunikacji Elektronicznej, iż operator przesyła mu za pośrednictwem SMS-ów niezamówione informacje marketingowe. Wszczęte w tej sprawie postępowanie wykazało, że firma rozesłała do swoich abonentów 1 763 334 wiadomości SMS o treści: „Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!” oraz 2 056 851 wiadomości SMS o treści „Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl”.

Tymczasem przepisy zakazują stosowania tego typu marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik telefonu uprzednio wyraził na to zgodę. Firma Orange nie potrafiła przedstawić dowodów na to, że posiada utrwalone zgody udzielone przez swoich abonentów i użytkowników na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym, wysyłanych przy użyciu automatycznych systemów wywołujących.

– Bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony prywatności i związanych z tym praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Jednocześnie skala procederu była znaczna, gdyż objęła łącznie 3 820 185 numerów telefonów abonentów lub użytkowników końcowych – wyjaśnia Marcin Cichy prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W wyniku tego na Orange została nałożona kara w wysokości 9,1 mln złotych. Kara miała być znacznie wyższa, jednak firma podjęła działania zmierzające do zadośćuczynienia abonentom i użytkownikom bezprawnego rozsyłania wiadomości. Przyznano im specjalne bonusy w postaci pakietów danych. Prezes UKE wziął również pod uwagę starania Orange Polska mające na celu dotarcie do adresatów uprzednio wysłanych wiadomości SMS, a w szczególności fakt, że informacja o bonusie została zatytułowana jako „Ważna informacja dla Klientów”, aby zapewnić jej odpowiednią zauważalność na stronie internetowej spółki.

(fot. pixabay.com)

11 komentarzy

  1. No cóż, mamy XXI wiek. Haki na sprzedaż? Nie jestem ani „za”, ani „przeciw”. Myślę że wiele innych firm w o wiele gorszy sposób postępuje. Przytoczone treści wiadomości nie wskazują na próby oszustwa – są konkrety, kwoty, terminy… No ale mamy jeszcze prawo. Dobrze że jest, bo klienci powinni i muszą wiedzieć co im się należy i co wolno operatorowi, jednak tu prośba do klientów i operatora – pamiętajcie że po drugiej stronie słuchawki są LUDZIE i gdy dzwonicie z „reklamacją” (najczęściej niezasadną) to kultura obowiązuje (!), a do pracodawcy… hmm… wolałbym 9,1 miliona zobaczyć na kontach pracowników, a gwarantuję że sprzedaż tych usług wzrosłaby diametralnie.
    Bez szumu medialnego, z korzyścią dla wszystkich trzech stron.

    • Jesteś z Orange? Bo to pracownicy tworzą to dno w tej firmie, ale kasę to przytulić to jak najbardziej.

  2. No zapewne orange jest zalamany taką „karą ” …jak każdy taki „moloch ” …klienci zaplacą jak zawsze i jak zwykle nawet sie nie zorientują

  3. Droga Redakcjo Lublin112.pl !

    Macie złe informacje. Pracuję w Orange Polska i nic takiego nie miało miejsca. Ktoś najwyraźniej was oszukuje. Zgody na marketing bespośredni wyraża się wtedy gdy ktoś spisuje umowę z Orange. Dotyczy to wszystkich użytkowników sieci Orange. Także ktoś wprowadza was w błąd.

  4. Korpo i ich manipulacje . Szkoda mi tych ludzi pracujących w takich firmach . Nawet nie mają tej świadomości że codziennie firma pierze im mózgi , uszczęśliwiając ich w możliwość robieniu kariery .

  5. Play i plus tez wysyła takie smsy.

  6. coraz dostawałam takie reklamy od orange i mnóstwo telefonów z różnymi propozycjami typu kupno laptopa, nowego smartfona, bodź poszerzenia usług…mimo, ze zaznaczałam, ze nie chcę żadnej…czekałam tylko jak sie mogę od nich uwolnić, bo zasięg fatalny, a połączenie przerywane co kilka minut…a pakiet niby bez ograniczeń…od komórek sie uwolniłam…ale niestety stacjonarny i neostrada mi zostały…a tu mi dzwoni paniusia i twierdzi, ze pod koniec listopada kończy się umowa??? na dodatek mówiła bardzo cicho…może liczyła na to, ze dla świętego spokoju powiem, ze przedłużam umowę…rozłączyłam sie i dzisiaj byłam w salonie…okazało sie, ze koniec umowy pod koniec czerwca!!!!!!!!naciągacze

  7. Orange najbardziej akty-klientcka firma w Polsce. Agresywna polityka jak zrobić kogoś w ch. Przykłady z własnych doświadczeń i od znajomych.

  8. Właścicielka używanej prezerwatywy

    Ja za to, że nie zapłaciłem 11,30 Zł. jako kaucję dla Allegro trafiłem do biura egzekucji długów Nestia, przez dwa tygodnie dostałem od nich ponad sto SMS z ponagleniem. A tu ZONK !, weszła ustawa i… skończyło się. Do dziś nie dostali grosza i… nie dostaną hieny.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.8706zł -0.57%
    • GBP 5.0472zł 0.04%
    • EUR 4.5869zł 0.01%
    • CHF 4.2802zł -0.02%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
    Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
    99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
    W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
    W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Spektakl słowno – muzyczny „Nasz papież” w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim
    Targi marki Festool w Lublinie. Przedstawią rozwiązania dla branży stolarskiej i budowlanej
    Nabór do drużyny cheerleaderek – Perełki Tytanów
    „Obieraczki kapuściane” w Muzeum Wsi Lubelskiej
    Uroczyste obchody 81 rocznicy masowego mordu w Szczuczkach