Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

O budowę drogi z Chełma do granicy z Ukrainą walczy 12 firm. Kontrakt jest wart ponad miliard złotych

Sporym zainteresowaniem firm z branży drogowej cieszy się przetarg na budowę kolejnego odcinka trasy S12. Wykonawcę poznamy w przyszłym roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła przyjmowanie ofert w postępowaniu dotyczącym zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S12 od Chełma do granicy z Ukrainą. Jest to 23 kilometry trasy, która zaczynać się będzie w miejscowości Srebrzyszcze, na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 12.

Dalej biec ona będzie po jej południowej stronie, jednak w znacznej odległości. Drogowcy ominąć musieli bowiem torfowisko z unikalną florą i fauną czyli rezerwat przyrody Roskosz. Następnie za Teosinem ekspresówka przekroczy linię kolejową nr 7 relacji Warszawa – Dorohusk.

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowanych jest 16 wiaduktów, 59 przejść dla zwierząt oraz węzeł drogowy Dorohusk. W miejscowości Teosin powstaną też Miejsca Obsługi Podróżnych.

Na zrealizowanie tego odcinka trasy S12 zarezerwowano ponad 1,3 mld złotych. O kontrakt stara się 12 firm, z czego 10 złożyło oferty mieszczące się w budżecie. Najtańsza z nich wpłynęła od Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor i opiewa na równy miliard złotych.

Konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal, Polbud-Pomorze, Mosty Łódź i Antex II wyceniło zadanie na 1,079 mld zł, Stecol Corporation na 1,080 mld zł, Mota-Engil za swoje prace chce 1,217 mld zł, Budimex 1,228 mld zł, PORR 1,240 mld zł a Strabag 1,248 mld zł.

Kolejne oferty złożyły: Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret – 1,250 mld zł, Mostostal Warszawa 1,272 mld zł, Aldesa Construcciones – 1,308 mld zł, Polaqua – 1,399 mld zł oraz konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud – 1,416 mld zł.

Należy zaznaczyć, że zadaniem wykonawcy będzie nie tylko budowa drogi. Wcześniej musi ją również zaprojektować, jak też uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz pozwolenie na jej użytkowanie.

Jak wyjaśnia Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA, teraz oferty przejdą ocenę. Wszystko dlatego, że cena to tyko 60 proc. z kryteriów, jakie są brane pod uwagę. Ważne jest również przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat na niektóre elementy trasy. Mowa tu o ekranach akustycznych wraz z ich posadowieniem, instalacjach zasilających, konstrukcjach wsporczych a także obiektach mostowych wraz ich z wyposażeniem.

– Wszyscy oferenci zadeklarowali przedłużenie okresów gwarancji jakości w tych kryteriach. Wyłonienie najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę trasy planujemy w przyszłym roku – mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.

Jeżeli chodzi o pozostałe odcinki drogi ekspresowej S12, to obecnie trwają przetargi na budowę trasy od Piask do Dorohuczy i od Dorohuczy do Chełma. Otwarcie ofert planowane jest jeszcze w tym roku. Jednak z uwagi na odkrycie w rejonie planowanego węzła Dorochucza zakopanych pod ziemią odpadów przemysłowych, wprowadzono zostały zmiany. Oba odcinki uległy skróceniu, a na ich połączeniu stworzono trzeci odcinek o długości ok. 5,7 km.

– Podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia z sąsiednimi odcinkami – dodaje Łukasz Minkiewicz.

W przypadku obwodnicy Chełma, wykonawca złożył już do Urzędu Wojewódzkiego wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Jej uzyskanie umożliwi rozpoczęcie robót w terenie.

(fot. GDDKiA/zdjęcie ilustracyjne)

9 komentarzy

  1. Tyle ludzi i materiały za 1mld złotych…. A to tylko połowa tego co idzie ROCZNIE na dotacje do TVPis….

    • włącz se „wstajesz i łżesz” tam gufno prawda całą dobę

    • Nawet nie wiesz ile razy więcej idzie do kościoła zabierane konkordatem :/

      • I pomyśleć, że politycy od lat obiecują rozwiązać ten łupieżczy Konkordat (i próżniaczy Senat), ale ja dojdą do władzy ładują kasiorkę i jeszcze całują po tłustych łapkach, za to że cołaskabiorcy łaskawie wzięli.

  2. Mam nadzieję że będzie podwyżka i na TVP będzie szło 4 mld.

    • Studętkom jezdem, to se tak myślem, że;

      Proponuje inny podział: 1 miliard na tą drogę (Przecież „siostry” i „bracia” muszą mieć wygodę w spie…laniu), 2 miliardy na TVP (bo nie tylko kłamią, ale „misje” niosą, i 1 miliard dla 35 tysięcy cołaskabiorców, żeby nie narzekali że katolicy w Polsce są prześladowani.

  3. Jak by w TVP kłamali już by Pełowskie chamy do sądu poleciały.

  4. Skoro zachód nam niszczy czytaj Niemcy to dlaczego przetargu z ręki nie otrzyma wyłącznie polska firma z polskim kapitałem. W każdej firmie i tak pracują Polacy. Tylko zyski idą na zachód zamiast zostać na rozwój polskich firm. Święto dzisiaj a minister rozdawać chce kasę okupantom?

Z kraju