Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

MPK Lublin testuje autobus hybrydowy. Będzie okazja, aby nim podróżować (zdjęcia)

Do Lublina na testy trafił autobus hybrydowy marki Mercedes Citaro G. Pojazd będzie jeździł po ulicach Lublina do 18 lutego 2020 r.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie do 18 lutego będzie testowało autobus hybrydowy marki Mercedes Citaro G. Pojazd, który trafił do Lublina wyprodukowany został w 2019 r. Egzemplarz ten był wcześniej testowany m.in. w Krakowie i Łodzi. Dziś autobus jeździ na linii nr 31, natomiast w czwartek będzie można go spotkać na linii nr 26.

Autobus mieści 135 pasażerów (41 na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących). Pojazd ma 18 metrów długości, jest niskopodłogowy, w pełni klimatyzowany, wyposażony w monitoring i głosową zapowiedź przystanków. Autobus spełnia normę emisji spalin Euro 6. Podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro G Hybrid, jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów.

– Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą „superkondensatorów”. Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro G Hybrid wykorzystuje ją, przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa, wydłużając jednocześnie żywotność silnika – wyjaśnia Weronika Opasiak rzecznik prasowy MPK Lublin.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększenia sprawności w nowym Citaro G Hybrid jest także montowany seryjnie nowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który również pomaga zaoszczędzić paliwo. W testowanym autobusie bardzo duży nacisk po raz kolejny postawiono na bezpieczeństwo. Udoskonalona konstrukcja nadwozia w jeszcze lepszym stopniu chroni pasażerów w razie uderzenia bocznego.

W autobusie tym został także zastosowany asystent kierowcy, system „Preventive Brake Assist”, wspomagający kierowcę, gdy zajdzie taka konieczność. Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich. Jego zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu.

Kolejnym, innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie poprawy bezpieczeństwa jest system „Sideguard Assist”, wspomagający kierowcę podczas skręcania. Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi cyklistami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi.

MPK Lublin testuje autobus hybrydowy. Będzie okazja, aby nim podróżować (zdjęcia)

MPK Lublin testuje autobus hybrydowy. Będzie okazja, aby nim podróżować (zdjęcia)

MPK Lublin testuje autobus hybrydowy. Będzie okazja, aby nim podróżować (zdjęcia)

MPK Lublin testuje autobus hybrydowy. Będzie okazja, aby nim podróżować (zdjęcia)

MPK Lublin testuje autobus hybrydowy. Będzie okazja, aby nim podróżować (zdjęcia)

(fot. Marek Szadkowski, MPK Lublin)

14 komentarzy

  1. A młotkiem i przecinakiem da się naprawić ?? Bo jak nie, to taka zabawka nie dla nas.

Z kraju