Wtorek, 27 lutego 202427/02/2024
690 680 960
690 680 960

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Trwająca budowa Dworca Metropolitalnego, zakończenie inwestycji węzłów przesiadkowych, budowa i remonty ulic oraz chodników, a do tego zadania drogowe w ramach Budżetu Obywatelskiego. Tak prezentuje się bilans inwestycji drogowych w mijającym 2022 roku, a ich wartość to blisko 85 mln zł.

– Mimo potrzeby szukania oszczędności i konieczności weryfikacji planów inwestycyjnych, udało się nam sfinalizować większość projektów transportowych i drogowych zaplanowanych na 2022 rok. Poza kluczową budową Dworca Metropolitalnego wraz z przyległym układem komunikacyjnym, skupiliśmy się też na nowych drogach i modernizacji ulic na osiedlach. Poprawiliśmy stan jezdni i chodników, odpowiadając tym samym zarówno na oczekiwania kierowców, jak i pieszych. Ubiegły rok to także realizacja pomysłów mieszkańców w zakresie infrastruktury drogowej, zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego. Inwestycje realizowaliśmy mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym, wzrostem cen usług i materiałów oraz problemów z ich dostępnością – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Dworzec Metropolitalny

W trakcie budowy jest trzykondygnacyjny budynek Dworca Metropolitalnego wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym o powierzchni około 7,5 tys.m2 dla 174 samochodów. Prace obejmują również modernizacje ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Część zadań drogowych, wchodzących w skład projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, już zakończono. W drugiej połowie września udostępniono do ruchu rondo przy Targach Lublin oraz drogi dojazdowe do ul. Dworcowej od strony ul. Lubelskiego Lipca ’80 wraz z wiaduktem i od strony al. Piłsudskiego, łącznie z przyległymi ciągami pieszo-rowerowymi. Zakończyły się również odbiory ul. Krochmalnej wraz z parkingami i uzyskano pozwolenie na użytkowanie. W ramach rozbudowy tej ulicy powstały tam 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego ponad 180 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

Budowa węzłów przesiadkowych

W ramach budowy węzłów przesiadkowych dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, obiekty z parkingami dla samochodów, infrastrukturą dla rowerzystów oraz do obsługi komunikacji miejskiej powstały w rejonie ulic: Żeglarskiej, Franczaka „Lalka”, al. Kraśnickiej, Granitowej, Zbożowej, Osmolickiej oraz Abramowickiej. Wartość projektu to około 43 mln zł, z czego ponad 33 mln zł stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej. Ponadto, w rejonie istniejącej pętli przy skrzyżowaniu ul. Droga Męczenników Majdanka i Grenadierów powstał Park&Ride dla 44 pojazdów. Przebudowę przeszedł również odcinek ul. Grenadierów na długości projektowanego parkingu. Za budowę i modernizację przystanków oraz węzłów przesiadkowych Miasto zostało laureatem konkursu Top Inwestycje Komunalne 2022. W przyszłym roku projekt dopełni realizowana przebudowa mostu na rzece Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej. Wartość prac wynosi około 37 mln zł. Inwestycja to komponent projektu unijnego, dzięki czemu 31,5 mln zł stanowią środki europejskie.

Zadania drogowe w dzielnicach

Ponadto, w trakcie roku wykonano wiele ważnych dla mieszkańców zadań drogowych w dzielnicach. Zakończono przebudowę ul. Kawaleryjskiej na odcinku od ul. Rycerskiej do wjazdu w ul. Armii Krajowej. Z kolei w ramach inicjatywy lokalnej powstały ulice Leszka i Ziemowita oraz sięgacz ul. Wygon. Dodatkowo, w listopadzie zakończyła się realizacja pierwszej części inwestycji dofinansowanej ze środków Programu Inwestycji Strategicznych – budowa odcinków ulic: Oczki, Wapowskiego, Brata Alberta wraz z Kuncewiczowej oraz drogi pomiędzy ulicami Milenijną i Szeligowskiego. Koszt inwestycji wyniósł około 5 mln zł.

Nowe drogi powstają również w dzielnicach Szerokie oraz Sławin. Tam trwa budowa ulic Bliskiej oraz Skowronkowej. Inwestycja o wartości ponad 42,5 mln zł zakończy się w styczniu 2024 r. We współpracy z mieszkańcami budowana jest ul. Siewierzan. W trakcie jest również budowa dróg gminnych 023D i 022D w rejonie ulic: Turystycznej i Hajdowskiej. Miasto podpisało również umowy na rozbudowę ul. Raszyńskiej o wartości ponad 9,3 mln zł oraz przebudowę ul. Popiełuszki za 4,7 mln zł. Ważne inwestycje rozpoczęły się także w dzielnicy Felin. W listopadzie podpisano umowę na przebudowę zbiegu al. Witosa z ul. Doświadczalną. Ponadto, trwają prace projektowe nad nową sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ulic: Franczaka „Lalka”, Skalskiego i Jagiellończyka. Koszt obu zadań to ponad 13,6 mln zł.

Nowe chodniki

Poza nowymi drogami zbudowano również chodniki. Nowe ciągi piesze powstały w ponad 20 lokalizacjach, m.in.: od Krężnickiej do Pszczelej, Grabskiego, Strzeszewskiego, Poturzyńskiej, Franczaka „Lalka”, Orzechowej, od Strumykowej do Wądolnej, Wapowskiego, od Łęczyńskiej w kierunku Krzemionki, Sławinkowskiej, Boczna Mełgiewskiej, Krzemionki wraz z utworzeniem przejścia dla pieszych, Gospodarczej, Głębokiej oraz Domeyki i Samsonowicza.

Budowa oświetlenia

Istotną inwestycją była również budowa oświetlania. W około 20 lokalizacjach (m.in. przy ulicach: Wądolnej, Bazylianówka i Magnoliowej, Lazurowej, Skubiszewskiego, Dożynkowej, Franczaka „Lalka”, Gospodarczej, Hutniczej, Kresowej, Montażowej, Motorowej i Maszynowej, Krwawicza, Hajdowskiej, Zadębie, Jarmarcznej) zamontowano łącznie 130 latarni. Doświetlono również przejścia dla pieszych przy ul. Sławinkowskiej oraz Głębokiej, jak również schody terenowe przy Altanowej, Nadbystrzyckiej i Wyżynnej. Koszt zaprojektowania i budowy nowego oświetlenia to ponad 1,9 mln zł.

Infrastruktura dla rowerzystów

Powstała również nowa infrastruktura dla rowerzystów m.in.: w rejonie Areny Lublin, w pasie drogowym ul. Józefa Franczaka „Lalka” od ul. Doświadczalnej do działki 1/5, od ul. Berylowej do ul. Onyksowej, przy al. Solidarności (pomiędzy wjazdem do stacji obsługi PZM a ul. Prusa), między ul. Jagiełły a ul. Zygmunta Augusta. Zadania drogowe dotyczyły również budowy nowych parkingów przy ulicach: Kiepury, Lawinowej, Młodej Polski, Lipińskiego, Harnasie, Sokolej, Konstantynów, Wapowskiego, Grabskiego w pobliżu SP nr 33 oraz Gospodarczej przy budynku dworca.

Naprawy i remonty 

Zrealizowano także remonty oraz częściowe naprawy jezdni i ciągów pieszych. Objęły one ponad 40 ulic (m.in.: Junoszy, Mackiewicza, Wiejska, Rymwida, Furmańska, Perłowa, Zadębie, Dojazdowa, Jarmarczna, Wyżynna, Żywiecka, Beskidzka, Ziemiańska i Kosynierów, Dereniowa, Dębowa, Grodzickiego, Lipeckiego, Rudnicka, Trześniowska, Węglinek, Samsonowicza, Nałkowskich, Grabowskiego, Stary Gaj), a wymiana nawierzchni chodników dotyczyła ponad 20 lokalizacji (m.in.: Lubartowskiej, 1 Maja, Kochanowskiego, Kwiatowej, Batalionów Chłopskich, Elektrycznej, Kosmonautów, Dolnej Panny Marii, Chrobrego, Chmielewskiego, Wileńska, Janowska, Rymwida, Magnoliowa, Hiacyntowa).

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

Miasto Lublin podsumowało rok pod względem inwestycji drogowych (zdjęcia)

(fot. UM Lublin\lublin112.pl)

15 komentarzy

  1. a gdzie na Janowskiej jest nowy chodnik albo asfalt? bo nie kojarzę

  2. Fotka nr 2, Ile tych rur tam jest na tej krzyżówce więcej sie nie dało ? 🙂

  3. --------------------

    w obecym jeszcze 2022 roku miała być wyremontowana Unii Lubelskiej i MOST przy GALI
    i co ?
    nie ma tego nawet w perspektywie na 2023

  4. wczoraj to inwestowali w ulicę chemiczną,
    asfalt z worka i butem ugniatali

  5. Te ścieżki rowerowe wprowadziły jedynie chaos na ulicach Lublina. O sensie węzłów przesiadkowych nie ma co dyskutować bo każdy trzeźwo myślący człowiek wie że potrzebne są tutaj niczym psu piąta nogą, taka z Lublina metropolia jak ze mnie baletnica. Może ktoś kto lubi marnować czas na jazdę MPK, pasjonat komunikacji miejskiej lub głupek bedzie z tego korzystał, ale większość myślę jednak ceni swój czas.

    • Drogi rowerowe nie wprowadziły żadnego chaosu, ale z pewnoscią jazda samochodem po mieście wymaga dużo więcej uwagi niż wcześniej gdy nie było DDR i piesi nie mieli bezdyskusyjnego pierwszeństwa. A węzły przesiadkowe nabiorą sensu może i Ty go znajdziesz gdy miasto odważy się w końcu na wprowadzenie strefy czystego transportu, gdy miasto znacznie powiększy strefę parkowania podnosząc też ceny za parkowanie i wreszcie kiedy SM i Policja zacznie masowo karać za nieprawidłowe parkowanie.

      • W czasach kiedy jeździłem z samym sobą jedynie do szkoły i spowrotem, potem do pracy i spowrotem, takie coś miałoby sens. Teraz mam w ciągu dnia wiele innych spraw w mieście i nie wyobrażam sobie zostawiać auta na parkingu i tłuc się wszędzie MPK, bo nie wystarczy mi czasu na życie. Doba ma tylko 24 godziny z czego 8 spędzam w pracy. Lublin to mała dziura a nie Warszawa, da się go objechać w 20 minut, więc robienie takich węzłów z parkingami mija się z celem i pachnie megalomanią. No chyba że ktoś usilnie chce w sposób sztuczny wprowadzić problem którego to miasto nie ma i obciążyć ludzi nowymi opłatami żeby na siłę pozbyli się samochodu.

        • „Gj” a może jesteś za głupi aby to zrozumieć? 🙂

          • Chcesz to sobie jeździj mpkiem ale nie uszczęśliwiaj tym przywilejem wszystkich dookoła ty „madry” człowieku co tak dobrze to rozumiesz.

  6. Czy ktoś z urzędników zaglądał w ostatnich latach na Zana a szczególnie odcinek między Filaretów a Nadbystrzycką ? Przecież tam idzie koło urwać, wstyd taka duża ulica a wygląda gorzej jak ulice na zrujnowanej przez wojnę Ukrainie.

    • Ale po co???
      Dla nich ważniejszy jest sponsoring prywatnego klubu i wybudowanie mu stadionu za państwową kasę , niż poprawa ulic i innych rzeczy, które mają służyć całemu społeczeństwu….

  7. hahahha oni dziury na Północnej już 3 lata nie umieją poprawnie załatać !!! Grafa,Żana,Głęboka,Kraśnicka o zgrozo kunickiego,Sikorskiego,Unii Lubelskiej,i wiele wiele innych ulic to tragedia i zbrodnia na tle ulic w Polsce !!!

  8. Tam gdzie PO to złodziejstwo i dno (1/2 cytat)!

Z kraju

Polityka i społeczeństwo