Środa, 29 maja 202429/05/2024
690 680 960
690 680 960

Kraina Lessowych Wąwozów i miasto Lublin z zaszczytnym tytułem „Polskie Marki Turystyczne”

Spośród 117 kandydatur z całego kraju wybrano pięć, które otrzymały zaszczytny tytuł „Polskie Marki Turystyczne”. Wśród nich są dwa miejsca znajdujące się w naszym regionie. Dzięki temu, będą one promowane w sposób aktywny, nowoczesny i innowacyjny, aby zachęcić turystów z Polski jak i z zagranicy, do ich odwiedzenia.

W poniedziałek, 16 września 2019 roku w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbyło się wręczenie tytułów w ramach projektu „Polskie Marki Turystyczne”. Celem tego projektu jest wsparcie tworzenia tzw. regionów turystycznych, których marka, wysoka jakość świadczonych usług oraz spójny marketing mają zachęcać do ich odwiedzenia przez turystów zarówno z Polski, jak też z zagranicy. Szczególny nacisk położona na to, aby informacje na temat danego miejsca były wiarygodne, zaś turysta mógł sprawnie zorganizować swoją podróż korzystając z atrakcji i usług zgrupowanych w ramach obszaru wizerunkowego danej marki.

W ramach projektu będą też tworzone warunki dla kooperacji organizacji turystycznych, samorządów i podmiotów branży turystycznej, co powinno zaowocować profesjonalizacją zarządzania turystyką na poziomie lokalnym. Celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której graniczące, a często nawet konkurujące ze sobą gminy czy lokalne organizacje turystyczne rozpoczną współpracę przy tworzeniu wspólnej oferty turystycznej pod jednym, dużo mocniejszym wizerunkowo szyldem i w ramach jednego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie i promowanie danej marki.

We wczorajszym wydarzeniu uczestniczyli m.in. Minister Sportu i Turystyki Witold Bańka, Sekretarz Stanu w MSiT Anna Krupka oraz Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk. Najlepsi zarządcy marek turystycznych, którzy zgłosili się do udziału w projekcie, otrzymali tytuł: „Polska Marka Turystyczna”. Oznacza to, że spełniają wytyczne w zakresie dobrych praktyk zarządzania i promocji marką turystyczną. Z kolei uczestnicy, którzy pretendują do tytułu „Polskiej Marki Turystycznej” zostali wyróżnieni tytułem „Polska Marka Turystyczna – kandydat”.

Tytuł „Polska Marka Turystyczna” otrzymały: Kraina Lessowych Wąwozów, miasto Lublin, a także Marka Beskidy, Śląsk Cieszyński i Toruń. Jak podkreślali organizatorzy, obejmująca obszar położony w zachodniej części województwa lubelskiego Kraina Lessowych Wąwozów nawiązuje do największego w Europie skupiska lessowych wąwozów. Ponad połowę Krainy obejmuje Kazimierski Park Krajobrazowy wraz z otuliną. Do ważnych potencjałów marki należą walory, atrakcje i infrastruktura umożliwiające rozwój turystyki zdrowotnej.

Uzdrowiska mogą się pochwalić krystalicznie czystymi wodami leczniczymi z wapienno-żelaznych źródeł, wykorzystywanych m.in. w kuracji pitnej. Kraina Lessowych Wąwozów posiada także ogromny potencjał w zakresie rozwoju agroturystyki. Na jej obszarze znajdują się nie tylko klasyczne gospodarstwa agroturystyczne, ale również kwatery zlokalizowane na wsi, w nieczynnych już gospodarstwach rolnych. Ważnym elementem potencjału gospodarstw jest kuchnia oparta na lokalnych produktach. Można skosztować najróżniejsze smaki klusek i pierogów, m.in. z nadzieniem z karpia, bobu, kaszy czy sera.

Z kolei Lublin to przepiękne miasto o urozmaiconej rzeźbie terenu, z licznymi wąwozami, dolinami i wzgórzami. Miasto zachwyca siedmiowiekową historią opowiadaną przez muzea, zabytki, tradycyjne smaki oraz legendy. Zwiedzanie warto rozpocząć od spaceru po Starym Mieście i podążać szlakiem historycznego bogactwa, wielokulturowych korzeni, a także wciąż żywych tradycji okresu jagiellońskiego i diaspory żydowskiej. Lublin nie bez powodu nazywany jest miastem inspiracji – jest niewątpliwie najważniejszym ośrodkiem życia kulturalnego we wschodniej Polsce. Leżący na granicy Unii Europejskiej i wschodniej Europy od lat jest miejscem cieszących się renomą międzynarodowych festiwali i projektów artystycznych. Wydarzenia te ściągają do miasta znanych artystów z całego świata i przemieniają ulice w barwny, wielokulturowy tłum mówiący różnymi językami świata.

Tytuł „Polska Marka Turystyczna – kandydat” otrzymały zaś: Zamość, Jura Krakowsko-Częstochowska, Mazury Zachodnie, Puszcza Białowieska, Szlak wokół Tatr oraz Ziemia Świętego Krzyża. Wyróżnieni tytułem „Polska Marka Turystyczna” będą mogli korzystać ze wsparcia w prowadzeniu działań promocyjnych, m.in. z obniżonego kosztu udziału w branżowych targach w kraju i za granicą oraz w wystawach i wydarzeniach promocyjnych, produkcji materiałów promocyjnych, organizacji podróży studyjnych dla przedsiębiorców i potencjalnych kontrahentów oraz dziennikarzy. Z założenia „Polska Marka Turystyczna” ma stać się prestiżowym certyfikatem oznaczającym jakość, atrakcyjność i niezawodność, a turyści będą brać go pod uwagę przy planowaniu swoich podróży.

Tworzenie tzw. regionów turystycznych czy kompleksowych szlaków turystycznych z silną marką, będącą swego rodzaju parasolem marketingowym dla usługodawców z danego obszaru, jest z powodzeniem stosowane w wielu krajach (m.in. Austria, Niemcy, Szwajcaria). Polska chce czerpać z dobrych praktyk w tym obszarze. Zwiększenie atrakcyjności regionów turystycznych ma zachęcić turystów do wydłużenia czasu pobytu.

– Polskie Marki Turystyczne to projekt, który ma popularyzować w Polsce turystykę zrównoważoną i zadbać o rozwój obszarów, które są prawdziwymi perłami na mapie Polski. Mogą one swoim pięknem i atrakcyjnością zainteresować nie tylko naszych rodaków, ale również coraz liczniejszą grupę zagranicznych turystów. POT zapewni głównym laureatom kampanię promocyjną na rynku krajowym i zagranicznym. Wykorzystamy do promocji tych obszarów m.in. targi turystyczne, zaprosimy tam dziennikarzy i blogerów oraz zorganizujemy dla ich zarządców warsztaty marketingowe. Zwycięzcy mogą także liczyć na promocję na narodowym portalu turystycznym i w social mediach POT – powiedział Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk.

(fot. MSiT)

4 komentarze

  1. Wspaniale ! Bedzie kolejny pretekst aby nie inwestować w lubelskie, po co nam zakłady pracy i infrastruktura. Dzika natura i modły na kolanach do Boga nam wystarczy.

  2. A w Kazimierzu Dolnym zabetonują Wąwóz Czarny. O ile już tego nie zrobili. Czy Redakcja o tym pisała?

    • Podobno mają rozdawać zainteresowanym po kawałku i przenosić pod wejście do domu. To czym się zachwycamy, nie chcemy mieć u siebie pod żadnym pozorem. Kto chciałby chodzić po błocie do sklepu? Powinni rozebrać schodki na Górę Trzech Krzyży.

Wiadomości z info112