Poniedziałek, 04 marca 202404/03/2024
690 680 960
690 680 960

Dziesięć firm chce budować drogę ekspresową z Dorohuczy do Chełma. Decydująca będzie cena

Nie powinno być żadnych problemów z rozstrzygnięciem przetargu na budowę kolejnych 22 kilometrów drogi ekspresowej w naszym regionie. Zainteresowanych jest sporo, większość ofert mieści się w założonym budżecie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła przyjmowanie ofert od firm zainteresowanych budową kolejnego odcinka drogi ekspresowej w naszym regionie. Chodzi o ponad 22-kilometry trasy S12 między przyszłym węzłem Dorohucza a Chełmem. Dokładnie początek zaplanowany został w miejscowości Chojno Nowe Drugie, dalej ekspresówka przebiegać ma nowym śladem wzdłuż obecnej drogi krajowej. Połączy się z obwodnicą Chełma na węźle Chełm Zachód.

W ramach inwestycji powstać ma m.in. most, 14 wiaduktów oraz cztery przejścia dla dużych i średnich zwierząt. Do tego dochodzi para Miejsc Obsługi Podróżnych w Stołpiu i węzeł drogowy Siedliszcze. Oczywiście trasa będzie taka sama jak te, z których już korzystają kierowcy. Ma mieć dwie jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.

Budową trasy zainteresowanych jest dziesięć firm. Złożone przez nie oferty będą oceniane pod względem trzech kryteriów. Do 60 pkt. ma być przyznawane za zaproponowaną cenę, kolejne 20 za przedłużenie o 5 lat okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem a także na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, oraz również 20 za przedłużenie o 5 lat okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem. Wiadomo już jednak, że decydująca będzie cena, gdyż przedłużenie gwarancji zadeklarowali wszyscy oferenci.

GDDiK przeznaczyło na realizację tej inwestycji 957,6 mln złotych, osiem ofert mieści się w tym budżecie. Najtańsza opiewa na nieco ponad 760 mln zł i została złożona przez Stecol Corporation. Konsorcjum Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal, Mosty Łódź i Antex II wyceniło swoje prace na blisko 780 mln zł a konsorcjum Kobylarnia i Mirbud na 817,9 mln zł. Oferta Budimexu wynosi 835,8 mln zł, Porr 836,1 mln zł, Strabagu 850,7 mln zł, Mota-Engil 866,3 mln zł a Mostostalu Warszawa 933,7 mln zł. Poza budżetem znalazły się oferty Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor oraz Aldesa Construcciones. Pierwsza wynosi 961,5 mln zł a druga 1,036 mld zł. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w przyszłym roku. 

Jeżeli chodzi o pozostałe odcinki liczącej ok. 75 km trasy między końcem obwodnicy Piask a przejściem granicznym w Dorohusku, to trwa wybór wykonawców również dla odcinków Piaski – Dorohucza i Chełm – Dorohusk. W przypadku obwodnicy Chełma drogowcy oczekują na wydanie decyzji ZRID przez wojewodę, co pozwoli wykonawcy na rozpoczęcie robót w terenie. Najgorsza sytuacja występuje w miejscu, gdzie zaplanowany został węzeł Dorohucza. W trakcie badań geologicznych okazało się, że znajduje się tam składowisko odpadów dawnej odlewni Ursus. Dlatego też zapadła decyzja o wyłączeniu fragmentu o długości ok. 5,7 km między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe. Tam opracowany zostanie nowy wariant przebiegu trasy, co pozwoli na ominięcie składowiska.

(fot. GDDKiA/zdjęcie ilustracyjne)

 

4 komentarze

  1. jedna firma powinna dostać bana na inwestycje w Polsce

  2. Nie wazni kto i za ile byle ukrainska firma byla

  3. super oby zaczeli jak najszybciej

  4. ten Stecol Corporation to jakieś chińskie badziewie?

Z kraju

Polityka i społeczeństwo