Sobota, 20 lipca 202420/07/2024
690 680 960
690 680 960

Będą kolejne odcinki dróg ekspresowych w regionie, a także odcinek autostrady (zdjęcia, wideo)

Obecna sieć tras ekspresowych w woj. lubelskim ciągle się zwiększa i liczy już ok. 230 km. W trybie Projektuj i buduj GDDKiA realizuje kolejnych 13 odcinków dróg o łącznej długości niespełna 220 km.

Obecnie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. powstaje obwodnica Chełma w ciągu drogi S12, a na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu S19 dobudowywana jest druga jezdnia. Z kolei dla 11 odcinków dróg S12, S17 i S19 GDDKiA złożyła wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po wydaniu tych decyzji będą mogły rozpocząć się prace budowlane.

75 km drogi S12

Budowę 75-kilometrowego fragmentu trasy podzielono na cztery odcinki. Trwa budowa obwodnicy Chełma, gdzie zaawansowanie robót wynosi 23 proc. Dla odcinków Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm oraz Chełm – Dorohusk w tym roku złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedura jest w toku.

Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączono fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych.

– W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy. Na 17 czerwca zaplanowano spotkanie dla mieszkańców gmin Trawniki oraz Siedliszcze, na którym omówimy warianty przebiegu drogi ekspresowej w rejonie Dorohuczy – informuje Łukasz Minkiewicz z GDDKiA Lublin.

S17 z Zamościa do Hrebennego

Droga ekspresowa S17 między Piaskami a Hrebennem (ok. 125 km) będzie realizowana w formule Projektuj i buduj. Obecnie na etapie realizacji są trzy odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego.

– Dla odcinków Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie niespełna 50 km), wykonawcy złożyli w ubiegłym roku wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Procedura jest w toku. Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Po zakończeniu tej procedury, a następnie wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane, co planowane jest w tym roku – wyjaśnia Łukasz Minkiewicz.

S19 na północ od Lublina

Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do Lublina podzielona została na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km.

– Rozpoczęły się już prace przy budowie drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Obecnie trwają prace ziemne, usuwany jest humus i wykonywane są wykopy oraz nasypy, wymieniany jest także grunt. Z kolei dla odcinka Lubartów – Lublin Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, po przeprowadzeniu ponownej oceny oddziaływania na środowisko, uzgodnił warunki realizacji inwestycji. Prowadzone są prace nad aktualizacją dokumentacji geodezyjnej i wkrótce zostanie ona przekazana Wojewodzie Lubelskiemu, co pozwoli kontynuować procedurę związaną z wydaniem decyzji ZRID. Dla pozostałych odcinków S19 trwa ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach uzyskiwania decyzji ZRID – relacjonuje Łukasz Minkiewicz.

Autostrada A2

Przez woj. lubelskie przebiegać będzie ok. 60 km autostrady A2. Obecnie trwają prace na dwóch odcinkach realizacyjnych od Łukowiska do Białej Podlaskiej. W przypadku odcinka Łukowisko – Swory zaawansowanie robót wynosi 18 proc., z kolei budowa odcinka Swory – Biała Podlaska jest zaawansowana w 88 proc.

100 obwodnic i DK74

W woj. lubelskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, planowanych jest siedem inwestycji.

– W ramach tych zadań powstaną jednojezdniowe drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne i skrzyżowania. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego i obiekty mostowe. Pięć z obwodnic planowanych jest w ciągu drogi krajowej nr 74. Są to obwodnice Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa. Ich łączna długość to ponad 40 km, a ich realizacja ułatwi przejazd trasą pomiędzy ekspresową S19 w Janowie Lubelskim a przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. Pozostałe dwie planowane są w ciągu DK82 (obwodnica Łęcznej) oraz w ciągu DK63/76 – obwodnica Łukowa – informuje przedstawiciel GDDKiA.

Obecnie trwa budowa obwodnicy Dzwoli (wraz z rozbudową DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem). Z kolei dla obwodnicy Gorajca trwa procedura zmierzająca do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Prace będą mogły zacząć się po jej wydaniu. Pozostałe inwestycje są na etapie prac przygotowawczych – dla każdej z nich przygotowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej.

Dla obwodnicy Janowa Lubelskiego trwa procedura administracyjna, zmierzająca do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zdjęcia i wideo: Łukasz Minkiewicz\GDDKiA

(Źródło: GDDKiA)

15 komentarzy

  1. PO przynajmniej buduje a tamci razem z klerem tylko kradli żeby było na wille męskie prostytutki nieruchomości ale rolasy nadal wolą zielony ład . Quiz Vadis rolniku i lubelszczyzno?

    • Przecież te przetargi i plany zostały zatwierdzone za czasów PISu… Więc nie przyklepuj czegoś czego PO nie zrobiło…

      • Jak pięknie mknie się obwodnicą Niemiec, którą oddał do użytku wojewoda spod znaku dzbana roku. Ale niestety wyszła sprawka, niw oddali ani skrawka.

    • Ty się dobrze czujesz?

  2. No za Tuska miało się nic nie budować – co to ma znaczyć ?

  3. To niesprawiedliwe. Jeżeli ekspresówki i autostrady są dla samochodów, to dlaczego samochodziści poruszają się też po zwykłych drogach.
    To tak odnośnie tekstów o tym, że samochodami nie można jeździć po drogach rowerowych.

  4. ZRID dla obwodnicy Niemiec miał być do końca czerwca, mniej kawy i ciasteczek w godzinach pracy a weźcie się w końcu za robotę urzędasy z miasta inspiracji.

    • obwodnicę Niemiec dzban roku obiecał ukończyć w roku 2022, jest rok 2024 a na nowo trzeba decyzje podpisywać…. chyba wyszła sprawka że za pis były ciasteczka i kawka

  5. G Braunte inwestycje są z 2023 roku z rządu PiS. Po tylko rujnuje . Mają zamykać szpitale powiatowe lub prywatyzować je dla swoich. Ustawa jest już w sejmie. Polska ma zapłacić karę za nadmierny deficyt. Nie mija pół roku a już w kasie nie ma pieniędzy. NFZ zbankrutował a szpitalom zaczyna brakować pieniędzy na leczenie ludzi. Tak nas nisczy PO z resztą antypolskiej bandy złodziei.

    • dane z GUS : zadłużenie szpitali powiatowych w latach 2016-2024 wzrosło z 1 mld do 7 mld !
      czytaj ze zrozumieniem ! czyje to rządy?

    • Janusz będziesz musiał się wyspowiadać u księdza za kłamanie. Za dużo tv rosjapublika za mało myślenia.

  6. Nic gorszego nie mogło przytrafić się Polsce jak rządy peło.

  7. Lubartów Lublin urzędasy do roboty bo ekspresówka zarośnie wam trawo

Dodaj komentarz

Z kraju

Sport