Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

77% zawartości plecaka stanowiły przedmioty niepotrzebne podczas lekcji. Szkolne tornistry – złożony problem wagi ciężkiej

Co drugi uczeń w wieku wczesnoszkolnym nosi zbyt ciężki tornister – wynika z raportu Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Dane te potwierdzają badania przeprowadzane corocznie przez organizatorów kampanii edukacyjno-informacyjnej Lekki Tornister.

Według zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego waga szkolnego plecaka nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała dziecka. Tymczasem tornistry bywają o wiele cięższe, przewyższając wspomniane wytyczne nawet czterokrotnie. Zespół projektu Lekki Tornister od 2011 roku obok wagi plecaków sprawdza również ich zawartość. Z badań fundacji wynika, że na podwyższony ciężar tornistrów wpływ mają nie tylko podręczniki i zeszyty, ale w wielu przypadkach również rzeczy zbędne, które dzieci zabierają do szkoły: dodatkowe piórniki, szklane butelki, ciężkie termosy i zabawki. U rekordzisty aż 77% zawartości plecaka stanowiły przedmioty niepotrzebne podczas lekcji. Często zbyt dużo ważą same tornistry – nawet do 2 kg!

– Problem jest bardzo złożony i nie pojawił się dzisiaj, wczoraj czy 10 lat temu. Zmagamy się z nim od wielu lat nie tylko w Polsce, obecny jest również w innych krajach. W znalezieniu rozwiązania kluczowa będzie synergia działań instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, rodziców, nauczycieli i samych uczniów. Bez współdziałania i edukacji żadne zmiany nie przyniosą satysfakcjonujących nas efektów – twierdzi Agnieszka Łesiuk, dyrektor ds. projektów i komunikacji w Fundacji Sensoria organizującej projekt Lekki Tornister.

Zgodnie z przepisami, szkoły powinny zapewnić uczniom miejsce do pozostawienia podręczników i przyborów lekcyjnych. Duża część placówek, daje dzieciom taką możliwość, jednak nadal nie rozwiązuje to w pełni kwestii przeciążonych plecaków.

– Od blisko 7 lat prowadzimy działania mające na celu zwrócenie uwagi na przeciążone plecaki oraz profilaktykę wad postawy. Dzięki rozbudowie formuły naszego projektu, zwiększeniu zasięgu, a w szczególności atrakcyjnym materiałom edukacyjnym w końcu widzimy poprawę, a efektywność naszych działań znacznie wzrosła – wyedukowaliśmy blisko 80 tys. dzieci oraz 4 tys. nauczycieli w całej Polsce. Jesteśmy już gotowi do rozpoczęcia VI edycji projektu. Za chwilę rusza rekrutacja – mówi Agnieszka Łesiuk.

Na bazie prowadzonych badań oraz zebranych doświadczeń organizatorzy kampanii Lekki Tornister opracowali skuteczne narzędzia skierowane do najmłodszych, rodziców i nauczycieli. Powstały słuchowisko oraz piosenka, które okazały się edukacyjnym strzałem w dziesiątkę. Dzieci nie tylko chętnie słuchały, ale również śpiewały i wykonywały prosty układ choreograficzny. Nauczyciele z zaangażowaniem przeprowadzali lekcje poświęcone właściwemu pakowaniu szkolnych plecaków i dbaniu o prawidłową postawę ciała. Nagrodą dla najbardziej aktywnej szkoły były szafki dla najmłodszych. Dzięki podjęciu współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym udało się zwiększyć zasięg i dotrzeć do jeszcze większej liczby placówek z całej Polski. Projektem objęto aż 722 szkoły.

By sprawdzić efektywność realizowanych działań, w wybranych placówkach zespół kampanii przeprowadził akcję ważenia oraz kontroli tornistrów. Zostało nią objętych 510 dzieci. Sprawdzano: wagę poszczególnego ucznia, ciężar jego plecaka (zarówno pustego, jak i z zawartością), wagę rzeczy niezbędnych do nauki w danym dniu oraz tych, które dziecko zabrało ze sobą, a które nie były mu potrzebne.

– W porównaniu do poprzedniej edycji plecaki wraz z całą zawartością były o ponad pół kilograma lżejsze. Dzieci z placówek objętych naszym programem zabierały do szkoły średnio o 0,88 kg mniej niepotrzebnych przedmiotów, a liczba uczniów, u których waga tornistra z powodu zbędnej zawartości przekraczała 10 proc. masy ich ciała, zmniejszyła się aż siedmiokrotnie – mówi Agnieszka Łesiuk. – To dowód na to, że skuteczna edukacja może przyczynić się do zmniejszenia skali problemu. Cieszymy się, że pojawiają się pomysły kolejnych działań i kampanii dotyczących profilaktyki wad postawy i mających na celu zniwelowanie problemu przeciążonych tornistrów najmłodszych. Z chęcią podzielimy się swoim doświadczeniem i pomożemy w ich tworzeniu.

V edycję kampanii Lekki Tornister patronatem honorowym objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rzecznik Praw Dziecka oraz Kuratoria Oświaty z całej Polski.

2018-02-18 11:56:09
(fot. nadesłane)

22 komentarze

  1. Alternatywna jazda prosto

    najwięcej wagi zabierają książki, poza tym po co komu plecaki jak można tablet/telefon ew, jakaś apka i nie trzeba plecaka

  2. Dalej trzeba chuchać i dmuchać na dzieci. Podstawówkę skończyłem 23 lata temu. Nosiło się tornister wypakowany zeszytami, książkami i jakoś kręgosłup mam prosty. Po szkole trzeba było jeszcze popracować w polu. Niestety współczesne dzieciaki tego nie zrozumieją, bo dla nich praca w polu to „farm ville”. Obecne masowe zwolnienia z w-f, bo dziecku może się coś stać. Lata temu okulary u ucznia to była rzadkość i w całej szkole można by było policzyć na palcach jednej ręki tych, którzy je noszą. Dzisiaj niektóre bryle ważą więcej niż ten tornister ale najważniejsze, że są cool. Prawda jest taka, że wychowuje się i kształci kaleki.

Z kraju