Wtorek, 23 kwietnia 202423/04/2024
690 680 960
690 680 960

Szykują zmiany w komunikacji miejskiej w Lublinie. Trolejbusy zamiast autobusów, będą też inne trasy przejazdu

Szereg zmian w kursowaniu pojazdów komunikacji miejskiej w Lublinie planuje wprowadzić Zarząd Transportu Miejskiego. Ma to związek z wycofaniem się przez firmę Warbus ze świadczenia usług komunikacyjnych.

Po zaprzestaniu świadczenia usług komunikacyjnych przez firmę Warbus, Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie cały czas prowadzi działania mające na celu utrzymanie ciągłości komunikacyjnej. O ile przez pierwsze dni nie jeździło ponad dwadzieścia autobusów, to niebawem luka została zastąpiona przez pojazdy innych przewoźników. Było to możliwe dzięki temu, że jak zawsze w wakacje kursowanie autobusów i trolejbusów komunikacji miejskiej jest znacznie ograniczone w stosunku do miesięcy od września do czerwca. Jednak niebawem wakacje się skończą i ZTM musi znaleźć rozwiązanie na to, aby kursy po Warbusie były bez przeszkód obsługiwane.

Docelowo planowane jest ogłoszenie przetargu na świadczenie usług przewozowych. Jeszcze w tym tygodniu, zgodnie z wymogami formalno – prawnymi, tego typu informacja zostanie zostanie zamieszczona. Jednak procedury związane z postępowaniem przetargowym są długie i nie jest możliwe znalezienie nowego przewoźnika w ciągu miesiąca. Dlatego też, do czasu wyłonienia docelowego wykonawcy, działania Zarządu Transportu Miejskiego zmierzają do zoptymalizowania i wykorzystania w trybie interwencyjnym zasobów, które są w posiadaniu Gminy Lublin.

Aby od września zapewnić ciągłość komunikacyjną w planach jest wprowadzenie wielu zmian. Przede wszystkim zaplanowano elektryfikację jednej z popularnych linii autobusowych oraz zmiany w układzie komunikacyjnym. Pierwsze z nich zostaną wprowadzone już od 5 sierpnia. Ma to na celu przetestowanie rozwiązań technicznych.

– Założenie jest takie, aby od okresu powakacyjnego pasażerowie jak najmniej odczuli zmiany tj. aby korekt było jak najmniej a zmaksymalizowała się liczba trolejbusów w ruchu. W podsystemie autobusowym nie będzie zmian częstotliwości i tras na głównych liniach, które stanowią trzon w naszym systemie komunikacyjnym, ale nie wykluczamy, że korekty dotyczyłyby kilku linii tzw. uzupełniających tj. stanowiących uzupełnienie głównego systemu komunikacyjnego – wyjaśnia Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Zmianie ulegnie trasa linii nr 10, co więcej linia ta będzie obsługiwana przez trolejbusy. Z Węglina pojadą one przez al. Kraśnicką, ul. Bohaterów Monte Cassino, Wileńską, Głęboką, Sowińskiego, Al. Racławickimi, Krakowskim Przedmieściem, ul. 3 Maja, al. Solidarności, Tysiąclecia, przez Plac Singera, ul. Lwowską, al. Andersa, ul. Mełgiewską do przystanku Mełgiewska WSEI. Zmiana trasy wynika z konieczności zapewnienia dostępu do ładowania baterii dla trolejbusów hybrydowych na przystanku końcowym na Węglinie, oraz przejazd bez wykorzystania napędu hybrydowego do końca trasy. Dodatkowo zmianie ulegnie nazwa linii,. Ma ona zostać przyporządkowana do numeracji trolejbusowej, czyli od 150 wzwyż. Przy czym ZTM proponuje właśnie nr 150.

Inaczej pojadą także autobusy linii nr 26, zastępując na odcinku od przystanku Rzemieślnicza do przystanku Węglin – centrum handlowe, linię nr 10. Zmiana trasy linii nr 26 zapewni również bezpośredni dojazdu do węzła Jaczewskiego – Chodźki m.in. dla mieszkańców okolic ul. Jana Pawła II, co było wnioskowane przez mieszkańców. Nowa trasa linii nr 26 przebiegać będzie następującymi ulicami: Paderewskiego, Choiny, Szeligowskiego, Smorawińskiego, Chodźki, Jaczewskiego, 3 Maja, Krakowskie Przedmieście, Al. Racławickie, Sowińskiego, Filaretów, os. Widok, Jana Pawła II, Armii Krajowej, al. Kraśnicka, Roztocze, Jana Pawła II, al. Kraśnicka, Węglinek. Z kolei trolejbusy linii nr 157 zostaną wycofane z dzielnicy Kalinowszczyzna i skierowane na Felin. Inaczej pojadą też przez LSM. Nowa trasa została ustalona następująco: Zana Leclerc – Zana – Filaretów – Jana Pawła II – Diamentowa – Zemborzycka – Kunickiego – Dywizjonu 303 – Krańcowa – Droga Męczenników Majdanka – Doświadczalna – Felin.

Jeżeli chodzi o pozostałe zmiany, to będą one już znacznie mniejsze. W związku z planowanym zakończeniem prac drogowych w rejonie pętli przy ul. Wygodnej od dnia 5 sierpnia autobusy linii nr 16 i 73 wrócą na swoje podstawowe trasy przejazdu i kursować będą przez ul. Wygodną. Na wniosek Rady Dzielnicy Za Cukrownią na linii nr 1 uruchomiony zostanie dodatkowy kurs w soboty o godz. 4:30 z przystanku Żeglarska 02 w kierunku Pancerniaków. W miejscowości Wólka, pomiędzy przystankami Wólka – masarnia i Świdniczek, utworzony zostanie nowy przystanek Wólka II NŻ. Z uwagi na zmiany tras, na liniach 10, 26 i 157 korektom mogą ulec godziny odjazdu z przystanków.

(fot. lublin112)

7 komentarzy

  1. Elektryfikacja to pięknie brzmi ale chcą powtórzyć problem z jazdą pod górę na Sowińskiego z linią 159 na Bernardyńskiej
    Jeśli ma być elektryfikacja to trolejbus powinien jechać Głęboka do Narutowicza i potem w Lipowa gdzie sieć daje taką możliwość.
    Fajnie może być z 157 na Felin ale przez pl.Bychawski a nie na skróty przez Dywizjonu 303 gdzie nie ma sieci trakcyjnej.
    Gdzie ta elektryfikacja lini jak muszą się odpinać -wystarczy że obecnie są remonty i odpinaja sie prawie wszystkie linie trolejbusowe

    • Opamiętaj sie Gooya !!! Co Ty z urzędnikami będziesz wojnę prowadził ???
      Nie od dziś wiadomo, że byle panienka po liceum, na polecenie cioci, wujka (niepotrzebne skreślić), urzędnikiem w tak ważnej instytucji jak ZTM, wie znacznie lepiej niż jakiś tam przedstawiciel obywateli gorszego sortu pt. Gooya.

  2. Jakby zaprzestać zawijania wszystkiego co jeździ na JPII przez pętlę na Widoku to od razu w systemie znalazłyby się wolne autobusy! Co za banał tyle lat zmuszać pasażerów i autobusy do zawijania się tam ! Bo dziady z wyżynnej 20 sobie przejść na przystanek na JPII nie mogą…? Równie dobrze wszystko co jeździ na Sp.Pracy puśćcie na Węglarza 😉 pewnie tamci też chcieliby mieć pod nosem wszystko kosztem wszystkich 🙂

    • Franio Historyk

      To jeszcze pozostałość po ambitnych planach budowy tam stacji kolejowej Lublin-Zachód, tak samo jak niedokończony wiadukt.

    • Mieszkaniec osiedla Widok

      Na widoku jest nie tylko wyżynna 20 ale są też bloki przy bursztynowej i topazowej. Poza tym co za problem, że autobus tam zajeżdża? Tamtejsi mieszkańcy też chcą mieć dostęp do komunikacji miejskiej a nie iść 15 czy 20 minut na przystanek na JPII.

  3. No i fajnie linia zabierają nam na kalinowszczyźnie linie 157, która w szczycie miała bardzo dobre zapełnienie. W zamian co? Nic. Czemu panie prezesie ma służyć ta linia na felinie? A radzę jeszcze spojrzeć na częstotliwość tej linii w soboty i niedziele. Przecież to jest jakaś paranoja, jeszcze gorzej niż 154.

  4. Jak przyjdzie im zapłacić 45 mln zł odszkodowania dla Warbusa to będzie koniec komunikacji miejskiej w Lublinie.
    Kolejny przetarg? Ciekawe kto się odważy wziąć w nim udział znając historie swoich poprzedników, chyba że Ukraińcy, sprowadzą tu znowu Ikarusy i ZIUtki.

Z kraju