Rośnie zainteresowanie transportem towarów z Chin linią szerokotorową
14:44 15-02-2021
Uruchomione na początku stycznia ub. roku kolejowe połączenie Xi’an w środkowych Chinach ze Sławkowem na Śląsku było przez cały rok wykorzystywane 40 razy. Tyle bowiem pociągów przewożących kontenery uruchomiła na tym szlaku spółka PKP LHS. Przewieziono łącznie 3 060 TEU, co oznacza średnio ponad 1,5 tys. kontenerów o standardowej długości.
Jak wyjaśnia Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, z trasy szerokotorowej zaczyna korzystać coraz więcej operatorów logistycznych. Wszystko dlatego, że na granicy nie trzeba przeładowywać kontenerów na wagony o normalnym rozstawie osi. Dzięki temu dopiero z terminalu na Śląsku są one dostarczone do odbiorców docelowych.
Pozwala to transportować towary w rekordowym czasie. Tradycyjną drogą morską kontenery docierają do naszego kraju w ciągu ponad 40 dni, tymczasem pociągiem w dwa tygodnie. Dodatkowo na korzyść kolei przemawiają również rosnące stawki frachtu morskiego na trasach z Azji. Dlatego też spółka przewiduje, że udział tego segmentu będzie sukcesywnie wzrastał.
W grudniu 2020 r. uruchomione zostało kolejne połączenie z Chongqing. Jest to miasto położone blisko 800 km dalej na południe od Xi’an. Oprócz trasy przez Rosję i Ukrainę, PKP LHS, we współpracy z partnerami uruchomiła również nową trasę do stacji Sławków LHS przez Białoruś.
Na trasie tej dostrzec można czasami również pociągi o rekordowej długości. W ubiegłym roku jeden ze składów miał kilometr długości i przewoził 50 kontenerów, w których były m.in. części oraz urządzenia. Wjechał on do Polski przez kolejowe przejście graniczne w Hrubieszowie. Dalej poruszał się przez Werbkowice, Miączyn, Zamość, Szczebrzeszyn, Zwierzyniec i Biłgoraj pokonując łącznie 9477 km.
(fot. LHS/zdjęcie ilustracyjne)
A od lipca VAT na wszystkie paczki z AliChina – nawet te najmniejsze, celem wyrównania konkurencyjności.
Opodatkujmy wszystko. Przed wyborami rzucą z tego ochłap dla plebsu i władza dalej będzie w ich rękach.