Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Poszedł po bilet parkingowy, kiedy wrócił miał już wezwanie do opłaty dodatkowej. Uważaj parkując pod Auchan

Parking przy sklepie Auchan przy ul. Chodźki w Lublinie został niedawno objęty systemem płatnego parkowania. Od Czytelników otrzymujemy zgłoszenia o nieuczciwych praktykach zarządcy parkingu.

Płatne parkingi przed sklepami stają się coraz powszechniejsze. Do tej pory tego typu rozwiązanie stosowały głównie supermarkety, które są zlokalizowane na osiedlach mieszkaniowych, czy też w centrach miast. Jak tłumaczyli ich przedstawiciele, spowodowane jest to tym, iż miejsca przeznaczone dla klientów są zajmowane przez mieszkańców okolicznych bloków, czy też przez kierowców, którzy w ten sposób unikają opłat na miejskich parkingach. Oczywiście osoby robiące zakupy są zwolnione z opłat.

Na początku grudnia parkomaty zamontowano również na parkingu hipermarketu Auchan przy ul. Chodźki. W porównaniu do Biedronek, Stokrotek czy Lidlów, gdzie jest po kilkanaście lub góra kilkadziesiąt miejsc parkingowych, w tym przypadku może tam zaparkować nawet kilkaset pojazdów. Obsługą systemu zajęła się poznańska spółka Projekt Parking.

Poszedł po bilet, jak wrócił miał wezwanie 

Jak wynika z rozmów z naszymi Czytelnikami, firma stosuje nieuczciwe praktyki polegające np. na wypisywaniu wezwań do opłaty dodatkowej klientom sklepu, którzy poszli po darmowy bilet parkingowy. Taką historię opisuje pan Michał, który przyjechał na zakupy do hipermarketu przed świętami. Zanim wrócił z biletem z biletomatu, za wycieraczką auta miał już włożony druk, z którego wynikało, że ma uiścić opłatę dodatkową.

– Parking jest bezpłatny dla klientów przez pierwsze 120 minut (trzeba tylko pobrać bilecik i umieścić go za szybą). W dniu 22.12.2021 wybrałem się tam na zakupy, zaparkowałem samochód i udałem się po bilecik parkingowy. Zdobycie bileciku nie było łatwe bo parkomat przy głównym wejściu był niesprawny i chwilę zajęło mi znalezienie drugiego sprawnego parkomatu (udało się dzięki pomocy przypadkowej osoby). Gdy wróciłem się do auta, żeby położyć bilecik za szybą miałem już za wycieraczką wezwanie do zapłaty. Odwołanie nic nie dają, firma zasłania się regulaminem, który mówi, że parking jest bezpłatny tylko po uprzednim pobraniu w parkometrze darmowego biletu parkingowego. Jak to zrobić, żeby najpierw pobrać bilecik, a potem zaparkować nie wiem. Dodam, że parking jest beznadziejnie oznakowany informacjami o płatnym parkingu (zwłaszcza po zmroku). Kiedyś podobna akcja była przy biedronce koło Jana Pawła II, ale nagłośnienie sprawy sprawiło, że firma obsługująca parking zrezygnowała z haniebnych praktyk polowania na kierowców, którzy poszli do parkomatu po bilecik parkingowy – pisze do nas Czytelnik.

Wysłał paragon ze sklepu, czeka na rozpatrzenie reklamacji

Kolejną parkingową historię opowiedział nam jeden z mieszkańców podlubelskiej miejscowości, który również przed świętami przyjechał zrobić małe zakupy. W sklepie był 10 minut. Na dowód przedstawił nam paragon. Kiedy wyszedł do samochodu, miał już wezwanie do opłaty dodatkowej. Jak relacjonuje, w dzień kiedy pojawił się na parkingu była niekorzystna pogoda, wjeżdżając na parking nie zauważył znaku, który ustawiony jest w znacznej odległości od wjazdu, co więcej zasłania go inny znak i drzewo, zaś cały regulamin napisany jest tak drobnym drukiem, że z poziomu auta trudno dojrzeć, co się na nim znajduje. Czytelnik złożył odwołanie, przesłał zdjęcie paragonu. Po kilkudziesięciu godzinach otrzymał odpowiedź, że jego reklamacja jest nieuwzględniona, firma powołała się na zapisy regulaminu. Co więcej, zarzucono, że paragon nie został wysłały w całości, tylko jego górna część. Tak naprawdę według Czytelnika to najistotniejsza część, bo widać na niej godzinę wydruku i datę. To jednak nie wystarczyło i Czytelnik musiał wysłać jeszcze jedno zdjęcie. Wyznaczono mu termin opłaty dodatkowej do dzisiaj (29 grudnia), jednak jeszcze nie otrzymał odpowiedzi na zgłoszone reklamacje.

Spółka odpowiada

Skontaktowaliśmy się ze spółką Projekt Parking. Przekazaliśmy informacje dotyczące opisywanych przez Czytelników problemów, a także zaznaczyliśmy, że oznakowanie parkingu jest nieczytelne oraz niewystarczające. W odpowiedzi od przedstawiciela spółki usłyszeliśmy, że oznakowanie parkingu będzie wkrótce uzupełnione, a pracownicy, którzy wystawili wezwania do opłat dodatkowych podeszli do swojego zadania „za ambitnie”. Co więcej przekazano nam, że 60-70% reklamacji przesłanych przez osoby parkujące w Lublinie przy ul. Chodźki zostało uznanych. Firma zapewnia, że sytuacja na parkingu jest stale monitorowana tak, aby nie dochodziło do takich sytuacji.

Miejski Rzecznik Konsumentów w Lublinie. Masz problem? Zgłoś się

Nieco niezrozumiałe jest podejście firmy do sposobu działania, biorąc pod uwagę skuteczne systemy obsługi parkingów płatnych zlokalizowanych na terenie Lublina. Należy tutaj wspomnieć chociażby parking przy Media Markt, czy też E. Leclerc posiadający system rejestracji pojazdów. W rozmowie z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Lublinie usłyszeliśmy, że jeżeli ktokolwiek będzie miał zastrzeżenia do sposobu działania firmy lub problemy z uznaniem reklamacji powinien zgłosić się telefonicznie lub mailowo z lubelskim urzędem. Jak przekazuje MRK w mieście udało się ucywilizować sposoby działania kilku parkingów, jest więc nadzieja, że podobnie będzie na parkingu przy Auchan.

Kary za nieuczciwe praktyki

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w lipcu tego roku UOKiK wydał decyzję wobec jednej z firm stosującej podobne praktyki na parkingach dwóch dużych sieci sklepów. Ich klienci mieli podobne problemy, jak te zgłaszane do nas w związku z parkowaniem pod Auchan.

– Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty – mówi wówczas Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył w lipcu na firmę obsługującą m.in. parkingi przy Biedronkach karę finansową w wysokości 150 tys. zł (150 774 zł). Jak informuje UOKiK do urzędu wciąż docierają podobne zgłoszenia dotyczące nieuczciwych praktyk stosowanych na parkingach, gdzie zarządcy wymagają pobierania darmowego biletu przed zaparkowaniem, a także wystawiania wezwań do opłat dodatkowych.

Regulamin przed wjazdem na parking Auchan

Na zdjęciu poniżej znajduje się Regulamin przed wjazdem na parking sklepu Auchan. Teraz zwróćmy uwagę na jeden z jego absurdalnych zapisów: „Korzystający z parkingu, poprzez wjazd na teren parkingu, akceptuje postanowienia niniejszego Regulaminu i zobowiązuje się do jego przestrzegania”. Czyli zgodnie z zapisem tego „Regulaminu” kierujący powinien zatrzymać pojazd, przeczytać wszystkie jego zapisy, a następnie podjąć decyzję, czy chce parkować czy nie. Jeżeli się nie zgadza z jakimiś jego zapisami powinien opuścić teren parkingu tak, aby nie narażać się na opłatę dodatkową. Co ciekawe, czytamy dalej…w pkt. 11 „W przypadku niezaakceptowania zasad Regulaminu Korzystający ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 5 minut od wjazdu na Parking, co wymaga niezwłocznego opuszczenia terenu Parkingu. Przekroczenie w/w terminu będzie poczytywane za wolę kontynuowania umowy”.

To teraz sprawdźmy, jak szybko można przeczytać taki regulamin wieczorem, w miejscu nieoświetlonym, zza szyby pojazdu, wjeżdżając na parking. Nie da się…tak po prostu, nawet osoba o sokolim wzroku nie jest w stanie tego zrobić. Pozostaje mieć nadzieję, że zarządca tego terenu zacznie poważnie traktować swoich potencjalnych klientów, zaś sieć Auchan swoich wszystkich klientów, którzy będą chcieli zrobić w tym sklepie zakupy.

Podsumowując sprawę tego i innych parkingów należy dodać, że w wyroku jednego z sądów znajdziemy informację, że właściciel parkingu nie może nakładać wysokich opłat z zaskoczenia, powołując się przy tym na regulamin parkingu zamieszczony na stronie internetowej czy mało widocznej tablicy informacyjnej. Potwierdził to prawomocny wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z 4 listopada 2020 r. (sygn. akt XII GaXII Ga 659/19). Sprawę opisywał tutaj – Dziennik Gazeta Prawna.

Poszedł po bilet parkingowy, kiedy wrócił miał już wezwanie do opłaty dodatkowej. Uważaj parkując pod Auchan

(fot. lublin112.pl)

93 komentarze

  1. Tłumaczenie polskiego Jasia że niby poszedł był zepsuty szukał znalazł że niby dopiero co przyjechał że on przecież po zakupy że nieoznakowane właściwie że nikt mu czasu ze stoperem nie liczył bo on ma 15 minut darmowe że zostawił dziecko albo staruszkę w swoim audi diesel 30 letnim jako straż przyboczną że wjechał od drzewa że ciemno że jest inwalidą a każdy polski Jaś w 30 letnim audi jest i tak srutututu baju baju matka dzieci dziesięcioro miała itd itp Nic tylko stać z kijem i walić polskiego Jasia to się dowie że wszystko mu nie wolno i wszystko nie może Namnożyło się takich polskich Jasiów ostatnimi czasy bo przecież wszystkim dajo za darmo 500 plus 300 plus 400 plus 13 i 14 po co i za darmo za darmo daj daj bo mnie się należy a jak coś nie gra to bajeczki składać potrafią dobrze że ten pisać potrafi bo wśród polskich Jasiów to rzadkość.

    • Szlomo sądzisz po sobie?
      Różne są sytuacje i nie można wszystkich jedną miarą. W centrum opłaciłem parking a i tak zapłaciłem, bo ten parking nie był miejski lecz prywatny.

      • Szlomo czy szambo co to za skrót.
        Ale tyle we łbie co nic. Różne są sytuacje.
        A Auchan to i tak traci na klientach bo to o parkingu że naciągają na kary to głośno się zrobiło .No i dobrze niech inne sklepy zarabiają jak ich niestac na darmowy parking.
        Nie POLECAM tego Auchan na Chodźki.

  2. Te wszystkie parkingki przy sklepach z parkomatami ale bez szlabanów to scam. Biznes oparty na wyłudzeniach i ewentualnych ludziach w pośpiechu. Już wam mówię jak z tym walczyć. Można zgłaszać ale ja najzwyklej omijam tego typu miejsca. Można też pisać masowo na stronach FB Biedronek i innych. Scam i oszustwo.

  3. Gdyby chodziło o kontrolę i ograniczenie tego, kto na parking wjeżdża i kto z niego korzysta, to zwyczajnie rozstawionoby przy wjazdach szlabany. Tymczasem pan parkingowy ma pełne ręce roboty, a skoro tak, to oznacza, że coś ze sposobem, w jaki zarządza się tym parkingiem jest nie tak.

    Od 16 (czyli od godziny, kiedy robi się tam największy ruch) jest ciemno, a parking jest zwyczajnie niedoświetlony. Tablice są słabo widoczne, w środku informacji również brak. A potem jak zwykle, tłumacz i kajaj się Polaku, dlaczego to śmiałeś przyjechać pod sklep i bezczelnie zaparkować.

    O ile rozumiem, że ktoś z wyjątkowo giętkim kręgosłupem moralnym może chcieć uczynić sobie z takiego czegoś sposób na biznes, to za skandaliczne i karygodne uważam chęć współpracy z takimi szemranymi biznesami ze strony Auchan.

    Ja już z zakupów w Auchan zrezygnowałem, mimo że jeździłem tam od paru lat.

    • równiez nigdy już nie zrobię zakupów w tym sklepie. NIe szanuja swoich klientów. A jest to hipermarket najbliżej mojego miesca zamieszkanie. NIe raz i nie 2 robiłem tam zakupy trwajace ponad 120 minut. Przed świętami w wewnętrznej kolejce po ryby czy mięso można spędzić z pół godziny, a oni mi każą teraz biegać po sklepie ze stoperem w ręku i pilnować? Pluję na ten sklep skoro nie szanują swoich klientów.

      A miejsca tam nigdy nie brakowało, zawsze pół parkingu było puste. Ktoś jak zwykle, jakis polski jaunsz biznesu, chce zarobić na śmierdzącym od początku biznesie.

  4. no to tyle z zakupow w auchanie wszedzie indziej byle nie tam!

  5. Miałem podobną sytuację na Wrońskiej. Wysłałem do firmy e-mail opisując sytuację, że w trakcie pobierania biletu został mi wypisany mandat ( wydruk z parkomatu był 2 minuty późniejszy niż wypisany mandat) sprawa została ułożona przez firmę. Masz 15 minut na pobranie biletu, tak było napisane na parkomacie.

  6. Witam. Miałam podobna sytuację na parkingu przy szpitalu było to 2 lata temu. Mając 20 zł w całości nie można zapłacić więc zaparkowałam i szukałam sklepu gdzie można rozmienić na drobne, niby był na przeciwległej ulicy a w pobliżu nie było Pana od spraedzań opłat. Więc poszłam rozmienić kasę mijając po drodze 3 przejścia z sygnalizacją świetlna gdzie trzeba poczekać aż zapali się światło zielone. Gdy rozmieniła pieniądze (mając cały czas samochód na widoku) i wychodząc ze sklepu dostrzegłam Pana który pojawił się nie wiadomo z kąd i wlepił karę bo nie opłaciłam biletu. Co za bezczelność krzyczałam z pod sklepu ze mam kasę już rozmienioną a i tak zrobił swoje. Tym bardziej że starasz się pomuc osobę starszej a i tak kara była. I jak tu UFAĆ tym wszystkim kasierom skoro oni czekają za rogiem. Sądzą ze takimi sytuacjami podnoszą sobie ststystyki chyba nie?. Opłaciłam bilet i tak trzeba było wszystko tłumaczyć. To są chore systemy które…..

  7. Ja też dostałem wezwanie w dniu 28.12.2021 godz. 13:05 zanim znalazłem Parkometr działający a było ich 2-wa w okolicy mojego miejsca parkowania to i tak musiałem pójść do głównego wejścia pod padaczkowaty, jak wróciłem to już był bilecik i nie było nawet rozmowy z kontrolerem bo mój bilet miał późniejszą godzinę niż wystawione wezwanie teraz były święta i Nowy Rok i mam Problem czy płacić 70zł bo miną czas na zapłatę czy 100zł tak jak jest na mandacie cie BO WTEDY JESZCZE SYSTEM NIE DZIAŁAŁ Prawidłowo – Co mam zrobić?.

Z kraju