Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Nowe zadanie Inspekcji Transportu Drogowego. Zajmuje się poborem opłat od kierowców

Od dnia dzisiejszego zarządzaniem i obsługą systemu poboru opłat od kierowców, zajmuje się Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dla kierowców większych zmian nie będzie.

Od soboty 3 listopada za pobór opłat od kierowców korzystających z płatnych odcinków dróg odpowiada Główny Inspektor Transportu Drogowego. Umowa z firmą Kapsch, która w 2011 roku na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zbudowała i uruchomiła system, dobiegła końca. Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL zwrócił się w całości już po półtora roku działania. Do tej pory zapewnił wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego, które przekraczają kwotę 10 mld złotych. Środki te przeznaczane są na modernizację istniejących dróg i budowę nowych tras. Aktualnie sieć obejmuje ponad 3,6 tys. kilometrów dróg w naszym kraju. W naszym regionie są to drogi ekspresowe S12/17/19 od Piask do Kurowa wraz z obwodnicą Lublina.

Kierowcy z powodu zmiany operatora systemu nie odczują żadnej różnicy. Podpisana przez użytkowników systemu umowa ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, której przedmiotem jest uiszczanie opłaty za przejazd w elektronicznym systemie poboru opłat viaTOLL za pomocą urządzenia pokładowego, pozostaje wiążąca. Tak samo środki zgromadzone na koncie użytkownika nie przepadają i pozostają niezmiennie do wykorzystania na poczet przyszłych przejazdów siecią dróg płatnych. Sposób uiszczania opłaty również pozostaje bez zmian i będzie on realizowany za pośrednictwem urządzeń pokładowych, które użytkownicy systemu otrzymali w toku dotychczasowej rejestracji zakończonej podpisaniem umowy.

Zmiany dotyczą tylko względów organizacyjnych, zmieniają się instytucje, którym podlega obór opłat i podwykonawcy. Wszystko dlatego, że właścicielem całego systemu jest Skarb Państwa reprezentowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, austriacki Kapsch był tylko jego operatorem. Firma miała za zadanie przede wszystkim budowę i utrzymanie systemu, oraz zapewnienie jego szczelności na poziomie 99,9 proc. Co ciekawe, pomimo wygaśnięcia przetargu, firma nadal będzie się zajmowała systemem. Będzie jednak teraz podwykonawcą operatora, czyli Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

(fot. lublin112)

3 komentarze

  1. Chcecie hit?
    cyt. …”jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna” – GITD swoje działania zlecił Instytutowi Łączności, a ten zawarł umowę ze spółką Kapsch – dotychczasowym operatorem systemu viaTOLL.”

Z kraju