Nowe możliwości na lubelskim lotnisku. Port Lotniczy Lublin będzie świadczył usługi cargo

Port Lotniczy Lublin będzie świadczył usługi w zakresie lotów towarowych. Spółka właśnie otrzymała pozwolenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego na prowadzenie dodatkowej działalności lotniczej w zakresie usług cargo.

Uruchomiony został magazyn cargo, a jeszcze w tym roku spółka chciałaby otworzyć, nowoczesny terminal cargo. Oznacza to stworzenie nowych możliwości do rozwoju i aktywizacji gospodarczej województwa lubelskiego. To także szansa dla PLL, w trudnym dla branży okresie pandemii, na pozyskanie nowych źródeł przychodu.

– To część mojego planu, z którym przyszedłem na lotnisko. Jestem zdania, że cargo w naszym regionie ma przed sobą dużą przyszłość. Chociażby z tego powodu, że nie ma lotnisk świadczących taką usługę po tej stronie Wisły. Jej uruchomienie pozwoli zbudować niezależny filar przychodowy, dywersyfikujący dzisiejsze kanały, które bazują na obsłudze pasażerów. Pandemia pokazała, że brak pasażerów paraliżuje całkowicie lotniska, pozbawiając je przychodów, natomiast aktywność i to rosnąca, notowana była w obsłudze towarów – mówi Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego Lublin.

Lotnisko posiada szereg atutów, które sprzyjają uruchomieniu usługi cargo. Port Lotniczy Lublin ma status lotniska międzynarodowego, dostępnego przez 24 godziny na dobę. Wyposażony jest w urządzenia nawigacyjne (ILS kat. 2) umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Port może obsługiwać samoloty do kodu D, a więc wielkości Boeing 767 czy Airbus A310. Ponadto lotnisko jest świetnie skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz z koleją. 

Atutem jest również lokalizacja Portu Lotniczego Lublin przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych przejść granicznych i terminali przeładunkowych do Białorusi, Rosji i Ukrainy. Państwa te mają ubogą infrastrukturę logistyczną, więc przy popycie na cargo, uruchomienie tego typu usługi przez PLL daje szansę na komercyjny sukces. 

– Polski rynek lotniczy usług cargo dynamicznie się rozwija, chcemy w nim uczestniczyć. Oferta województwa lubelskiego w międzynarodowej wymianie handlowej to głównie trzy branże: rolno-spożywcza, przemysłowa (maszynowa, motoryzacyjna i lotnicza) oraz drzewno-meblarska. Z punktu widzenia szeroko pojętego transportu lotniczego są to sektory bardzo interesujące z uwagi na właściwości ładunków, począwszy od łatwo psujących się po ładunki wartościowe lub wymagające szybkiego dotarcia do odbiorcy – mówi Marek Pierściński, dyrektor handlowy Portu Lotniczego Lublin.

Do końca tego roku powstanie nowoczesny terminal cargo o powierzchni minimum 2000 mkw. z dedykowanymi pomieszczeniami do obsługi towarów specjalnych. Spółka posiada ok. 400 ha powierzchni, które może wykorzystać do budowania magazynów i składów. Sumując, ma bardzo dobre warunki do stworzenia na terenie lotniska miejsca do obsługi frachtu lotniczego. PLL prowadzi intensywne rozmowy z operatorami, którzy chcieliby drogą lotniczą przewozić towary do Lublina.  

Lotnisko będzie oferowało kompleksową obsługę ładunków lotniczych w zakresie przesyłek importowanych i eksportowanych z i do Portu Lotniczego Lublin. Towar przywieziony na lotnisko przejdzie przez kontrolę bezpieczeństwa i zostanie załadowany do samolotu. Natomiast po przylocie do Lublina, ładunek zostanie sprawdzony, przygotowany do odbioru i będzie mógł oczekiwać na przekazanie klientowi. 

Dominującym elementem obsługi będzie RFS (Road Feeder Service), czyli transport towaru lotniczego ciężarówkami do samolotu na innym lotnisku. W tym przypadku konieczne sprawdzenie takiego towaru pod względem bezpieczeństwa przeprowadzone zostanie w terminalu cargo Portu Lotniczego Lublin. 

(fot. PLL)

Zobacz również

9 komentarzy

  1. Niedługo dokończą drogę ekspresową Lublin-Warszawa. Buduje się droga ekspresowa Lublin-Rzeszów. Na tamtejsze lotniska będą śmigały busy migiem. Szybka kolej Lublin – Warszawa też jest na ukończeniu. Rząd inwestuje ogromne środki w reaktywację lotniska w Radomiu (budowane jest właściwie od nowa). Może też powstanie ten gigantyczny Centralny Port Komunikacyjne 40 km od Warszawy. Dla Airport Lublin już chyba nie ma ratunku. Będzie przynosiło straty już do końca swojego istnienia.

  2. Będzie pan Waldek z cargo?

  3. Żeby działało CARGO – muszą latać samoloty – na to lotnisko jest 1 może 2 dziennie jak jest 5 to już wielkie święto ! Lotnisko fajna sprawa – ale to nasze niestety jak to teraz pisze opozycja służyło i służy do generowania kosztów – każda władza nie jest doskonała ale niestety tu koledzy z PO nie bardzo się popisali – czy Pan Pawlak nadal jest członkiem rady nadzorczej tego nierentownego obiektu z pensją 10/15tys ?

    • Chyba mylisz pojęcia.
      Co ma dotychczasowy ruch pasażerski (o którym wspominasz) do terminala CARGO?

      • Tak bo poza samolotami pasażerskimi – głównym priorytetowym ruchem na tym lotnisku jest ruch towarowy ! Ty z UM jesteś od naszego włodarza czy może z PO – albo kuzynem Pawlaka jesteś ?

  4. TO lotnisko to taki sam niewypał jak stadion.

    • Masz rację RKL.
      Podobnym niewypałem było wybudowanie obwodnicy Lublina.
      Zysków nie przynosi a teraz jeszcze są wymagania aby ją odśnieżać? 🙂

  5. Kurcze to ma być cargo? Każdy Lidl lub Biedronka ma większy magazyn.

    • No i bardzo dobrze, że mają większe magazyny.
      Terminal to nie magazyn do przechowywania przesyłek.

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

Powiatowy Piknik Pszczelarski w Dęblinie
„Jarmark Pawłowski – ginące zawody” – święto miłośników folkloru i tradycji ludowej
Noc Muzeów w Woli Osowińskiej
Kościelec – Historia na Nowo – czyli piknik rodzinny w Piaskach
Seans filmowy pod chmurką na Placu Wolności