Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Niebawem w Polsce będzie 5000 km tras szybkiego ruchu. Drogowcy podsumowują rok i planują kolejny

W zakończonym właśnie 2022 roku w całym kraju oddanych do użytkowania zostało 322 km nowych dróg szybkiego ruchu. Na ren rok zaplanowano, że będzie to 266 km. O ile na Lubelszczyźnie będzie ich zaledwie 5 km, nie oznacza to, że nic w tej kwestii nie będzie się działo.

Z roku na rok kierowcy mają do dyspozycji coraz więcej odcinków dróg szybkiego ruchu. Obecnie jest to 4887,1 km tego typu tras, z czego 1799,7 km to autostrady a 3087,4 km drogi ekspresowe. W ubiegłym roku przybyło ich 322 km. Mowa tu o trasach: A1 i A18 oraz S3, S5, S6, S7, S14, S17, S19 i S61. Do tego dochodzą także obwodnice 6 miast.

Jeżeli chodzi o nasz region, to najważniejsze było udostępnienie kierowcom ostatnich odcinków na trasie S19 Lublin – Rzeszów. Chodzi o 20 km drogi między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem i ponad 8 km między węzłami Zdziary a Rudnik nad Sanem. Dzięki temu w ekspresowym tempie można podróżować już między stolicami Lubelszczyzny a Podkarpacia.

Drogowcy nie ukrywają, że miniony rok był dość trudny. Chodzi o sytuację na rynku budowlanym, zarówno związaną z zawirowaniami cenowymi, jak też trudnościami z dostępem do niektórych materiałów budowlanych.

– Miało to miejsce w czasie, gdy rynek inwestycji drogowych jest rozgrzany, prace na budowach są zaawansowane i ogłaszane są kolejne przetargi na realizację. Naszym głównym celem było utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert – wyjaśnia Łukasz Dybkowski z GDDKiA dodając, iż pomimo tego udało się utworzyć ponad 300 km dróg.

Na ten rok zaplanowano, że liczba ta wyniesie 266 km. Będą to trasy A18, S3, S7, S11, S14, S17, S52 i S61. Na terenie województwa lubelskiego mowa o jedynie 5,4 km, będzie to druga jezdnia obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Jednak nie oznacza to, iż żadnych więcej inwestycji nie będzie realizowanych. Drogowcy podkreślają, że budowa drogi szybkiego ruchu to proces wieloletni, a jej otwarcie jest dopiero ostatnim etapem.

Kiedy mamy już do dyspozycji ekspresówki do Warszawy i Rzeszowa, do tego trasę S12 od Kurowa przez Puławy w stronę Radomia, to przyszedł czas na na kolejne główne drogi na terenie w województwie lubelskim.

W 2022 roku do wojewody lubelskiego złożony został wniosek o wydanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla odcinka S19 od granicy województw lubelskiego i mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego. Podpisane zostały też umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków drogi S19: od Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia Podlaskiego, między Radzyniem Podlaskim a Kockiem oraz od Kocka do Lubartowa. Do tego dochodzi budowa drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. W przypadku odcinka między Lublinem a Lubartowem wykonawca prowadzi prace nad projektem budowlanym i dokumentacją niezbędną do wniosku o ZRID.

Podpisano też umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków trasy S17: Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne. W przypadku trasy S12, złożony został wniosek o wydanie ZRID dla obwodnicy Chełma. Do tego dochodzą oczywiście ogłoszone w 2022 roku przetargi. Mowa tu o drodze S12: Chełm – Dorohusk, Piaski – Dorohucza i Dorohucza – Chełm; S17 Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica i Izbica – Zamość Sitaniec.

W tym roku drogowcy planują podpisanie umów na budowę tras S12 i S17, dla których prowadzone jest postępowanie przetargowe. Nie należy też zapominać o powstającej w naszym regionie autostradzie A2.

(fot. GDDKiA)

11 komentarzy

  1. Pomimo budowy dróg i optymistycznych zapowiedzi, po wschodniej stronie Wisły, praktycznie nic się nie dzieje. Jest kiepsko i ma się na gorsze. Tyle na nowy rok. Pozdrawiam.

  2. to i tak jak na PIS sukces jakby sie Sasin wziął za to to i tych 5km by nie było

  3. Dlaczego nikt nie pomyśli o drogach gminnych po nich nie daje się jezdzić i to jest sprawiedliwość

    • ależ pomyślał bo na drogi gminne i regionalne dodał specjalną marżę do paliwa obok istniejącej drogowej ^^
      PS wraz z nowym rokiem w Polsce mamy najdroższe paliwo w całej EU, ba nawet na niemieckim orlenie na obrzeżach Berlina jest taniej …..

  4. Byłem widziałem . Delikatnie mówiąc mijasz się z prawdą

  5. Czy Twój każdy komentarz musi zaczynać sie od ataku na wierzących ? Czym tak jesteś sfrustrowany ? Udaj sie np. do Francji i atakuj ludzi modlących sie do Mahometa . Tylko ciekawe jak długo byś to czynił ?

    • Twój wpis odnosi się zapewne do niejakiego turysty, którego szyderstwa znikły ze strony. Mam to samo.

  6. Ileś czasu spędził w tym kołchozie Łukaszenki, że masz taki ogląd sytuacji? Nie widzę tu inszej możliwości, niż drogę popa wychowanego na podległości rosyjskiej cerkwi.

  7. A kiedy Lubartów lublin ?? bo coś cicho o tym ?

  8. Oddają ekspresówki i już przebąkują że zamienią ich status na autostrady. Oczywiście to tak jak prezent na tacy dla opozycji wygrywającej wybory bo przecież nie pozwoli by na nich za darmo się jeździło.

Z kraju