Czwartek, 29 lutego 202429/02/2024
690 680 960
690 680 960

MPK Lublin wchodzi w nowy obszar działalności. Spółka zajmie się miejskimi rowerami

Będą kolejne zmiany w systemie roweru miejskiego w Lublinie. Wraz z końcem października wygasa umowa z jego operatorem, czyli spółką Nextbike. Miasto zapewnia, że pomimo spadku liczby wypożyczeń, jednoślady nie znikną z ulic, jednak ich obsługą zajmie się MPK Lublin.

Od kilku lat, z roku na rok, spada zainteresowanie rowerami miejskimi. W 2018 lubelskie jednoślady były wypożyczane 745 tysięcy razy, w 2019 roku było 511 tysięcy wypożyczeń, w 2020 roku już tylko 241 tysięcy jednak ubiegły rok zakończył się liczbą 76 tysięcy wypożyczeń. W wyniku tego miasto musi coraz więcej dokładać do każdego wypożyczenia roweru. Dlatego też konieczne są zmiany, które pozwolą na zachęcenie mieszkańców do korzystania z jednośladów. Urzędnicy bowiem postanowili, że rowery pozostaną w Lublinie.

Wraz z końcem października wygaśnie umowa z obecnym operatorem systemu, czyli firmą Nextbike. Wtedy też rowery na kilka miesięcy znikną z ulic. W tym roku, z uwagi na niewielkie zainteresowanie użytkowników podczas ubiegłorocznej zimy, nie będą one bowiem dostępne aż do marca. W tym czasie jednoślady przejdą szczegółowy przegląd, zostaną poddane niezbędnym naprawom, a także zmienią barwy.

Zajmie się tym miejska spółka, jaką jest MPK Lublin. Decyzję taką podjęto z kilku powodów. Przede wszystkim rowery należą do miasta, a obecnie na ich utrzymaniu zarabia prywatna firma. Po zmianach dochody z tego tytułu pozostaną w strukturze finansów miasta. Po drugie postanowiono, że miejskie rowery będą uzupełnieniem publicznego transportu zbiorowego.

Jak wyjaśnia Grzegorz Malec, dyrektor ZTM Lublin, pasażerowie komunikacji miejskiej otrzymają preferencyjne warunki na wypożyczanie jednośladów. Posiadacze biletów okresowych lub aktualnej Lubelskiej Karty Miejskiej mają otrzymywać darmowe minuty do wykorzystania w systemie lubelskiego roweru miejskiego. Całość ma zostać podpięte do systemu Lubika.

– Od kilkunastu lat systematycznie rozwijamy sieć infrastruktury rowerowej i zwiększamy dostępność roweru. Teraz prowadzeniem Lubelskiego Roweru Miejskiego zajmie się miejska spółka MPK Lublin, dzięki czemu dochody z tego tytułu pozostaną w strukturze finansów miasta. Ponadto, dzięki integracji systemów komunikacji zbiorowej i rowerowej, wypożyczalnia rowerów miejskich będzie nie tylko ekologiczną, ale i bardziej konkurencyjną alternatywą dla prywatnych przejazdów samochodem. To także rozwiązanie uzupełniające lokalny transport publiczny w realizacji zintegrowanej i zrównoważonej mobilności miejskiej, która dla Lublina jest priorytetem – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydent Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Ratusz podkreśla, że tego typu rozwiązanie oparto na modelu zamówień publicznych w trybie in-house, czyli procedurze umożliwiającej powierzenie zamówienia przez podmiot publiczny spółce zależnej, z zastosowaniem zasady zamówienia z wolnej ręki. W ten sposób Zarząd Transportu Miejskiego wdrożył procedurę udzielenia zamówienia na rzecz spółki MPK Lublin w zakresie zarządzania systemem Lubelskiego Roweru Miejskiego wraz z wykonaniem oprogramowania LRM oraz kompleksowym serwisem i magazynowaniem infrastruktury systemu.

Jeżeli chodzi o nową szatę graficzną, jaką otrzyma infrastruktura rowerowa, to wygląd systemu ma zaakcentować barwy Lublina i nawiązywać do pojazdów komunikacji miejskiej. Przygotowane zostały już trzy propozycje, z których mieszkańcy w internetowym głosowaniu wybiorą tą, która najbardziej przypadnie im do gustu. Swoje głosy będzie można oddawać w dniach od 6 do 12 września na stronie ZTM Lublin.

Z uwagi na zmianę operatora, użytkownicy mają czas do końca października na wykorzystanie zgromadzonych na kontach środków. Później będą musieli wnieść o ich zwrot. System roweru miejskiego wróci na ulice miasta od 1 marca 2023 roku. Dostępnych będzie 700 jednośladów rozlokowanych na 130 stacjach.

MPK Lublin wchodzi w nowy obszar działalności. Spółka zajmie się miejskimi rowerami

MPK Lublin wchodzi w nowy obszar działalności. Spółka zajmie się miejskimi rowerami

MPK Lublin wchodzi w nowy obszar działalności. Spółka zajmie się miejskimi rowerami
(fot. UM Lublin)

11 komentarzy

  1. … spółka miejska MPK … to teraz i rowery będą przynosić tylko straty , podatnik dopłaci

  2. Kupią tandemy i kierowcy mpk będą pasażerów wozić

  3. ocho! jak mpk się tym zajmie to na bank będą takie straty że ho ho! ale co tam my podatnicy za to zapłacimy! to taka świecka tradycja że w tym mieście do wszystkiego dopłacamy : mosir, wrotków, pływalnia, arena itp itd ! setki mln złotych! dług nadal rośnie kolo 2mld zł! ale co tam ważne że znów zarobią krewni i znajomi królika! nie;rządy w Lublinie peło to dno i 2 metry mułu!

  4. O cho to już po rowerach. W naszym kraju to już nawet ryksze to luksus .Średniowiecze i to za dużą kasę.

    • Uprzejmie informuję, że w średniowieczu trudno było o riksze, a i z rowerami jakoś nie tęgo było…
      Ale myślę, że przy obecnym bezrobociu można by lektyki uruchomić – oczywiście zarządzane przez ZTM.

  5. „Całość ma zostać podpięte do systemu Lubika.” powiem tyle, o k***a…
    Aplikacja LUBIKA do obsługi biletu elektronicznego… oceny 1,5 i 1,7 na stronach GooglePlay i AppStore… to jest gniot nie z tej ziemi… jak oni podepną do tego LRM to będzie największy ratuszowy niewypał 2023, o ile to w ogóle wystartuje, bo to nie będzie działać sprawnie przy pierwszym uruchomieniu.

  6. Kolejny rzecznik prasowy mpk? Czy jakiś konkurs rozpisany na to stanowisko czy tradycyjnie, wg klucza partyjno – układowo – rodzinnego? Jak coś jestem chętny.

  7. Łysy niech bierze na barana miłośników eco.

  8. Logika władz. Kup sobie przejazdowke na autobus to bedziesz taniej jeździł rowerem ??? Swoja droga niedlugo bilety beda w takiej cenie ze tylko rower nam pozostanie.

Z kraju

Polityka i społeczeństwo