Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Lublin kupuje kolejne autobusy elektryczne. ZTM ogłosił dwa przetargi na ich dostawę

Po tym, jak na początku grudnia podpisano umowę na dostawę 20 autobusów elektrycznych, miasto ogłasza kolejne przetargi na ich zakup. Łącznie ma to być 12 nowych pojazdów. Wiadomo już, na jakich liniach będą kursowały.

Dwa przetargi na zakup autobusów elektrycznych ogłosił Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. Dzięki temu lubelska komunikacja miejska ma się wzbogacić o 12 fabrycznie nowych pojazdów o długości 12 metrów. Każdy z nich ma być niskopodłogowy, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, posiadać monitoring, klimatyzację, biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką, bramki do automatycznego liczenia pasażerów oraz trzy podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Pierwszy przetarg, który obejmuje dostawę 7 pojazdów, jest częścią współfinansowanego przez Program Operacyjny Polska Wschodnia a realizowanego przez Miasto Lublin projektu „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej Lublinie”. W jego ramach powstały nowe wiadukty w ciągu ul. Grygowej, trakcja trolejbusowa na ul. Mełgiewskiej, przebudowano dwa skrzyżowania na ul. Droga Męczenników Majdanka, utworzono na tych ulicach buspasy, wyremontowano most na ul. Fabrycznej oraz przebudowano ronda Lubelskiego Lipca’80.

Z kolei drugie postępowanie, na dostawę 5 autobusów, związane jest z projektem „Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowego wraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF”. Obejmuje on przebudowę Al. Racławickich, ul. Poniatowskiego, ul. Sowińskiego, ul. Głębokiej, ul. Lipowej, przebudowę trakcji trolejbusowej na Al. Racławickich i ul. Głębokiej oraz Lipowej, zakup 5 autobusów elektrycznych i 10 trolejbusów przegubowych z dodatkowym napędem a także wykonanie systemu dynamicznej informacji przystankowej na przebudowanych ulicach.

Dostawy autobusów z pierwszego zamówienia są przewidziane w listopadzie 2021 roku a z drugiego w kwietniu 2022 roku. Siedem autobusów ma obsługiwać linie nr 1, 6 i 7 zaś pozostała piątka zostanie skierowana na linię nr 2.

Są to kolejne autobusy elektryczne, jakie kupuje miasto. Na początku grudnia w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie odbyło się podpisanie umowy na dostawę 20 tego typu pojazdów a także 15 trolejbusów. Autobusy, które zamówiło miasto, to Solarisy Urbino 12 electric. Pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Baterie będą ładowane w nocy na zajezdni, z kolei w dzień kierowca będzie miał możliwość ich podładowania na przystankach końcowych za pomocą zamontowanych na dachu pantografów.

Autobusy mają mieć również zamontowane panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii. W ramach kontraktu Solaris wybuduje i zainstaluje także infrastrukturę służącą uzupełnianiu energii. Cztery ładowarki pantografowe o mocy 450 kW każda, przeznaczone do szybkiego ładowania w trakcie dnia, umiejscowione zostaną na pętli Choiny, natomiast na zajezdni przy ul. Grygowej stanie dziesięć ładowarek stacjonarnych, każda umożliwiająca jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW oraz dwie ładowarki mobilne o mocy 40 kW.

(fot. lublin112/zdjęcie ilustracyjne)

13 komentarzy

  1. Prąd oczywiście ekologiczny z solarów, fotowoltaniki, wiatraków ?? Czy z sa z ekologicznych elektrowni zasilane na ekologiczny węgiel? Produkcja akumulatorów i ich utylizacja jest tez eko i za darmo? Reasumując z ekologia to nie ma nic wspólnego i tanio nie jest i nie bedzie.

Z kraju