Jak napisać CV, by dostać pracę w finansach?
08:00 19-08-2022
Praca w finansach oferuje szerokie możliwości rozwoju zawodowego. W każdej firmie — niezależnie od branży oraz wielkości przedsiębiorstwa — potrzebni są specjalista ds. finansowych, asystent/ka managera oraz dyrektor finansowy. Jak napisać CV, aby móc liczyć na atrakcyjne zatrudnienie w finansach? Na jakie kompetencje zwracają uwagę rekruterzy? Czego lepiej nie umieszczać w curriculum vitae? W niniejszym artykule odpowiadamy na te pytania.
Praca w finansach — na jakie stanowiska można kandydować?
Praca w finansach daje duże szanse rozwoju na wielu różnych stanowiskach. Oto przykładowe z nich:
- doradca podatkowy — to pracownik, który zajmuje się udzielaniem porad w zakresie prawa podatkowego,
- specjalista ds. finansowych — zajmuje się przygotowaniem raportów i analiz finansowych dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz monitorowaniem rozliczeń,
- analityk finansowy — osoba, która bierze udział w przygotowaniu oraz kontroli realizacji budżetu firmy,
- księgowa/y — do obowiązków na tym stanowisku należy m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych danego przedsiębiorstwa, księgowanie faktur oraz rozliczanie zobowiązań podatkowych,
- dyrektor finansowy — jest odpowiedzialny nie tylko za zarządzanie finansami firmy, lecz także za budowanie strategii.
Przeczytaj dokładnie ogłoszenie o pracę
Napisanie dobrego CV do pracy w branży finansowej wymaga zrozumienia, jaki profil kandydata jest pożądany z punktu widzenia pracodawcy. Na szczęście informacje na temat tego, jakie kompetencje w szczególności ceni się na danym stanowisku, są podawane do publicznej wiadomości. Wystarczy zatem dobrze wczytać się w ogłoszenie o pracę i użyć dopasowanych do niego słów kluczowych podczas tworzenia curriculum vitae.
Oto przykład:
Ogłoszenie o pracę na stanowisko analityka finansowego.
Opis stanowiska:
- przeprowadzanie analiz opłacalności projektów biznesowych,
- prezentacja danych w obszarze kontroli finansowej i zarządczej,
- tworzenie raportów finansowych zgodnie z aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa,
- wsparcie działu finansowego w obszarach budżetowania.
Wymagania:
- bardzo dobra organizacja pracy,
- bardzo dobra znajomość programu MS Excel,
- doświadczenie zawodowe w działach finansowych,
- nastawienie na realizację wyznaczonych celów,
- samodzielność w działaniu,
- wykształcenie wyższe kierunkowe (ekonomia, finanse, rachunkowość),
- wysoka kultura osobista,
- wysoki poziom umiejętności analitycznego myślenia.
W przypadku powyższej oferty pracy istotne słowa kluczowe w CV to: przeprowadzanie analiz, doradztwo w zakresie budżetowania oraz tworzenie raportów finansowych — najlepiej użyć tych fraz i podać przykłady firm, w których pełniło się dane obowiązki.
Zadbaj o poprawność danych adresowych
W CV do pracy w finansach liczy się dokładność oraz czytelność. Na samej górze dokumentu należy wyeksponować większą czcionką imię i nazwisko, można podać również tytuł zawodowy oraz nazwę stanowiska, na które się aplikuje. Nie ma potrzeby zamieszczania w nagłówku sformułowania „Curriculum vitae”. Wskazane jest wyróżnienie danych kontaktowych, np. poprzez zapisanie ich na pasku w innym kolorze lub przesunięcie na bok dokumentu. Tuż pod nimi warto dołączyć także link do profilu LinkedIn.
Umieść w CV trafne podsumowanie zawodowe
CV można wzbogacić, dodając sekcję Podsumowanie zawodowe. To krótkie i rzeczowe przedstawienie sylwetki aspiranta/ki, ukazujące, dlaczego jest on/a najlepszym kandydatem czy najlepszą kandydatką na dane stanowisko. Ten element powinien znaleźć się na samej górze curriculum vitae, tuż pod danymi kontaktowymi.
Wyeksponuj swoje finansowe umiejętności w CV
Do pracy w finansach są potrzebne konkretne kompetencje — zdolność myślenia analitycznego oraz umiejętność sporządzania raportów finansowych to tylko niektóre z nich. Aby je wyeksponować w CV, najlepiej jest umieścić sekcję Umiejętności tuż pod częścią poświęconą doświadczeniu zawodowemu. Mile widziany jest podział na kompetencje twarde oraz miękkie, a także zastosowanie punktorów, dzięki którym całość będzie bardziej czytelna i rekruter szybko wyłuska z aplikacji najistotniejsze informacje.
Opisz doświadczenie zawodowe w CV, podkreślając finansowe zadania oraz osiągnięcia
Sekcja Doświadczenie Zawodowe w CV nie powinna składać się jedynie z wymienionych w podpunktach nazw firm, w których pracowała dana osoba. Warto zawrzeć w niej również zakres obowiązków na danym stanowisku oraz szczególne osiągnięcia.
Oto przykład:
2010-2014
Miejsce zatrudnienia: Firma X
Stanowisko: Starszy Analityk Finansowy
Zakres obowiązków:
- codzienne monitorowanie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo,
- sporządzanie oraz dostarczanie kompleksowych analiz finansowych,
- sporządzanie prognoz finansowych,
- uczestnictwo w budżetowaniu.
Osiągnięcia:
- regularne monitorowanie kosztów w przedsiębiorstwie przyczyniło się do wczesnego wykrycia nierentownego obszaru biznesowego, zmiana strategii pozwoliła na redukcję kosztów ponoszonych przez firmę o około 30%.
Podkreśl w CV swój ukończony kierunek studiów, podaj także specjalizację
Osoba z branży finansowej powinna legitymować się wyższym wykształceniem. Idealny/a kandydat/ka do pracy to absolwent/ka studiów ekonomicznych, ze specjalizacją analityka biznesu, ekonomia, finanse i rachunkowość lub rynki finansowe. Warto podkreślić te informacje w curriculum vitae, ponieważ są one istotne dla pracodawcy.
Załącz do CV certyfikaty, nagrody oraz zaświadczenia o członkostwie w ważnych organizacjach
Poza ukończonym kierunkiem studiów i specjalizacją dobrze jest zamieścić w CV także informacje o dodatkowych aktywnościach i osiągnięciach, takich jak np.:
- członkostwo w Kole Naukowym Analizy Danych,
- praktyki letnie w Real Impact Analytics w Belgii,
- ukończenie kursu Analityk Finansowy, organizowanego przez Fundację Rozwoju Rachunkowości, potwierdzone certyfikatem.
Sprawdź CV pod kątem błędów i gramatyki
Ostatnia, równie ważna kwestia to dokładne sprawdzenie CV przed jego wysłaniem do pracodawcy. Finansiści przykładają ogromną wagę do detali i są skrupulatni, w curriculum vitae nie ma zatem miejsc na błędy.