Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Jak napisać CV, by dostać pracę w finansach?

Praca w finansach oferuje szerokie możliwości rozwoju zawodowego. W każdej firmie — niezależnie od branży oraz wielkości przedsiębiorstwa — potrzebni są specjalista ds. finansowych, asystent/ka managera oraz dyrektor finansowy. Jak napisać CV, aby móc liczyć na atrakcyjne zatrudnienie w finansach? Na jakie kompetencje zwracają uwagę rekruterzy? Czego lepiej nie umieszczać w curriculum vitae? W niniejszym artykule odpowiadamy na te pytania.

Praca w finansach — na jakie stanowiska można kandydować? 

Praca w finansach daje duże szanse rozwoju na wielu różnych stanowiskach. Oto przykładowe z nich:

  • doradca podatkowy — to pracownik, który zajmuje się udzielaniem porad w zakresie prawa podatkowego,
  • specjalista ds. finansowych — zajmuje się przygotowaniem raportów i analiz finansowych dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz monitorowaniem rozliczeń,
  • analityk finansowy — osoba, która bierze udział w przygotowaniu oraz kontroli realizacji budżetu firmy,
  • księgowa/y — do obowiązków na tym stanowisku należy m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych danego przedsiębiorstwa, księgowanie faktur oraz rozliczanie zobowiązań podatkowych,
  • dyrektor finansowy — jest odpowiedzialny nie tylko za zarządzanie finansami firmy, lecz także za budowanie strategii.

Przeczytaj dokładnie ogłoszenie o pracę

Napisanie dobrego CV do pracy w branży finansowej wymaga zrozumienia, jaki profil kandydata jest pożądany z punktu widzenia pracodawcy. Na szczęście informacje na temat tego, jakie kompetencje w szczególności ceni się na danym stanowisku, są podawane do publicznej wiadomości. Wystarczy zatem dobrze wczytać się w ogłoszenie o pracę i użyć dopasowanych do niego słów kluczowych podczas tworzenia curriculum vitae.

Oto przykład: 

Ogłoszenie o pracę na stanowisko analityka finansowego.

Opis stanowiska: 

  • przeprowadzanie analiz opłacalności projektów biznesowych,
  • prezentacja danych w obszarze kontroli finansowej i zarządczej,
  • tworzenie raportów finansowych zgodnie z aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa,
  • wsparcie działu finansowego w obszarach budżetowania.

Wymagania: 

  • bardzo dobra organizacja pracy,
  • bardzo dobra znajomość programu MS Excel,
  • doświadczenie zawodowe w działach finansowych, 
  • nastawienie na realizację wyznaczonych celów,
  • samodzielność w działaniu,
  • wykształcenie wyższe kierunkowe (ekonomia, finanse, rachunkowość),
  • wysoka kultura osobista,
  • wysoki poziom umiejętności analitycznego myślenia.

W przypadku powyższej oferty pracy istotne słowa kluczowe w CV to: przeprowadzanie analiz, doradztwo w zakresie budżetowania oraz tworzenie raportów finansowych — najlepiej użyć tych fraz i podać przykłady firm, w których pełniło się dane obowiązki.

Zadbaj o poprawność danych adresowych

W CV do pracy w finansach liczy się dokładność oraz czytelność. Na samej górze dokumentu należy wyeksponować większą czcionką imię i nazwisko, można podać również tytuł zawodowy oraz nazwę stanowiska, na które się aplikuje. Nie ma potrzeby zamieszczania w nagłówku sformułowania „Curriculum vitae”. Wskazane jest wyróżnienie danych kontaktowych, np. poprzez zapisanie ich na pasku w innym kolorze lub przesunięcie na bok dokumentu. Tuż pod nimi warto dołączyć także link do profilu LinkedIn.

Umieść w CV trafne podsumowanie zawodowe

CV można wzbogacić, dodając sekcję Podsumowanie zawodowe. To krótkie i rzeczowe przedstawienie sylwetki aspiranta/ki, ukazujące, dlaczego jest on/a najlepszym kandydatem czy najlepszą kandydatką na dane stanowisko. Ten element powinien znaleźć się na samej górze curriculum vitae, tuż pod danymi kontaktowymi.

Wyeksponuj swoje finansowe umiejętności w CV

Do pracy w finansach są potrzebne konkretne kompetencje — zdolność myślenia analitycznego oraz umiejętność sporządzania raportów finansowych to tylko niektóre z nich. Aby je wyeksponować w CV, najlepiej jest umieścić sekcję Umiejętności tuż pod częścią poświęconą doświadczeniu zawodowemu. Mile widziany jest podział na kompetencje twarde oraz miękkie, a także zastosowanie punktorów, dzięki którym całość będzie bardziej czytelna i rekruter szybko wyłuska z aplikacji najistotniejsze informacje.

Opisz doświadczenie zawodowe w CV, podkreślając finansowe zadania oraz osiągnięcia

Sekcja Doświadczenie Zawodowe w CV nie powinna składać się jedynie z wymienionych w podpunktach nazw firm, w których pracowała dana osoba. Warto zawrzeć w niej również zakres obowiązków na danym stanowisku oraz szczególne osiągnięcia.

Oto przykład: 

2010-2014

Miejsce zatrudnienia: Firma X

Stanowisko: Starszy Analityk Finansowy

Zakres obowiązków:

  • codzienne monitorowanie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo, 
  • sporządzanie oraz dostarczanie kompleksowych analiz finansowych, 
  • sporządzanie prognoz finansowych,
  • uczestnictwo w budżetowaniu. 

 Osiągnięcia: 

  • regularne monitorowanie kosztów w przedsiębiorstwie przyczyniło się do wczesnego wykrycia nierentownego obszaru biznesowego, zmiana strategii pozwoliła na redukcję kosztów ponoszonych przez firmę o około 30%.

Podkreśl w CV swój ukończony kierunek studiów, podaj także specjalizację

Osoba z branży finansowej powinna legitymować się wyższym wykształceniem. Idealny/a  kandydat/ka do pracy to absolwent/ka studiów ekonomicznych, ze specjalizacją analityka biznesu, ekonomia, finanse i rachunkowość lub rynki finansowe. Warto podkreślić te informacje w curriculum vitae, ponieważ są one istotne dla pracodawcy.

Załącz do CV certyfikaty, nagrody oraz zaświadczenia o członkostwie w ważnych organizacjach

Poza ukończonym kierunkiem studiów i specjalizacją dobrze jest zamieścić w CV także informacje o dodatkowych aktywnościach i osiągnięciach, takich jak np.:

  • członkostwo w Kole Naukowym Analizy Danych,
  • praktyki letnie w Real Impact Analytics w Belgii,
  • ukończenie kursu Analityk Finansowy, organizowanego przez Fundację Rozwoju Rachunkowości, potwierdzone certyfikatem.

Sprawdź CV pod kątem błędów i gramatyki

Ostatnia, równie ważna kwestia to dokładne sprawdzenie CV przed jego wysłaniem do pracodawcy. Finansiści przykładają ogromną wagę do detali i są skrupulatni, w curriculum vitae nie ma zatem miejsc na błędy.