Dziś Dworzec Lublin obchodzi swoje urodziny. 12 stycznia 2024 przywitał pierwszych pasażerów
13:14 12-01-2025 | Autor: redakcja

Inwestycja w infrastrukturę, udogodnienia dla pasażerów
Budowa Dworca Lublin była kluczowym elementem projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Całkowita wartość inwestycji wyniosła prawie 340 mln zł, z czego ponad 195 mln zł stanowiło dofinansowanie z funduszy europejskich. Projekt obejmował nie tylko budowę samego dworca, ale także przebudowę układu komunikacyjnego w jego rejonie, w tym budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego.
Dworzec Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej około 18 tys. m², wyposażony w garaż podziemny typu Park&Ride. W pobliżu obiektu znajdują się perony dla autobusów i busów z efektownym szklanym zadaszeniem wspartym na filarach. Dla oczekujących pasażerów przygotowano obszerny parking ze 122 miejscami postojowymi. Na terenie dworca zainstalowano monitoring, oświetlenie oraz instalacje Hotspot. Obsługa pasażerów odbywa się z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych (ITS), w tym systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. Innowacyjnym rozwiązaniem jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi, wypoczynkowymi oraz traktami spacerowymi.

fot. lublin112.pl
Uroczyste otwarcie, nagrody i wyróżnienia
12 stycznia 2024 roku odbyło się uroczyste otwarcie Dworca Lublin, w którym udział wzięli przedstawiciele władz Miasta Lublin, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Zarządu Transportu Miejskiego. W uroczystości uczestniczył również sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Dworzec Lublin został doceniony za swoje osiągnięcia i innowacyjność. W 2024 roku otrzymał Statuetkę Lodołamacza w kategorii Przyjazna Przestrzeń oraz wyróżnienie w konkursie „Lider Dostępności 2024” w kategorii duży obiekt użyteczności publicznej. Dodatkowo, Miasto Lublin zostało nagrodzone w kategorii „Nowoczesne Centrum Komunikacji – Dworzec Lublin” przez Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projekt autorstwa pracowni Tremend, otrzymał również główną nagrodę podczas ubiegłorocznej edycji World Architecture Festival. Wydarzenie, które odbyło się 6-8 listopada w Singapurze, uznawane jest za jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych w międzynarodowej branży architektonicznej. Nie bez powodu nagrody przyznawane podczas World Architecture Festival zyskały miano „architektonicznych Oscarów”. Projekt pracowni Tremend okazał się bezkonkurencyjny w kategorii „Transport”. Dzieło polskich architektów zwyciężyło z realizacjami tak renomowanych pracowni jak m.in. Zaha Hadid Architects czy Kohn Pedersen Fox.

fot. lublin112.pl
Centrum podróży
Dworzec Lublin to nie tylko nowoczesne centrum transportowe, ale także przestrzeń, która odgrywa ważną rolę w poprawie jakości życia mieszkańców i podróżnych. Dzięki integracji różnych form transportu – od komunikacji miejskiej po zamiejską i kolejową – dworzec stał się centralnym punktem w regionie, ułatwiającym przemieszczanie się i codzienne dojazdy.
Co istotne, Dworzec Lublin to także inwestycja, która zaspokaja potrzeby osób o różnym stopniu sprawności. Został zaprojektowany z myślą o dostępności, z licznymi udogodnieniami, takimi jak windy, platformy oraz specjalne strefy dla osób z ograniczoną mobilnością. Ponadto, obiekt pełni rolę nie tylko transportową, ale także społeczną, dzięki swojej funkcji przestrzeni publicznej. Z przestronnymi tarasami widokowymi, parkami i rekreacyjnymi obszarami na dachu, dworzec stał się miejscem spotkań i relaksu, łączącym funkcje użytkowe z rekreacyjnymi.
Dzięki ścisłej współpracy z władzami samorządowymi i instytucjami transportowymi, Dworzec Lublin zyskał również znaczenie jako ośrodek promujący zrównoważony rozwój i ekologiczne formy transportu. Pasażerowie mają możliwość korzystania z parkingów typu Park&Ride oraz z nowoczesnych systemów transportu publicznego. To wszystko sprawia, że Dworzec Lublin to nie tylko inwestycja infrastrukturalna, ale również symbol nowoczesnej, zrównoważonej polityki transportowej regionu.
Czy mieszkańcy mają uwagi i krytykują Dworzec Lublin?
Mimo entuzjastycznego przyjęcia nowoczesnego Dworca Lublin, mieszkańcy i pasażerowie mają swoje uwagi i słowa krytyki dotyczące funkcjonowania obiektu. Choć inwestycja została uznana za istotny krok w poprawie jakości transportu w regionie, nie brakuje głosów wskazujących na pewne niedociągnięcia, które mogą wpływać na komfort codziennego użytkowania.
Jednym z głównych zarzutów jest brak wystarczającej liczby miejsc parkingowych. Mimo że dworzec posiada garaż Park&Ride, przestrzeń do parkowania w jego bezpośrednim sąsiedztwie pozostaje ograniczona, podobnie jak sposób korzystania z samego parkingu na terenie dworca. Mieszkańcy zwracają uwagę, że po przebudowie w rejonie dworca kolejowego nie ma wystarczającej liczby miejsc do parkowania, co utrudnia korzystanie z dworca samochodami. Dodatkowo, w ocenie części pasażerów, wąski przejazd w tym obszarze nie ułatwia swobodnego poruszania się w godzinach szczytu, zwłaszcza w trakcie przyjazdu i odjazdu pociągów. Kiedy w rejonie dworca pojawiają się np. taksówki, w ciągu chwili utrudniony jest przejazd np. ul. 1 Maja, czy też ulicą w rejonie samego dworca.
Kolejnym punktem krytyki jest brak bazy noclegowej w pobliżu dworca. Choć obiekt spełnia funkcje komunikacyjne, brakuje miejsca, które mogłoby zaoferować odpoczynek podróżnym w nocy, zwłaszcza gdy komunikacja miejska nie działa, a wielu pasażerów zmuszonych jest do oczekiwania na poranny transport. Owszem, obiekt posiada poczekalnię, ale są podróżni, którzy chcieliby się po prostu przespać w pobliżu w warunkach hotelowych. Wśród uwag pojawiają się również te dotyczące płatnej toalety, która nie jest dobrze przyjęta przez użytkowników, którzy oczekiwali darmowych udogodnień na dworcu tej rangi. Kolejnym problemem jest brak ciągłej komunikacji nocnej, co ogranicza dostępność dworca w późnych godzinach dla podróżujących. Podróżni mają również uwagi, co do skromnej bazy gastronomicznej.
Co więcej, mieszkańcy zwracają uwagę na koszty budowy dworca, które wyniosły blisko 340 milionów złotych. Chociaż część tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych, niektórzy lokalni krytycy wyrażają niezadowolenie z jakości wykonania inwestycji oraz samego obiektu, który nie spełnia wszystkich oczekiwań pasażerów. Na koniec pojawiły się również głosy niezadowolenia z samej lokalizacji dworca, która nie wszystkim odpowiada. Choć dworzec ma na celu usprawnienie transportu w regionie, jego oddalenie od centrum Lublina może być postrzegane jako bariera dla osób, które chcą skorzystać z jego usług. Część mieszkańców zauważa, że z tego względu nowa lokalizacja jest mniej dogodna niż poprzednia.
Mimo tych tych wszystkich uwag, Dworzec Lublin pozostaje jednym z kluczowych punktów komunikacyjnych w regionie, a mieszkańcy liczą na dalsze udoskonalenia w celu lepszego dostosowania obiektu do ich potrzeb.

fot. lublin112.pl
Dworzec potrzebny, lokalizacja dobra, ale dojazd tragiczny.
czyli lokalizacja niedobra
Nie. Lublin nie był przygotowany na taką zmianę, a znów są zrobione prowizorki i głupoty w układzie drogowym wokół tej lokalizacji. Brak poszerzonej ul. Głębokiej, nie wyremontowana Unii Lubelskiej, brak ,,nowej krochamalnej” i dalszego ciągu wzdłuż całego Starego Gaju, brak łącznika nad torami jako przedłużenia Zana i dalej aż do Zemborzyckiej…
Czy ZDiTM ma jakiś pomysł na codzienne kilkukrotne blokowanie się ulicy Dworcowej, Młyńskiej, I-go Maja od strony dworca i Pocztowej? Jak ktoś nie zacznie jechać pod prąd albo po chodniku (czyli łamać przepisów ruchu drogowego) to korek pojazdów stoi jak zamurowany. Czy włodarze Lublina dostrzegli już ten komunikacyjny idiotyzm urzeczywistniony za grube miliony publicznych pieniędzy?
Znowu robicie za tubę ratuszową. Macie chociaż z tego garść srebrników?
niedawno korzystając ze środków publicznej komunikacji do miejscowości położenej 11 km od >Lublina
jechałem 2 i pół godziny.
jeszcze proponuję Lublin Zachód i Lublin Północ zlikwidować
i będzie super
Chcę darmowe szczanie… Nie będę kradł papieru toaletowego panie Zbigniewie Jurkowski….🤣
A premię i medale były dla urzędasów.?
Nie osłonięty od przeciągów wiatr hula .Ławki jakaś konstrukcja druciana a i to brak ławek na stanowiskach odjazdowych.Stawiaj pasażerze bagaże na podłodze.
Odwożąc kogokolwiek na pociąg nawet nie mam szansy w cywilizowany sposób się z nim pożegnać, wnieść ciężką walizkę starszej osobie do pociągu bo nie mam gdzie zostawić auta na ten czas, albo mnie zaraz okradną z pieniędzy za wątpliwą możliwość zaparkowania… Tego dworca nikt tam nie potrzebował, radziliśmy sobie doskonale z tym co mieliśmy
Ale tekst dotyczy dworca autobusowego a nie kolejowego. W tej sprawie nie do ratusza, a do PKP.
Projekt ładny tylko te nieszczęsne drzewa usychające w pojemnikach, niepotrzebny zegar na srodku placu i nieiznaczone przystanki MPK na których przyjezdni ciagle się mylą……
Dołączam się do życzeń dla solenizanta – wszystkiego najlepszego Białemu Słoniowi! Co prawda nikomu do niczego nie jest potrzebny, ale przynajmniej kosztował grube miliony i skutecznie przyczynił się do pogłębienia zadłużenia Lublina.