Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Dziewięć firm chce budować ekspresówkę koło Zamościa. Tylko jedna oferta mieści się w zakładanej kwocie

Wahania cen materiałów budowlanych czy też problemy z dostępnością pracowników i produktów na budowach wyraźnie wpływają na oferty składane w przetargach na budowę dróg. W przypadku odcinka trasy S17 tylko jedna firma zmieściła się w zarezerwowanej na ten cel przez GDDKiA kwocie.

Znacznie później, niż początkowo planowano, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapoznała się z ofertami firm, które chcą budować odcinek drogi ekspresowej S17 w okolicach Zamościa. Mowa o ponad 12 kilometrach trasy między planowanymi węzłami Zamość Wschód a Zamość Południe. Dokładnie chodzi o wyjazd z miasta w kierunku Tomaszowa Lubelskiego.

Początkowo drogowcy planowali przyjmować oferty do marca, jednak z uwagi na sytuację na rynku podjęto decyzję o przesunięciu tego terminu o miesiąc. Chodziło o występujące wahania cen materiałów budowlanych czy też problemy z dostępnością pracowników i produktów na budowach. Dodatkowy czas pozwolił na przygotowanie przez zainteresowane firmy racjonalnych wycen a tym samym złożenie odpowiednio skalkulowanych ofert.

Ostatecznie do przetarg przystąpiły: Budimex; konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción; konsorcjum firm NDI, SP Sine Midas Stroy i Fabe Polska; Stecol Corporation; Mota-Engil; konsorcjum Unibep, Budrex i Value Engineering; Intercor; Aldesa Construcciones oraz Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret Anonim Şirketi. Jednak tylko jedna oferta, złożona przez Budimex, mieści się w kwocie 450 mln zł, jaką na ten cel zarezerwowała GDDKiA. Najwyżej, gdyż na 591 mln zł, swoją ofertę wyceniła turecka firma Kolin.

– Wartość złożonych ofert względem naszych szacunków może wskazywać na zmianę podejścia potencjalnych wykonawców do wyceny prac. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, gdy branża budowlana mierzyła się ze skutkami pandemii koronawirusa, w przetargach obserwowaliśmy trend, w którym oferty opiewały znacznie poniżej naszych szacunków – nawet do 50 proc. Często składane były również oferty, których wartość odpowiadała 60-80 proc. szacunków – wskazuje Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA.

Odcinek Zamość Wschód – Zamość Południe będzie liczył 12,5 km. Rozpocznie się węzłem Zamość Wschód, który zaplanowano w okolicach miejscowości Jarosławiec, a dokładnie na przecięciu z drogą krajową nr 74. Dwujezdniowa trasa, z dwoma pasami ruchu w obie strony, przebiegać będzie na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17. Ominie też Barachaczów i Łabunie, a zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej, na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku miejscowości Tyszowce. W ramach inwestycji rozbudowany będzie także 4-km fragment drogi krajowej nr 74 od Zamościa do Miączyna.

Teraz drogowcy przeprowadzą dokładną analizę ofert, po czym wybrana zostanie ta najkorzystniejsza. Na ocenę w 60 proc. wpływ będzie miała cena, a w pozostałych 40 pod uwagę ma być brane przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze oraz skrócenie terminu realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, ekspresówka ma powstać w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy.

W tym miesiącu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje zapoznać się z ofertami na budowę dwóch kolejnych odcinków tej trasy. Chodzi o Zamość Południe – Tomaszów Lubelski i Tomaszów Lubelski – Hrebenne.

(fot. GSV)

4 komentarze

  1. Pisowskie nominaty wybiorą najtańszą ofertę, wykonawca w trakcie inwestycji wycofa się z powodu wzrostu cen materiałów i inni będą budować o kilka ładnych lat dłużej. Wszyscy wiedzą, że obecne wyliczenia będą miały się nijak do tego co będzie za dwa lata. Każdy wykonawca, który podpisze taką umowę to cwaniak, który nawet nie myśli o jej zakończeniu. Wszyscy o tym wiedzą, nawet dziadek-zakała o tym wie, tylko nie PIS. ***** ***

  2. Każeł żoliborski

    Skoda bardzo. Dlaczego ? Bo wygrywając przetarg wykonujesz zlecenie w zakładanej kwocie, przy szalejących cenach dobrej zmiany to cyrograf SIC/LOL 🙂

  3. Aż dziewięć? Będą sobie bardzo przeszkadzać.

  4. Ciekawe jakie Vadium przewidziano w umowie ??? Powinno być tak ze 20% wartości kontraktu .

Z kraju